Slyšení stojí za vidění. Podle Divadelních novin je Inscenací roku 2015

Popravený nacistický zločinec Adolf Eichmann se dožaduje slyšení před Bohem, místo toho však před něj předstupují Židé z prvního ostravského transportu. Reflexe moderních dějin ve hře Tomáše Vůjtka Slyšení je podle ankety Divadelních novin nejlepší Inscenací minulého roku. Představení nastudoval Ivan Krejčí na ostravské Komorní scéně Aréna. Ta získala i jedno z třetích míst za Shakespearovu komedii Něco za něco.

Ostravská Aréna ve stejné anketě uspěla před dvěma lety s čechovovskou hrou Ruská zavařenina. V třiadvacátém ročníku zmínili kritici pětapadesát divadelních titulů. Za vítězství Slyšení je jeho autor Tomáš Vůjtek rád především proto, že inscenaci vnímá jako hodně složitou.

„Hodnotitelé nás vyslyšeli. Text o Adolfovi Eichmannovi a ostravských Židech není jednoduchou záležitostí,“ připustil několikanásobný držitel druhých či třetích Cen Alfréda Radoka. Slyšení - druhá část volné trilogie odhalující kořeny dnešních problémů, především evropských komplexů - bylo odměněno Radokovou cenou v dramatické soutěži o nejlepší původní českou a slovenskou divadelní hru za rok 2012.

"Posílila Národní divadla v Praze i v Brně, naopak oslabilo Divadlo Na zábradlí či Husa na provázku. Překvapivě se ani jediné nominace nedočkaly Činoherák Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Divadlo na Vinohradech a další významné soubory,“ okomentoval výsledky ankety šéfredaktor Divadelních novin Josef Herman. 

„K nejpodstatnějším tématům v textech nominací patří proměna činohry Národního divadla v Brně, směřování pražského ND, práce Dušana Davida Pařízka mezi českým a německým divadlem či průzkum historických traumat v Aréně,“ domnívá se.

  • Druhé místo obsadila Pařízkova Kauza Schwejk pražského Studia Hrdinů, Klímova Lidská tragikomedie v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé a Janáčkova opera Z mrtvého domu, kterou v Národním divadle (ND) připravil Daniel Špinar.
  • Na třetím místě skončila Špinarova inscenace Othello, benátský mouřenín uvedená Národním divadlem a Dostojevského Bratři Karamazovi Martina Čičváka z Činoherního klubu.
  • Na čtvrtou pozici stačily tři hlasy, které získaly inscenace Báby v Divadle Na zábradlí, Je třeba zabít Sekala v Národním divadle Brno, Mutus Liber nezávislé umělecké skupiny Handa Gote Research & Development, Něco za něco ostravské Arény a Hamleti Divadla Na zábradlí.

Divadelní počiny loňského roku ocení začátkem roku také dvě divadelní ocenění: Ceny divadelní kritiky (dřívější Ceny Alfréda Radoka) a Ceny Thálie.