Papež: U all inclusive za devět tisíc letecky nečekejte starou whisky ani chardonnay. Zájezdy vybírejte pečlivě

11 minut
Jak si Češi užívají dovolených
Zdroj: ČT24

Letní prázdniny jsou za polovinou a podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže už do zahraničí vyjelo dva miliony Čechů. Oblíbené jsou first i last minute zájezdy. „Tam je ale potřeba mít velkou míru tolerance. U all inclusive na last minute letecky za devět tisíc nečekejte dvanáct let starou whisky nebo chardonnay,“ upozornil v ranním Studiu 6 na ČT24.

Kolik lidí už vycestovalo letos s cestovními kancelářemi?
Do zahraničí odjely do této chvíle téměř dva miliony lidí. V domácím cestovním ruchu budeme mít statistiky až v září, protože tam hlavní sezona probíhá v červenci a srpnu.

I pro dovolenou v Česku lidé vyhledávají cestovní kanceláře. Co požadují?
Cestovní kanceláře (CK) pro domácí cestovní ruch se předělaly na cestovní kanceláře se zážitkem, protože ubývá klasických pobytů, kdy si někdo koupil od CK týden dovolené v hotelu. Kanceláře se tomu musely přizpůsobit, musely najít nějakou přidanou hodnotu. Takže teď zastupují klienta v tom, že mu udělají balíček služeb. To, co si obvykle lidé připravují až na místě, cestovní kanceláře připraví za ně a nabízí různé pobyty s jógou, s wellness, s koly.

Dříve jste uvedl, že nejčastěji chtějí Češi kolo, vodu a hory. Z jakého důvodu a kde to hledají? A spíše v Česku, nebo jezdí do Rakouska nebo na Slovensko?
Máme to v sobě. Milujeme hory a vodu. A pokud to najdeme v jednom, tak jsme velmi spokojení. Proto lidé v poslední době hodně cestují do Rakouska. Údolí, která jsou zaplněná jezery, se Čechy jen hemží, a pro Rakušany jsme velmi silnou národností. Skoro šedesát procent jejich obsazenosti tvoří Češi.

Stejně tak je to v českých horách, byl jsem tento víkend v Harrachově, a ten byl úplně vyprodaný, všude po všech kopcích chodili lidé, nebo jezdili na horských kolech, či tam hráli golf. Lidé prostě hledají aktivitu. Zřejmě je to dáno tím, že spousta lidí dělá usedlé zaměstnání a potřebuje nějaký pohyb. A mění se i životní styl. Chceme být více zdraví, jinak jíst, lépe bydlet a více se hýbat.

Platí stále, že nejčastěji do zahraničí vycestují Češi na Slovensko? Čím to je způsobené, třeba i tím, že jim rozumíme?
Slovensko je destinace na prvním až druhém místě, vždy se to trochu převaluje s Chorvatskem – to je stálice, která obsazuje to první místo velice často, ale už se na něj dotírá Slovensko, někdy ho předběhne. Je to dáno několika důvody. Je blízko, známe to tam, znají nás, mentálně jsme si blízcí, strava je blízká naší a cítíme se tam jako doma. A to je něco, co Čechy láká, v podstatě jet tam, kde bude bezproblémová dovolená, kde – když se něco semele – můžu se kdykoliv vrátit zpátky a kde mi rozumí.

Pokud byste mohl srovnat polovinu letní sezony loni a letos, je něčím specifická ta letošní?
Řekl bych, že je specifická tím, že se stále častěji prodávají kvalitnější záležitosti. Kvalitnější hotely, vyšší standard letecké dopravy. Tlak na kvalitu se zvyšuje. Je to dáno ekonomikou a tím, že lidé si chtějí na své dovolené více dovolit, kvalita začíná hrát prim. Nůžky se ale rozevírají. Je část komunity, která vždy půjde po ceně, protože prostě na to nemá, a to není žádná ostuda. Ale druhá část společnosti, které se daří, si chce dovolenou opravdu užít.

Můžete poradit, jak hledat v rámci nabídek last minute?
U last minute je velmi složité se zorientovat v tom, jakou ubytovací kapacitu si kupuji. Určitě bych si nekupoval nějako neznámou kapacitu tří hvězdiček. Chtěl bych vědět, do jakého hotelu jedu, abych se mohl podívat na internetu, co to je za hotel, jak má velké pokoje, chtěl bych vědět, co si kupuji, protože největší úskalí last minute nabídek u některých cestovních kanceláří je, že nevím, co si kupuji. A s tím je spojené zklamání. Určitě bych nenechával cestovní kanceláři volnost v rozhodování o tom, kam pojedu na dovolenou.

Proměňuje se zájem o last minute v průběhu let? Souvisí to s ekonomickým zázemím rodin, které raději plánují first minute, než aby to nechávaly na poslední chvíli? Ubývá zájem o last minute?
First moment vznikl tak před sedmi osmi lety a za tu dobu se velmi osvědčil. Letos v nich dosáhneme asi 40 procent prodejů. Ukázalo se, že to je velmi dobrý produkt pro všechny: jak pro hoteliéra, cestovní kancelář, tak i klienta. Last minute zájezdů tím pádem hodně ubylo. Využívají je především lidé, kterým zbude čas a najednou si řeknou, že chtějí někam jet a je jim jedno kam, jen mají nějakou hranici. A pak lidé, kteří čekají, že na konci dostanou opravdu nízkou cenu.

Dívala jsem se na některé last minute zájezdy, které stojí až o padesát procent méně. Opravdu to tak je?
Já bych procentům věřil asi tak, jako když si jdete koupit něco do obchodu s textilem. Procenta jsou slevy, ale slevy z čeho? Nedal bych na slevy tohoto typu, porovnal bych vždy finální cenu s cenami na trhu a s obsahem. Protože cena často nemusí znamenat vítězství, protože v ní nemusí být věci, které si pak musíte na konci koupit. Dal bych si na stůl nabídky a srovnal bych si je podle obsahu. Na procenta bych nedával.

Jaké nejčastější potíže lidé řeší prostřednictvím CK? Myslím hlavně v zahraničí.
Myslím si, že největší problém je právě ten nesoulad s ubytováním, kdy si lidé koupí něco, o čem si vysnili, že to nějak bude vypadat.

Když si koupíte last minute letecky do tříhvězdičkového hotelu all inclusive za devět tisíc, musíte mít vysokou míru tolerance k tomu, co dostanete. Nemůžete očekávat, že vám tam budou nalévat dvanáct let starou whisky nebo chardonnay, ale musíte počítat s krabicovým vínem a místním pivem. Ti lidé, kteří s tím nepočítají, jsou zklamaní a pak reklamují. Stává se samozřejmě, že CK vymění hotel, a to je chyba a lidé mají právo na reklamaci, a to jsou asi největší nesoulady – pokud tedy pominu leteckou dopravu, která je letos složitější než jindy.

Jak letos komplikují leteckou dopravu zpoždění? Bývají?
Bývají zpožděné lety, komplikuje to život všem, i leteckým společnostem, nejen lidem a cestovním kancelářím. Na druhou stranu s tím vším, co se odehrálo na jaře s Boeingem 737 Max, tak sezona probíhá, až na nějaké dva tři těžké případy, normálně.

Výše kompenzací při zpoždění letu
Zdroj: skrblik.cz

Může se stát, že lidé na dovolené zůstanou na letišti, třeba když už destinaci opouštějí. Jak to funguje, kdo za ně má zodpovědnost?
Z hlediska zákona jsou cestovní kanceláře odpovědné za to, co má klient v cestovní smlouvě. Pokud je let jako takový součástí vašeho zájezdu, tak CK vás má na starosti i po dobu letu. A let samotný provozuje letecká společnost a za něj odpovídá. Pokud jste tedy zůstali na letišti, tak je vaším partnerem jak letecká společnost, tak CK.

Ovšem my jako cestovní kancelář tam často býváme v pozici, že držíme v ruce také Černého Petra, nám letiště informace nesmí poskytnout, protože je poskytuje letecké společnosti, a ta je často nedává. Před klienty vypadáme jako hlupáci, protože jim říkáme, že poletíme za půl hodiny a za tři hodiny jim říkáme zase za půl hodiny. Ale je to i o komunikaci. Zkušení delegáti, průvodci, cestovní kanceláře umí komunikovat se svými klienty tak, aby jim nějakým způsobem tu dobu zpříjemnili.

Jak je to s reklamacemi, když si například někdo objedná podle katalogu v ČR hotel čtyřhvězdičkový, zaplatí ho, přijede na místo, a ten hotel má jen tři hvězdičky?
Pokud to jsou oficiální klasifikace, tak klient má na reklamaci právo. A myslím si, že každá by měla směřovat k jednomu cíli, aby klient měl co nejrychleji spokojenou dovolenou. To znamená, že i klient by si neměl schovávat fotografie na to, až bude dělat za tři měsíce reklamaci, měl by komunikovat s CK, dát jí šanci napravit, co vzniklo. Pokud vás někdo podvede, pak musíte být tvrdí a vyžadovat svá práva. Pokud dojde k nedorozumění, chybě hotelu, tak je nejrychleji komunikovat s CK a požádat ji o nápravu.

Jak je to letos s cenami v blízkých destinacích Chorvatsku, Řecku, Itálii, Španělsku, kam Češi často jezdí a létají? Je to stejné jako vloni, nebo někde podražili?
Podle našich zjištění ceny rostou, ale asi přibližně jako u nás. Ekonomika se nějak vyvíjí, ceny jsou vyšší v té nejvyšší sezoně, když mají hoteliéři plno, zvýší své ceny, ale generálně se dá říci, že ceny mírně stoupají tak jako u nás. Je to přirozený vývoj.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 3 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...