Kandidáti na brněnského primátora debatovali o řešení dopravní situace ve městě

28 minut
Předvolební debata z Brna - třetí část
Zdroj: ČT24

Jedním z největších problémů města Brna je podle jeho obyvatel doprava. V průzkumu agentury Kantar pro ČT ji 93 procent respondentů označilo za zásadní či středně velký problém. Své vize pro řešení dopravní situace ve městě představili v předvolební debatě ČT lídři brněnských kandidátek: za SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 Markéta Vaňková, za Lidovce a Starosty (KDU-ČSL + Starostové a nezávislí) Petr Hladík, za ANO 2011 René Černý, za Českou pirátskou stranu Marek Lahoda, za Zelené a Žít Brno s podporou Idealistů Jana Drápalová, za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička a za ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ Jiří Oliva.

Aktuálně probíhají v centru města velké opravy u Mendlova náměstí, které je dopravním uzlem tramvají, trolejbusů i autobusů. Od října navíc Brno čeká další významné omezení – v ulici Otakara Ševčíka začne rekonstrukce mostu, která by měla trvat dva roky.

Hlavní problémy - automobilová doprava
Zdroj: ČT24

„Musíme tlačit a urychlit práce na městském okruhu. Jsme si vědomi, že je to na státu. Ale ten tlak na stát, aby uvolnil finanční prostředky z dotačních titulů, musí být,“ říká lídr kandidátky ANO 2011 René Černý. Zmínil, že další důležitou věcí může být systém park and ride, tedy vybudovat velká parkovitě na přístupových cestách do Brna, například na konečných stanicích tramvají a autobusů. Velkokapacitní parkoviště podle Černého v Brně chybí. Motivovat by se podle něj lidé mohli například odpuštěním parkovného.

Podle lídryně Zelených a Žít Brno s podporou Idealistů Jany Drápalové bude nejlépe průjezdné město tehdy, když bude perfektně fungovat veřejná doprava a bude to první volba většiny lidí. „Aby autem jel pouze ten, kdo opravdu potřebuje autem jet,“ uvedla s tím, že lidi nechce nutit, ale motivovat. „Veřejná doprava bude cenově dostupná, ale hlavně bude rychlá a efektivní.“ K tomu má podle ní pomoci mimo jiné systém upřednostnění vozidel MHD – nejen na křižovatkách, ale i pruhy pro autobusy.

Petr Hladík, který vede kandidátku KDU-ČSL + Starostové a nezávislí, uvedl, že nejdůležitější je pro koalici oblast bezpečnosti. „Všichni účastníci dopravního provozu by měli mít stejná práva, ať už je to chodec, cyklista, člověk v autě nebo MHD. Takto bychom měli přistupovat k rekonstrukcím a opravám našich ulic. S největším důrazem na bezpečnost,“ řekl. Kromě toho chce koalice vrátit zpět zrušené linky a také více zapojit vlaky. „V tomto volebním období jsme udělali zastávku ve Starém Lískovci a máme potenciál dát další zastávky a zapojovat je do příměstské dopravy,“ dodal. 

Česká pirátská strana podle lídra její brněnské kandidátky Marka Lahody navrhuje rozšířít stálý provoz maxišalin (vysokokapacitních tramvají), prodloužit trolejbusové linky a modernizovat infrastrukturu. „Projekty se už připravují. Na tramvajové tratě se mohou získávát peníze z evropských fondů. Úkolem města je poskytnout lidem širokou paletu toho, jak se přepravovat po městě,“ uvedl. Piráti navrhují také zavést nové expresní linky, které budou na některých úsecích jezdit kratší dobu než obvykle. 

Situace za poslední čtyři roky (v %)
Zdroj: ČT24

Jiří Oliva, lídr kandidátky ČSSD VAŠI STAROSTOVÉ, zmínil probíhající stavbu velkého městského okruhu. „Za dva roky bude hotový a pomůže to průjezdnosti města,“ uvedl s tím, že koalice rovněž klade důraz na hromadnou dopravu. „Přesto, že se dramaticky zvyšují ceny elektřiny a plynu – nechceme zdražovat MHD, aby byla co nejaktraktivnější,“ uvedl s tím, že město by mělo z vyšších příjmů, které má z daní, více dotovat dopravní podnik tak, aby zaměstnanci dostali férovou mzdu a byli řádně zaplaceni.

Kandidát na primátora za SPD, TRIKOLORU, MORAVANY a NK Tomáš Skřička slíbil, že se koalice bude zasazovat o dokončení východního městského okruhu. „Jsou v tom státní peníze – ŘSD. Za městské peníze se toto pořídit nedá. Budeme tlačit na naše zákonodárce, aby se tato myšlenka prosadila,“ uvedl a zmínil, že stejně jako u dalších stran je další velkou prioritou systém parkovišť a parkovacích domů ve městě i na jeho periferii. „V tomto jsme ve shodě,“ dodal. 

Také současná primátorka Markéta Vaňková z koalice SPOLEČNĚ - ODS a TOP 09 zmínila, že MHD je pro uskupení priorita. „Z brněnského rozpočtu šlo v tomto roce do Dopravního podniku města Brna 2,5 miliardy korun, na příští rok plánujeme dokonce 2,75 miliardy,“ uvedla s tím, že dochází k obnově vozového parku a koalice se snaží, aby byla hromadná doprava pro lidi příjemná. Zmínila rovněž budovaný velký městský okruh, který je primárně investicí ŘSD. „Ale bez spolupráce s městem by výstavba nepokračovala tak rychle,“ podotkla.

Systém parkování

Dalším velkým tématem debaty z Brna bylo parkování. Vaňková podotkla, že současná koalice poupravila navržený systém parkování, který byl podle jejího názoru chaotický, například si každá městská část mohla stanovovat vlastní pravidla. „Řidič, který by přijížděl z jedné do druhé městské části, by nevěděl, která pravidla zrovna platí. My jsme udělali jasný systém – rozdělili jsme to do tří zón A, B, C a jen se rozlišuje, která z nich to je,“ uvedla.

Podle Olivy je systém nastaven tak, aby zaručoval rezidentům, že bez problémů zaparkují, a aby ostatní obtěžoval co nejméně, což se podle něj osvědčilo. „Je to vidět tam, kde jsou modré zóny zavedeny. Myslím, že už není problém zaparkovat a teď jde o to, aby se modré zóny rozšířily do dalších míst,“ dodal. 

Lahoda zmínil, že systém parkovacích zón v Brně funguje dobře a je lepší než v Praze, protože návštěvníci mohou parkovat všude. „Pro návštěvníky je to pohodlné v tom, že místo najdou snadněji a stejně tak i rezidenti. Ano, podle norem některá místa zavedením zón zmizí, ale jak se ukazuje, tak to opravdu parkování zlepší,“ dodal.

Modré zóny nejsou v Brně například na sídlištích, protože by výrazně ubylo parkovacích míst.

V těchto případech by podle Hladíka mohly pomoci družstevní parkovací domy, které by byly vystavěny na vyasfaltovaných plochách, které zůstaly na sídlištích ještě z dob komunismu. „Domy by měly tři čtyři patra, podle toho, jak je to v dané lokalitě možné, a nabídlo by se lidem, kteří bydlí v lokalitě, aby byli družstevníky – podíleli by se na tom, že parkovací místo potom bude jejich,“ vysvětlil.  

Drápalová uvedla, že současné vedení města připravovalo projekty parkovacích domů, ale reálně se žádný z nich nedotáhl do konce. „Důsledkem je to, že po městě Brně parkuje neuvěřitelné množství aut nelegálně a myslím si, že se ukazalo, že na to město prakticky rezignovalo,“ uvedla a dodala, že je to patrné na chodnících a u přechodů. Důkazem je podle ní také to, že se snížil počet odtahů na nulu.

Podle Skřičky by se spousta místa ušetřila tím, že by se odtáhla auta, která „stojí a obrůstají trávou a nikdo je neodtáhne.“ Tímto by se podle něj uvolnilo minimálně několik tisíc parkovacích míst.

Černý je podle svých slov rád, že současná koalice nezrušila modré zóny zavedené za bývalého vedení. „Každý nápad, když se zavede, tak má nějaký vývoj a jsme rádi, že došlo i k vylepšení,“ podotkl. Dodal, že hnutí bude iniciovat vytipovávání lokalit, kde se dají parkovací místa zřizovat. Řešením by podle něj mohlo být i přeměření šířek komunikací. „Například v Řečkovicích vzniklo po jedné straně komunikace mnoho míst,“ podotkl.

V Brně vládla v uplynulých čtyřech letech koalice ODS, KDU-ČSL, Pirátů a ČSSD. V opozici byly ANO a SPD. V 55členném zastupitelstvu měli koaliční zastupitelé 33 křesel, opoziční 22. Volby v roce 2018 vyhrálo ANO s 18 zastupiteli. ODS s podporou Svobodných získala 14, KDU-ČSL 8, Piráti 6, ČSSD 5 a SPD 4.

Do debaty byli představitelé kandidujících subjektů pozváni na základě zveřejněných volebních pravidel České televize.

V letošních volbách do zastupitelstva Brna budou voliči vybírat ze 14 kandidátních listin. Subjekty, které v debatě nemají zastoupení, ČT oslovila s dotazem na tři nejdůležitější programové priority.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...