Do kin se vrací Atentát. Režisér Sequens chtěl odbojovou akci proti Heydrichovi natočit co nejvěrněji

K nejpůsobivějším filmovým zpracováním atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha patří film Jiřího Sequense. Premiéru měl v roce 1964, nyní se do kin opět vrací v digitalizované podobě. Na plátna se dostane 26. května, den před osmdesátiletým výročím zásadního odbojového činu.

Snahou Jiřího Sequense a spoluscenáristů Miloslava Fabery a Kamila Pixy bylo předestřít historickou událost co nejvěrněji. Čerpali z archivních dokumentů, dobových fotografií i vzpomínek pamětníků. Postavy zapojené do diverzní akce nesou krycí jména, pod nimiž parašutisté operovali v protektorátu. Doklady Jana Kubiše byly psány na Otto Strnada, Jozef Gabčík se stal Zdeňkem Vyskočilem.

Dokumentární byl podle generálního ředitele Národního filmového archivu Sequens ve snaze o co největší věrnost, nikoliv ale v použití filmových prostředků. Nasvícením či širokoúhlým formátem se mu podařilo vytvořit temnou, až noirovou atmosféru, umocněnou použitím úryvku z Osudové symfonie Ludwiga van Beethovena.

Rekonstrukce, ale stále fikce

Natáčelo se převážně na místech, kde k zachycovaným událostem za protektorátu skutečně došlo. Traduje se, že například ve scéně při obléhání kostela v Resslově ulici byly tanky a vojáci rozmístěni tak, jak to režisér viděl na dobových fotografiích. V ateliéru vznikly pouze dekorace kostelního interiéru a krypty, kam se parašutisté ukryli a kde nakonec skončily jejich životy.

Od zjištění historiků se ale přesto částečně liší například filmové provedení samotného atentátu, sehrané Ladislavem Mrkvičkou a Rudolfem Jelínkem. Filmaři přitom měli tu výhodu, že ještě mohli natáčet na místě neproměněném pozdější výstavbou Prosecké radiály. „Je třeba, abychom ho pořád brali ve fikčním rámci,“ podotýká k snímku filmový kritik Michael Bregant.

Z hereckého obsazení jmenovitě poukazuje na Josefa Vinkláře, představitele zrádce Karla Čurdy. „To je studie opravdu vystresovaného slabocha. Čurdu hraje trochu jako Cvacha,“ naráží Bregant na Vinklářovu osudovou postavu ze seriálu Nemocnice na kraji města. Za nejsilnější a nejvíce uvěřitelný herecký výkon naopak považuje Radoslava Brzobohatého v roli parašutisty Adolfa Opálky.

Dramatická rekonstrukce atentátu vyzdvihuje zásluhy exilové vlády prezidenta Edvarda Beneše, což se zdá vzhledem k době vzniku snímku překvapivé. V Československu byl atentát na Heydricha poprvé ztvárněn už v roce 1946, kdy otevírá film Františka Čápa Muži bez křídel. V padesátých letech se scénám přímo z atentátu museli filmaři vyhýbat, neboť jej provedli příslušníci západního odboje.

„Pixa se Sequensem připravili film už v roce 1959 – ve verzi, která neprošla. Zelenou k natáčení dostali až v roce 1963. Podmínky už byly přece jen trochu liberálnější, takže mohli natočit film, který nebyl primárně oslavou východního exilu,“ vysvětluje Bregant. O deset let později televize uvedla krimi seriál, jímž se Sequens také zapsal do kinematografie - 30 případů majora Zemana.

První filmy o atentátu točili Němci v Hollywoodu

Za normalizace se atentát či jeho přípravy objevily v Klíči režiséra Vladimíra Čecha a Sokolovu Otakara Vávry, oba snímky ale byly zatěžkány komunistickou ideologií.

Zahraniční filmaři zpracovali odbojářský čin přesahující svým významem hranice protektorátu poprvé ještě během druhé světové války. Již rok po atentátu měly v USA premiéru dva snímky: Hangmen Also Die! natočil německý režisér Fritz Lang, druhý Hitler's madman režíroval také německý režisér Douglas Sirk.

Další zfilmování se kupříkladu objevilo v roce 1975 v americkém snímku Operace „Daybreak“ režiséra Lewise Gilberta. Z novějších počinů vzbudilo v roce 2016 diváckou pozornost drama Anthropoid, i proto, že vzniklo v české koprodukci a točilo se v Česku. O rok později měl premiéru Smrtihlav ve francouzské režii.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...