Vláda chce opět zrušit superhrubou mzdu. Ta už přežila několik kabinetů

4 minuty
Vláda chce opět zrušit superhrubou mzdu
Zdroj: ČT24

Vláda slibuje největší daňovou reformu za posledních 11 let. Do konce léta ji má předložit ministerstvo financí. Vedle zrušení superhrubé mzdy počítá se snížením odvodů pro všechny zaměstnance. Zatím ale není jisté, jestli návrh projde. Kvůli snížení přímých daní by z rozpočtu vypadlo přes 22 miliard ročně.

„Máme to ve vládním prohlášení a jsem připravena to dát určitě na koaliční radu, udělám to někdy během léta, teď musím dokončit rozpočet. Pokud bychom se na tom dohodli, tak nejdřív by to bylo od roku 2021,“ řekla ministryně financí Alena Schillerová (nestr. za ANO).

Zdrženliví vůči návrhu jsou ale vládní sociální demokraté a také komunisté. Obě levicové strany se obávají, že by pak stát neměl dost peněz na jiné priority – třeba na vyšší penze nebo učitelské platy.

Každopádně podle plánu ministerstva financí by od roku 2021 měly klesnout daně více než čtyřem milionům zaměstnanců, například pracovníkům ve výrobních podnicích, policistům, hasičům, státním úředníkům, nemocničním lékařům nebo učitelům. „Máme ve vládním prohlášení, že bychom zrušili superhrubou mzdu, to efektivní zdanění 20,1 procenta dali na 19,“ uvedla ministryně financí.

Rozdíly ve zdanění
Zdroj: ČT24

Aktuálně platí zaměstnanci 15procentní daň ze superhrubé mzdy, což odpovídá více než 20 procentům z hrubého platu. Nově by tato sazba klesla na 19 procent. Třeba člověk s platem 20 tisíc by ušetřil 220 korun měsíčně a ti, co berou padesát tisíc, pak přes pět stovek.

Daň po zrušení superhrubé mzdy
Zdroj: ČT24

Jenže ministerstvo financí zároveň vyčíslilo, že by kvůli snížení daní zaměstnancům vypadlo z veřejných rozpočtů víc než 22 miliard ročně. A to je třeba podle vládní ČSSD problém. Obává se, že by tyto peníze vládě chyběly na sociální výdaje a na růst platů.

„Máme zde jiné priority, opravdu. Důležité je, abychom docílili toho, aby rozpočet, tak jak byl plánován na další období, měl maximální deficit 40 miliard,“ konstatuje 1. místopředseda ČSSD a místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Roman Onderka.

Premiér ale stále považuje plán na snížení daní za prioritu. „Máme to v programovém prohlášení vlády, takže na ten rozpočet 2021 předpokládám, že takto to paní ministryně předloží,“ říká premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Většina opozičních stran by návrh ministerstva financí podpořila. K prosazení největší daňové reformy od roku 2008 je ale opozice skeptická. Argumentuje tím, že dvě vlády Andreje Babiše už se zrušit superhrubou mzdu pokusily. Vždy neúspěšně. 

„Já osobně tomu nevěřím, protože zrušení superhrubé mzdy, samozřejmě chápu, je velký výpadek ve státním rozpočtu,“ říká šéfka sněmovního rozpočtového výboru Miloslava Vostrá (KSČM).

Že návrh projde, nevěří ani předseda KDU-ČSL Marek Výborný. Argumentuje tím, že vládě se to nepodařilo už dvakrát. „Já si nejsem jist, že se to paní ministryni Schillerové podaří napotřetí,“ uvedl.

Místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček míní, že si na skutečné snížení daní bude muset český daňový poplatník počkat na jinou vládu, ve které nebude hnutí ANO a levicové strany.

Pokud by koalice snížení daní pro zaměstnance v létě schválila, mohla by ho začít sněmovna projednávat během podzimu.

  • Patnáctiprocentní daň ze superhrubé mzdy odolává dlouho. Přežila hned několik vlád.
  • Zavedla ji v roce 2008 vláda Mirka Topolánka. Princip je takový, že lidé platí daň z příjmu nejen z hrubé mzdy, ale i ze sociálního a zdravotního pojištění, které za ně odvádí zaměstnavatel.
  • V roce 2011 schválil zrušení superhrubé mzdy kabinet Petra Nečase. Odložil ale účinnost až na rok 2015. A pozdější Sobotkova vláda na to nepřistoupila.
  • I ona sice měla v programu odstranění superhrubé mzdy, nakonec ale návrh vůbec nepředložila.
  • Minulý rok v zimě navrhla zrušení ministryně financí Schillerová. Kvůli nedostatku podpory tehdejší jednobarevné vlády hnutí ANO ale návrh stáhla.
  • Znovu to zkusila letos v lednu – v rámci zákona, který měl rušit platby státu zdravotním pojišťovnám za děti nebo důchodce. Ani tento návrh neuspěl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...