Kandidáti na brněnského primátora debatovali o řešení dopravní situace ve městě

28 minut
Předvolební debata z Brna - třetí část
Zdroj: ČT24

Jedním z největších problémů města Brna je podle jeho obyvatel doprava. V průzkumu agentury Kantar pro ČT ji 93 procent respondentů označilo za zásadní či středně velký problém. Své vize pro řešení dopravní situace ve městě představili v předvolební debatě ČT lídři brněnských kandidátek: za SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 Markéta Vaňková, za Lidovce a Starosty (KDU-ČSL + Starostové a nezávislí) Petr Hladík, za ANO 2011 René Černý, za Českou pirátskou stranu Marek Lahoda, za Zelené a Žít Brno s podporou Idealistů Jana Drápalová, za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička a za ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ Jiří Oliva.

Aktuálně probíhají v centru města velké opravy u Mendlova náměstí, které je dopravním uzlem tramvají, trolejbusů i autobusů. Od října navíc Brno čeká další významné omezení – v ulici Otakara Ševčíka začne rekonstrukce mostu, která by měla trvat dva roky.

Hlavní problémy - automobilová doprava
Zdroj: ČT24

„Musíme tlačit a urychlit práce na městském okruhu. Jsme si vědomi, že je to na státu. Ale ten tlak na stát, aby uvolnil finanční prostředky z dotačních titulů, musí být,“ říká lídr kandidátky ANO 2011 René Černý. Zmínil, že další důležitou věcí může být systém park and ride, tedy vybudovat velká parkovitě na přístupových cestách do Brna, například na konečných stanicích tramvají a autobusů. Velkokapacitní parkoviště podle Černého v Brně chybí. Motivovat by se podle něj lidé mohli například odpuštěním parkovného.

Podle lídryně Zelených a Žít Brno s podporou Idealistů Jany Drápalové bude nejlépe průjezdné město tehdy, když bude perfektně fungovat veřejná doprava a bude to první volba většiny lidí. „Aby autem jel pouze ten, kdo opravdu potřebuje autem jet,“ uvedla s tím, že lidi nechce nutit, ale motivovat. „Veřejná doprava bude cenově dostupná, ale hlavně bude rychlá a efektivní.“ K tomu má podle ní pomoci mimo jiné systém upřednostnění vozidel MHD – nejen na křižovatkách, ale i pruhy pro autobusy.

Petr Hladík, který vede kandidátku KDU-ČSL + Starostové a nezávislí, uvedl, že nejdůležitější je pro koalici oblast bezpečnosti. „Všichni účastníci dopravního provozu by měli mít stejná práva, ať už je to chodec, cyklista, člověk v autě nebo MHD. Takto bychom měli přistupovat k rekonstrukcím a opravám našich ulic. S největším důrazem na bezpečnost,“ řekl. Kromě toho chce koalice vrátit zpět zrušené linky a také více zapojit vlaky. „V tomto volebním období jsme udělali zastávku ve Starém Lískovci a máme potenciál dát další zastávky a zapojovat je do příměstské dopravy,“ dodal. 

Česká pirátská strana podle lídra její brněnské kandidátky Marka Lahody navrhuje rozšířít stálý provoz maxišalin (vysokokapacitních tramvají), prodloužit trolejbusové linky a modernizovat infrastrukturu. „Projekty se už připravují. Na tramvajové tratě se mohou získávát peníze z evropských fondů. Úkolem města je poskytnout lidem širokou paletu toho, jak se přepravovat po městě,“ uvedl. Piráti navrhují také zavést nové expresní linky, které budou na některých úsecích jezdit kratší dobu než obvykle. 

Situace za poslední čtyři roky (v %)
Zdroj: ČT24

Jiří Oliva, lídr kandidátky ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ, zmínil probíhající stavbu velkého městského okruhu. „Za dva roky bude hotový a pomůže to průjezdnosti města,“ uvedl s tím, že koalice rovněž klade důraz na hromadnou dopravu. „Přesto, že se dramaticky zvyšují ceny elektřiny a plynu – nechceme zdražovat MHD, aby byla co nejaktraktivnější,“ uvedl s tím, že město by mělo z vyšších příjmů, které má z daní, více dotovat dopravní podnik tak, aby zaměstnanci dostali férovou mzdu a byli řádně zaplaceni.

Kandidát na primátora za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička slíbil, že se koalice bude zasazovat o dokončení východního městského okruhu. „Jsou v tom státní peníze – ŘSD. Za městské peníze se toto pořídit nedá. Budeme tlačit na naše zákonodárce, aby se tato myšlenka prosadila,“ uvedl a zmínil, že stejně jako u dalších stran je další velkou prioritou systém parkovišť a parkovacích domů ve městě i na jeho periferii. „V tomto jsme ve shodě,“ dodal. 

Také současná primátorka Markéta Vaňková z koalice SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 zmínila, že MHD je pro uskupení priorita. „Z brněnského rozpočtu šlo v tomto roce do Dopravního podniku města Brna 2,5 miliardy korun, na příští rok plánujeme dokonce 2,75 miliardy,“ uvedla s tím, že dochází k obnově vozového parku a koalice se snaží, aby byla hromadná doprava pro lidi příjemná. Zmínila rovněž budovaný velký městský okruh, který je primárně investicí ŘSD. „Ale bez spolupráce s městem by výstavba nepokračovala tak rychle,“ podotkla.

Systém parkování

Dalším velkým tématem debaty z Brna bylo parkování. Vaňková podotkla, že současná koalice poupravila navržený systém parkování, který byl podle jejího názoru chaotický, například si každá městská část mohla stanovovat vlastní pravidla. „Řidič, který by přijížděl z jedné do druhé městské části, by nevěděl, která pravidla zrovna platí. My jsme udělali jasný systém – rozdělili jsme to do tří zón A, B, C a jen se rozlišuje, která z nich to je,“ uvedla.

Podle Olivy je systém nastaven tak, aby zaručoval rezidentům, že bez problémů zaparkují, a aby ostatní obtěžoval co nejméně, což se podle něj osvědčilo. „Je to vidět tam, kde jsou modré zóny zavedeny. Myslím, že už není problém zaparkovat a teď jde o to, aby se modré zóny rozšířily do dalších míst,“ dodal. 

Lahoda zmínil, že systém parkovacích zón v Brně funguje dobře a je lepší než v Praze, protože návštěvníci mohou parkovat všude. „Pro návštěvníky je to pohodlné v tom, že místo najdou snadněji a stejně tak i rezidenti. Ano, podle norem některá místa zavedením zón zmizí, ale jak se ukazuje, tak to opravdu parkování zlepší,“ dodal.

Modré zóny nejsou v Brně například na sídlištích, protože by výrazně ubylo parkovacích míst.

V těchto případech by podle Hladíka mohly pomoci družstevní parkovací domy, které by byly vystavěny na vyasfaltovaných plochách, které zůstaly na sídlištích ještě z dob komunismu. „Domy by měly tři čtyři patra, podle toho, jak je to v dané lokalitě možné, a nabídlo by se lidem, kteří bydlí v lokalitě, aby byli družstevníky – podíleli by se na tom, že parkovací místo potom bude jejich,“ vysvětlil.  

Drápalová uvedla, že současné vedení města připravovalo projekty parkovacích domů, ale reálně se žádný z nich nedotáhl do konce. „Důsledkem je to, že po městě Brně parkuje neuvěřitelné množství aut nelegálně a myslím si, že se ukazalo, že na to město prakticky rezignovalo,“ uvedla a dodala, že je to patrné na chodnících a u přechodů. Důkazem je podle ní také to, že se snížil počet odtahů na nulu.

Podle Skřičky by se spousta místa ušetřila tím, že by se odtáhla auta, která „stojí a obrůstají trávou a nikdo je neodtáhne.“ Tímto by se podle něj uvolnilo minimálně několik tisíc parkovacích míst.

Černý je podle svých slov rád, že současná koalice nezrušila modré zóny zavedené za bývalého vedení. „Každý nápad, když se zavede, tak má nějaký vývoj a jsme rádi, že došlo i k vylepšení,“ podotkl. Dodal, že hnutí bude iniciovat vytipovávání lokalit, kde se dají parkovací místa zřizovat. Řešením by podle něj mohlo být i přeměření šířek komunikací. „Například v Řečkovicích vzniklo po jedné straně komunikace mnoho míst,“ podotkl.

V Brně vládla v uplynulých čtyřech letech koalice ODS, KDU-ČSL, Pirátů a ČSSD. V opozici byly ANO a SPD. V 55členném zastupitelstvu měli koaliční zastupitelé 33 křesel, opoziční 22. Volby v roce 2018 vyhrálo ANO s 18 zastupiteli. ODS s podporou Svobodných získala 14, KDU-ČSL 8, Piráti 6, ČSSD 5 a SPD 4.

Do debaty byli představitelé kandidujících subjektů pozváni na základě zveřejněných volebních pravidel České televize.

V letošních volbách do zastupitelstva Brna budou voliči vybírat ze 14 kandidátních listin. Subjekty, které v debatě nemají zastoupení, ČT oslovila s dotazem na tři nejdůležitější programové priority.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Dálnici D35 rozšiřují dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo šest kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Bude sloužit i jako obchvat Vysokého Mýta, kterému by měl výrazně ulevit od tranzitní dopravy. Odpoledne ŘSD zprovozní další část D35, a to mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou v Královéhradecku. Ani jeden z úseků zatím nebude napojený na dálniční síť.
před 8 mminutami

Policejní centrála rozbila zločineckou skupinu na Ukrajině

Národní centrála proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) v rámci mezinárodní operace Octopus rozbila organizovanou skupinu na Ukrajině, která nabízela podvodné investice, informoval v úterý plukovník Břetislav Brejcha.
11:00Aktualizovánopřed 13 mminutami

Koaliční rada jednala o rozpočtu i o odmítnutí povolenek ETS 2

Před úterním prvním zasedáním nového kabinetu se v devět hodin dopoledne sešli lídři všech tří koaličních stran – ANO, SPD a Motoristů. Debata se podle vyjádření představitelů vládních uskupení měla dotknout i témat, která od jedenácti hodin řeší ministři na zasedání vlády, a to včetně návrhu státního rozpočtu na příští rok. Podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy nelze vyloučit, že vláda schodek zvýší.
08:46Aktualizovánopřed 18 mminutami

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody. Policisté informovali také o tom, že v dopoledních hodinách bude na krajské státní zastupitelství doručen podnět k podání návrhu na vzetí do vazby. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
09:35Aktualizovánopřed 52 mminutami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
před 3 hhodinami

Babišova vláda má na programu první řádné zasedání

První řádné zasedání má v úterý na programu vláda premiéra Andreje Babiše (ANO), kterou v pondělí jmenoval prezident Petr Pavel. Ministři hodlají v usneseních odmítnout systém emisních povolenek ETS 2 či unijní migrační pakt, schvalovat budou i změny stavebního zákona. Zabývat se budou mandátem pro Babiše na nadcházející summit EU. Na Babišův návrh by také mohli jmenovat velvyslance Česka ve Vietnamu Hynka Kmoníčka poradcem pro národní bezpečnost.
04:39Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Většina členů Fialovy vlády zůstává v politice, Stanjura má několik nabídek

V pondělí skončili ve funkcích po téměř čtyřech letech jak nyní už expremiér Petr Fiala (ODS), tak i členové jeho vlády. Pro řadu z nich tím ale jejich působení v politice nekončí, často setrvají v Poslanecké sněmovně. Exministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) si rozmyslí svou budoucnost během pár týdnů volna.
před 5 hhodinami

Ministři za SPD budou v neustálém kontaktu s vedením hnutí, říká Doležal

Nominovat do vlády odborníky blízké hnutí SPD bylo většinové stanovisko, uvedl poslanec za toto hnutí Tomáš Doležal. „Náš výsledek (ve volbách) nebyl takový, jaký jsme očekávali, takže kdyby se z patnácti poslanců tři čtyři stali ministry, tak je problém ve sněmovně a nemohli bychom obsadit nějaké výbory, byly by tam nutně časové kolize,“ řekl. V Interview ČT24 moderovaném Terezou Kručinskou sdělil, že odborníci budou v neustálém kontaktu s vedením SPD. „(Ministr) bude čelit našim otázkám, bude referovat o tom, co se na ministerstvu dělá,“ uzavřel.
před 5 hhodinami
Načítání...