Nákladní dopravci chtějí úlevy od státu, úzko je také firmám v pohraničí

5 minut
Události ČT: Dopravci chtějí úlevy od státu
Zdroj: ČT24

Přeprava zboží, coby pohon ekonomiky, se kvůli koronaviru propadla o desítky procent. Ukazují to data ze dvou nejdůležitějších sítí - silnic a železnic. Dopravci chtějí od státu úlevy. Situaci v hospodářství komplikují také chybějící zahraniční pracovníci v pohraničí se Slovenskem.

Situace na železnici je dobře patrná třeba na překladišti v pražské Uhříněvsi, kudy prochází jedna z hlavních cest zboží, které míří do Česka. Pestrobarevné kontejnery jsou tam naskládané jako obří kostky v dětské stavebnici. A jsou jich tam tisíce. Ještě vloni tam jezdilo z přístavů na severu Německa 14 dlouhých vlaků denně, každý se stovkou kontejnerů. Teď je to o polovinu méně.

„Lodě přijíždějí z čínských přístavů nezaplněné, dlouhodobý plán zaplnění lodí je minus 30 procent. Je to pro nás velký problém,“ uvedl jednatel dopravní firmy Metrans Rail Martin Hořínek.

O tom, jak velký pokles kontejnerové dopravy nastal, svědčí pohled na odstavené podvozky pro kontejnery. Zatímco za běžného stavu jsou nedostatkové zboží, nyní postávají v lesích u Kladna, kam firma takto zaparkovala třetinu vozového parku.

Železnice žádá odklad plateb

Čeští silniční dopravci začali hlásit pokles zakázek už v polovině března a to až o polovinu, i když počet nákladních aut na dálnicích klesl podle dat z mýtného systému méně, zhruba o 25 procent. Železnice tou dobou ještě odolávala, teď se ale projevil pokles zhruba o čtvrtinu i tady.

„Chtěli bychom v podstatě totéž, co mají silniční dopravci, odklad plateb. Oni to mají jako mýto, my to máme jako platbu za dopravní cestu. Jinak budeme mít velké problémy udržet zaměstnanost,“ tvrdí výkonný ředitel sdružení železničních dopravců Žesnad Oldřich Sládek. Nejde přitom o malé peníze, za každý kilometr jízdy nákladního vlaku dostává Správa železnic typicky okolo stokoruny.

Ministr dopravy je k úlevám zdrženlivý. Zatím se obě strany dohodly na odložení plateb o dalších třicet dnů. „Pokud bychom skutečně viděli, že je tam markantní pokles, diskutujme o tom, ale my se musíme soustředit na pomoc těm, kteří mají příjmy nulové,“ uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a také dopravy Karel Havlíček (nestr. za ANO).

Pendleři chybí českým firmám v pohraničí

Velký problém mají i firmy v československém příhraničí. Po Velikonocích totiž začal platit přísnější režim pro vstup Slováků na české území. Jen na jižní Moravě jich pracuje přes 28 tisíc, a některým podnikům tak chybějí klíčoví zaměstnanci.

Třeba firma z Rohatce, která se zabývá obalovou technikou, a z Hodonína, která vyrábí vzduchotechniku, jsou obě hned u hranic se Slovenskem, s podstatnou částí slovenských zaměstnanců.

„Sami jsme zavedli opatření a rozdělili firmu na dvě části, které se nesmí potkávat, a najednou tím, že nám vypadli lidi z jednotlivých směn, tak to má velký dopad na fungování,“ popsal problém s chybějícími kolegy ze Slovenska výkonný ředitel společnosti Kaňák Vladislav Polášek.

„Pro nás je to tragické, protože lidé ze Slovenska jsou v podstatě nenahraditelní, a musíme to řešit způsobem, že naši lidé musí mít o jejich úvazek vyšší směny, což v této době nevidím jako pozitivní, protože jedeme na doraz, na doraz vyčerpání,“ řekla spolumajitelka firmy Tech-trade Pavla Zálešáková.

Nařízení vlády, které sjednotilo pravidla pro všechny pendlery, platí od úterý. Pokud teď Slováci přejedou hranici do Česka, musí podle policie na 14 dní do karantény a až pak mohou do práce.

„Byla nám dána možnost, že buď se otočíme na hranicích, nebo podstoupíme karanténu. Bydlím deset kilometrů od hranic, práci mám deset kilometrů na druhou stranu od hranic, takže se pohybuji 20 kilometrů mezi prací a domovem,“ popsal svou situaci zaměstnanec ze Slovenska Peter Mihaliska.

„Se slovenskou stranou už několik dní jednáme, jak chtějí řešit pohyb svých občanů do zahraničí, protože slovenská strana je ještě přísnější, než jsme my,“ uvedl předseda Ústředního krizového štábu a vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD).

Firma Gamanova Martina Růžičky má dokonce každého druhého zaměstnance ze Slovenska. Sám přiznává, že mnohé společnosti hledají způsoby, jak sem lidi dostat.

„Když začnu od nejparadoxnějších řešení, tak si člověk může vzít papouška do klece do auta a projede k veterináři. Nebo můžeme změnit pracovní zařazení lidí a posílat je se zbožím,“ spekuluje nad možnostmi Růžička.

Lepší variantou, na kterou všichni vsázejí, ale je, že vláda nařízení ještě změní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 54 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...