Většina Evropanů dovolenou stráví ve vlastní zemi. Relaxují třeba při západu slunce u řeky

Autem a po domovině – tak vypadá podle čerstvých čísel Eurostatu obvykle dovolená Evropana. A platí to i pro Čechy. Ačkoliv stále více vyhledávají neobvyklá místa spojená s ještě neobvyklejším zážitkem, doma je doma. Většina Čechů totiž tráví dovolenou poznáváním tuzemských krás.

Relax v Mnichově

Zdroj: ČTK/DPA Autor: Tobias Hase

Češi patří v rámci EU k nadšeným cestovatelům. Nemusí ale mnohdy jezdit nikam daleko, osmdesát procent z nich totiž tráví dovolenou nejraději v Česku, plyne z údajů statistického úřadu Evropské unie Eurostat. Navíc často mají volno spojené více s relaxováním než se sportem, ukazuje zase průzkum agentury NMS Market Research.

A podobný obrázek poskytne pohled i na celou Evropskou unii – tři čtvrtiny všech cest Evropanů bylo v rámci vlastní země a jen přibližně čtvrtina do zahraničí, kdy 21 % Evropanů cestovalo do ostatních zemí EU a šest procent do destinací mimo EU, vyplývá z dat Eurostatu. Vůbec nejvíce tráví volný čas doma Rumuni (94 %) a naopak nejméně Lucemburčané – necelá dvě procenta, anebo Belgičané (20,1 %).

Doma je doma

Češi, kteří se rozhodnou strávit dovolenou doma, můžou využít i toho, že Česko nabízí přes deset památek zapsaných na seznam UNESCO. Už v roce 1992 na něj přibyl jihočeský Český Krumlov, kde se turisté mohou „propadnout“ o několik staletí zpět a zaposlouchat se třeba do zvuků kovářského kladiva nebo nasávat vůni barvené kůže či si sami vykrojit a ozdobit kožený náramek. Vyzkoušet lze i hrnčířský kruh a změnit zprvu beztvarou šedivou placku do podoby hrníčku.  

V zážitek se dá proměnit také jídlo. Některé restaurace například připravují pokrmy podle receptů našich předků. A v tomto případě může mezi zuby zacinkat i některý z broků z bažanta, který je součástí staročeské hostiny v doprovodu jáhelníku, bramborových placek a dalších dobrot. Jinde se zase připravují veškeré pokrmy na otevřeném ohni. 

Staročeská hostina s bažantem
Zdroj: ČT24
Autor: Monika Ginterová

To, že v poslední době jsou neobvyklé zážitky mezi turisty stále oblíbenější, potvrzuje i marketingový stratég v cestovním ruchu ze společnosti Travelbakers Pavel Pichler. I podle něho poslední dobou stále více platí to, že cestovatelé chtějí zážitek, emoce a sžití se s navštěvovanou lokalitou. A toho lze docílit právě díky místním autentickým osobnostem.

„Když to hodně přeženu, tak po příjezdu do Bystřice nad Pernštejnem se půjdu do hospody opít s místním ožralou, ne se svým známým. S místním rybářem si pro změnu zarybařím,“ zmiňuje Pichler trendy, které se promítají do cestovního ruchu – a smysly se v něm uplatňují poslední dobou stále více.

Podle Pichlera se tak vyplatí třeba nevnímat jen obrázky, ale pracovat i se zvuky. „Výletníci si v poslední době oblíbili zvukové nahrávky, které zachycují atmosféru daného místa, a pak je sdílí na k tomu určených sociálních sítích. Chcete si poslechnout, jak zní starobylý hrad, slunečná pláž nebo přelidněná městská třída? Žádný problém,“ upozornil na trend. 

Pichlerova slova potvrzuje i místopředseda pro vnější vztahy Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Svět cestování se rozděluje na klienty, kteří preferují cenu, a na ty, kteří preferují služby, tedy kvalitu. V tom český trh kopíruje svět. Navíc je nyní trend cestovat za zážitky, ne jen sbírat destinace.“

Podle Papeže nadále platí, že pro cestovní ruch je podstatné sdílení zmíněných zážitků na sociálních sítích. „Trend se utužuje,“ konstatuje. Fotky na Instagramu nebo hodnocení na Facebooku nasměrují na cesty stále více lidí – je k tomu ale potřeba mít co nejvíce výborných hodnocení.

Svěží voda v rybníku, šťavnaté maso na grilu a nejlépe autem

Češi jsou také stále chalupáři. Ale už nemusí jezdit jen na vlastní chatu. Zvláště v případě pěkného počasí se poslední dobou stále častěji chalupy najímají a každý rok se tak lidé mohou vypravit na jiné místo spojené s jiným zážitkem.

Podle ředitelky portálu Slevomat.cz Marie Havlíčkové vzrostl například mezi letošním květnem a červnem o stovky procent zájem o chaty a chalupy s bazénem. „Ty jsou tak aktuálně největším trendem letošního léta. Přístup k vodě je jednou z nejvyhledávanější věcí,“ potvrzuje. 

Ať už ale Evropané cestují za svými zážitky kamkoliv, ve většině případů volí auto. Letadlo pak na své cestě na dovolenou využívají nejvíce obyvatelé ostrovních států a Francouzi a Němci nejraději cestují vlakem.

 

Celkově tak v roce 2017 obyvatelé EU uskutečnili 1,3 miliardy výletů s přenocováním, které dosáhly téměř 6,4 miliardy nocí. Průměrná délka cesty byla 5,1 noci. Ve srovnání s rokem 2016 se počet turistických cest obyvatel EU zvýšil o čtyři procenta.

A pokud se vrátíme k Čechům, pak z průzkumu NMS Market Research plyne, že 47 procent lidí plánuje svou dovolenou dlouho dopředu, oproti 37 procentům, kteří ji nechávají na poslední chvíli. Necelá pětina pak jezdí stále na jedno místo, a proto nic plánovat nemusí. Většími „plánovači“ jsou přitom muži. Dostatečně v předstihu plány vytváří 51 procent z nich, u žen je to 42 procent.

V Česku nejvíce láká Pražský hrad

Nejnavštěvovanějším turistickým cílem v Česku se loni stal opětovně Pražský hrad. A ani pořadí dalších dvou míst se podle informací agentury CzechTourism oproti předloňsku nezměnilo. Jako druhá se umístila lanová dráha na Petřín, třetí je pražská zoologická zahrada. Tyto destinace ale na čtvrtém místě nově doplnila technická památka Moravskoslezského kraje Dolní Vítkovice.

Pražský hrad i samotné hlavní město jsou podle ředitele CzechTourismu Jana Hergeta magnetem, ale na čtvrté Ostravě je vidět, že z dříve neznámé lokality vznikla lákavá turistická atrakce. „Stává se z ní jedno z nejnavštěvovanějších míst. Myslím si, že ať už samotná stavba nebo kombinace s eventy (různými akcemi – pozn. red.) dodávají této destinaci neskutečnou atmosféru,“ uvedl.

Herget připomněl, že se v industriálním areálu Dolních Vítkovic, památkově chráněných bývalých hutí, dolů a železáren, pořádá hudební festival Colours of Ostrava a další akce. Koncept svou unikátností zaujal i ve světě. Za podobně zajímavý Herget považuje i plzeňský pivovar.

„Pokud se městu Plzeň povede pokračovat v nastoleném trendu, tak v kombinaci s eventy je tato cesta velkou šancí,“ dodal. Podpora turismu záleží podle něj i na samotných radnicích, například vloni navštívilo státní hrad a zámek Český Krumlov 429 tisíc osob, zatímco samotné město podle odhadů přes dva miliony.

Turismus podle Hergeta tvoří významnou část českého národního bohatství. Jeho podíl na hrubém domácím produktu Česka byl předloni 2,9 procenta a v cestovním ruchu pracovalo téměř 240 tisíc lidí. „Pro srovnání české zemědělství vytvořilo 2,8 procenta HDP a jen polovinu pracovních míst,“ uvedl Herget. 

Dva týdny bez práce, ale myšlenkami stále u ní

U Čechů také stále převládá trend individuální organizace dovolených. Loni si cestu samo obstaralo 2,534 milionu lidí. Tomu se zvolna blíží dovolená zařizovaná cestovní kanceláří nebo agenturou, kdy jejich služeb loni využily poprvé více než dva miliony cestovatelů.

S dovolenou se pojí ještě jedna věc – aby si ji člověk opravdu užil, podle psychologů by při ní neměl moc myslet na práci. Ačkoliv čeští zaměstnanci volí v létě častěji souvislé volno v délce alespoň dvou týdnů, 42 procent přesto není schopno podle průzkumu společnosti Up ČR během dovolené úplně zapomenout na práci.

Čtvrtina se strachuje, co se v zaměstnání během jejich volna stane a kolik se jim nakupí povinností. A někteří dokonce během dovolené dohánějí resty a vyřizují pracovní e-maily. Některým zaměstnancům se pak o práci při volnu dokonce i zdá.

Jedním z dopadů rekordní zaměstnanosti by přitom podle odborníků měla být eliminace strachu o místo. Jenže často zaměstnancům přibyly úkoly, a tak berou přesčasy nebo dělají práci za své kolegy, ukázal také průzkum. Zaměstnavatelé se sice snaží na přetížení zaměstnanců reagovat především nabídkou dovolené navíc, ale hlavním problémem je kvalita odpočinku – to se týká téměř čtvrtiny pracujících. 

Turecko na výsluní 

Nicméně ve výběru letní dovolené jsou Češi podle místopředsedy asociace cestovních kanceláří Jana Papeže stále spíše konzervativní. Mezi zeměmi pořád vede Chorvatsko, až na dalších místech se podle dat Českého statistického úřadu loni umístilo Slovensko, Itálie, Řecko, Rakousko a Egypt.

A letos se podle Papeže žebříček moc lišit nebude. „Mezi oblíbenými destinacemi bude jistě Slovensko, Řecko, Itálie a Španělsko,“ míní. Dobře si podle něj povede i Turecko, Bulharsko a Egypt.

Velkou oblibu si přitom v poslední době získává Turecko. „Oproti minulé sezoně roste v řádu desítek procent a letos se zařadilo hned za Řecko na pozici druhé nejžádanější destinace,“ uvedl mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

Turecku hraje podle něj do karet cena i poskytované služby. „Země je také ideální pro rodiny, protože nabízí dostatek hotelů s výborným zázemím pro děti,“ dodal.

Stejný názor sdílí i obchodní ředitel Čedoku Radek Matějček. Klienti jsou také podle jeho slov ochotni si častěji než dříve připlatit za vyšší kvalitu. „Vidíme jasný trend, kdy se zvyšuje poptávka po čtyř- a pětihvězdičkových hotelech,“ uvedl s tím, že Češi si kromě standardu žádají i doplňkové služby. „Například parkování na letišti, cestovní pojištění, případně i rezervace místa či catering v letadle,“ upřesnil.