Co dělat, abyste se domohli svých práv či odškodnění od aerolinek? S novou aplikací to cestující zjistí přímo na letišti

Informace o tom, zda pasažérům přináleží nějaká práva v případě zpožděného či zrušeného letu nebo při problémech se zavazadly, lze nově zjistit ve speciálním leteckém kalkulátoru. Na svém webu ho spustilo Evropské spotřebitelské centrum. On-line nástroj je v češtině, zdarma a lidem po zadání místa odletu a příletu ihned sdělí, co mohou v konkrétní situaci dělat nebo požadovat.

Ilustrační foto
Zdroj: Reuters Autor: Peter Nicholls

Výhodou „Leteckého kalkulátoru vašich práv“ je podle Ondřeje Tichoty z Evropského spotřebitelského centra to, že cestujícím hned na letišti pomůže zorientovat se, na co mají nebo nemají v konkrétní situaci právo. „Například spočítá vzdálenost letu a výši náhrady škody, kterou lze požadovat od dopravce,“ nastínil.

Současně připomněl, že při zrušení letu nebo při jeho velkém zpoždění má dopravce povinnost postarat se o cestující, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let.

Pokud je viníkem mimořádnosti dopravce, může cestujícím vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur (zhruba 6400 až 15 400 korun) v závislosti na vzdálenosti letu. Za zpoždění, ztracení nebo poškození zavazadla při letu pak lidé mohou požadovat náhradu kolem 35 tisíc korun.

Až k soudu šlo odškodnění za zpoždění zaviněné jinými aerolinkami ze země mimo EU

Případ odškodnění nedávno řešil i soud EU, na který se v této souvislosti s žádostí o výklad unijního práva obrátil Městský soud v Praze. Unijní soudci minulý týden pak dali za pravdu jedenácti pasažérům Českých aerolinií (ČSA), kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země EU.

ČSA jako smluvní dopravce provozovaly v roce 2013 první část letu s mezipřistáním v Abú Dhabí, druhou část provozovala společnost Etihad Airways a zpoždění vzniklo v její části letu. ČSA ale trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná firma, a nesouhlasí ani s argumentací unijního soudu. Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit.

Evropský soud připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek. Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

Letecký kalkulátor vyvinula norská nevládní organizace na obranu práv spotřebitelů a nabídla ho síti Evropských spotřebitelských center, která pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Síť třicítky spotřebitelských center zřizuje Evropská komise a zúčastněné státy. Česká kancelář působí při České obchodní inspekci.