Smartwings a ČSA žádají odložení splatnosti dluhů. Chtějí čas pro dlouhodobé řešení finančních potíží

Události: Smartwings v problémech (zdroj: ČT24)

Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako lex covid. Firmy to uvedly v tiskové zprávě.

Potřeba využití moratoria plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v historii letectví, uvedly společnosti. Zdůraznily, že obě byly před vypuknutím pandemie ziskové a očekávají, že se po jejím pominutí k ziskovosti opět vrátí.

„Vyhlášení mimořádného moratoria tak poskytne Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň získají i čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro všechny zúčastněné strany, to je pro věřitele, zaměstnance i cestující,“ uvádí se v tiskové zprávě. 

Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění, uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně. Obě společnosti tak zajišťují všechny plánované lety podle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních.

„Mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli. Věříme, že veškeré kroky, které činíme, nám umožní úspěšně překonat tuto bezprecedentní krizi,“ dodal Šimáně v tiskové zprávě.

Ve hře byl vstup státu do firmy

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se nechal slyšet, že český stát chtěl aerolinkám pomoci už na jaře, ve hře bylo několik řešení, mimo jiné i vstup státu do Smartwings. „Poté, co se proti tomu všichni postavili, jsme našli asi férové řešení ve smyslu toho, že se srovnaly podmínky,“ míní vicepremiér.

Firmy nyní podle něj mohou čerpat záruku a dále je to na dohodě vlastníků s bankami. „V době, kdy jsme s nimi jednali, byli oba vlastníci připraveni do toho peníze dát, případně byli ochotni to za velmi nízkou částku blížící se téměř nule odprodat,“ dodává ministr průmyslu.

Podle pirátské poslankyně Olgy Richterové je garance úvěru férovým řešením, protože nezvýhodňuje jednu konkrétní firmu.

Poslanec ODS Jan Skopeček v Událostech, komentářích prohlásil, že stát nemá řídit firmy, které jsou v problémech. „Pokud má firma šanci přežít, tak se bezesporu najdou soukromí investoři, kteří ji pomohou. Tam vidím roli státu, že by mohl poskytnout garance za případné úvěry. Jestli není zajímavá pro nikoho na privátním trhu, tak je zřejmé, že by to pro stát byl pravděpodobně velmi drahý špás,“ shrnuje.

Ekonom: Úvěr Smartwings nevyjednají, přežít ale mohou

Žádost o odložení splatnosti dluhů firmě Smartwings přímo nepomůže, ale oddálí stávající problémy, míní ekonom společnosti Cyrrus Petr Pelc. „Pokud se v budoucnu obnoví letecký provoz nebo dojde k postupnému navyšování, tak odložení závazků může firmě pomoci,“ konstatuje.

Doplňuje ale, že banky budou momentálně leteckou společnost vnímat jako složitého klienta. „Vzhledem k tomu, že se nepodařilo vyjednat bankovní úvěr doposud, tak teď to považuji za zcela nemožné,“ uvažuje Pelc.

Riziko pro aerolinky je dle jeho slov veliké, Smartwings ale mohou přežít, pokud půjde zvládnutí koronaviru dobře a letecké linky se obnoví dříve, než se aktuálně čeká. „Pokud by se to vyřešilo do léta, tak by to firmu mohlo zachránit. Pokud by příští rok nedosáhli alespoň 70 procent z loňského obsazení, tak by to mohlo být likvidační,“ upozorňuje.

HN: Odchod Číňanů?

Největší letecký dopravce v Česku Smartwings nyní hledá cestu z finančních problémů způsobených pandemií. Situaci mu komplikuje i to, že ho chce –⁠ podle středečního článku Hospodářských novin –⁠ opustit čínská státní společnosti CITIC. Ta drží necelou polovinu akcií. 

Smartwings nedávno získala od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu COVID Plus. I přes získání státních garancí však zatím nebyli majitelé firmy úspěšní ve vyjednávání s bankami. 

Tržby skupiny Smartwings, kam patří i ČSA, klesly letos o více než osmdesát procent. „Kondice společnosti je velmi napjatá, protože hlavně v prvním pololetí se tržby výrazně propadly. I nyní v hlavní sezoně je společnost zhruba na pětině toho, co plánovala ještě před koronavirovou krizí,“ řekla v ČT zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Jana Klímová.  

Připomněla také, že se Smartwings soudí s firmou Boeing o odškodnění. Loni na jaře totiž musela odstavit svých sedm letadel Boeing 737 MAX. Stroje byly celosvětově odstaveny kvůli dvěma nehodám způsobeným vadným softwarem. 

Klímová také upozornila, že vzahy českých a čínských akcionářů nejsou dobré. „Čínští akcionáři se na chodu společnosti nijak nepodíleli, byť každá strana vidí trochu po svém, kde jsou důvody,“ řekla. 

Proto nyní, když firma potřebuje pomoc, kterou očekávala právě od vstupu Číňanů, to její situaci dál komplikuje. 

Novinářka Jana Klímová z HN o situaci Smartwings (zdroj: ČT24)

Podle novinářky se různí informace o tom, kdy Čínaně chtějí odejít a za jakou cenu prodat svůj podíl. „Z toho, co zatím víme, vyplývá, že čínští akcionáři mají nereálné představy o ceně a to bude kámen úrazu,“ dodala.

Firma podle ní věří, že příští sezona už bude lepší, a proto jí jde o překlenutí zbývajících měsíců letošního roku. Nyní Smartwings vyjednávají s bankami i s dalšími partnery typu leasingových společností. Ve firmě probíhá restrukturalizace, včetně propouštění.