Dopravní komplikace ve městěch sníží posílení železniční dopravy, míní ministr Kupka

90’ ČT24 - Dopravní komplikace ve velkých městech (zdroj: ČT24)

Prioritou dopravy v Česku je podle ministra Martina Kupky (ODS) dokončení Pražského okruhu a vytvoření kvalitních kapacitních komunikací pro tranzitní dopravu. Vzhledem k uzavírkám, které budou provázet opravu Barrandovského mostu v Praze, vyzval také k posílení železniční dopravy. „Je důležité, aby dokončené části Pražského okruhu nenesly zátěž, která by se měla v budoucnu rozložit do celého okruhu kolem Prahy. Směr, kterým hledíme, je nejenom rozšíření a zkapacitnění dopravní komunikace, ale zároveň posílení železniční dopravy, která méně trpí zácpami,“ uvedl v pořadu 90' ČT24.

Plánovaná rekonstrukce jednoho z nejvytíženějších úseků pražské dopravy, Barrandovského mostu, začne v pondělí 16. května. Odehraje se ve čtyřech etapách v průběhu čtyř let. Každá z etap má podle harmonogramu trvat v průměru tři měsíce, a to vždy od března do listopadu. Dopravní omezení by ale měla být podle Technické správy komunikací kratší. Poslední etapa rekonstrukce má skončit v květnu 2025. 

V rámci té letošní se budou opravy týkat jižní poloviny jižního mostu. Bude uzavřený nájezd na most a na Jižní spojku směrem ze Strakonické ulice. Rekonstrukce čeká i dva pruhy od Smíchova. Řidiči budou moci úsek objíždět například trasou po Pražském okruhu. Most je součástí městského okruhu a denně po něm projede 140 tisíc aut. 

Přestože má opravu mostu na starosti hlavní město, podle ministra dopravy Martina Kupky je rolí státu, aby posílil související dopravu a zmírnil očekávané dopravní komplikace. „Bavíme se s Českými drahami, zda by bylo možné posílit kapacitu spojů ve směru od Zbraslavi, protože tam vnímáme větší zájem cestujících,“ řekl s tím, že zásadním úkolem je podle něj ulevit přetíženým silnicím podporou železniční dopravy.

„Jde o zkapacitňování stávajících železničních koridorů, ale i budování vysokorychlostních tratí, které by do budoucna klíčové spoje dokázaly lépe zajistit a zároveň by uvolnily stávající přetíženou kapacitu koridorů,“ míní Kupka. 

Do řešení zúžení na Barrandovském mostě se podle něj zapojil Středočeský kraj i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Nepochybně to velkou část Prahy i metropolitního území zasáhne. I proto Středočeský kraj inicioval otevření sjezdu na Písnici,“ připomněl ministr otevření sjezdu a nájezdu na Pražský okruh u Písnice, který by měl podle ŘSD ulevit při uzavírkách a omezeních na Barrandovském mostě.

obrázek
Zdroj: ČT24

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) s tím souhlasí a doplňuje, že v souvislosti s očekávanými dopravními komplikacemi „pomůže dokončení železničního koridoru směr Beroun, aby co nejvíce lidí mohlo přestoupit na vlaky.“

Nejvíc dopravních komplikací v Praze očekává Schneinherr během prvních dvou týdnů od začátku rekonstrukce Barrandovského mostu. „Modely ukazují nejkritičtějších prvních čtrnáct dnů. Zhruba deset dnů si totiž řidiči na změnu zvykají. Máme modely, na základě nichž jsme vytvořili zkapacitnění dopravy,“ řekl s tím, že řidičům se průměrně čas jízdy prodlouží o 30 minut. „Doporučil bych proto všem používat dopravní on-line aplikace.“

Digitální technické mapy

Podle ministra Kupky by k uvolnění dopravy mělo přispět také vytvoření digitální technické mapy. „Jde o to, aby už v okamžiku, kdy se objížďkami zabývají jednotlivé správní úřady a rozhodují o nich na různých místech, aby měly k dispozici nejenom hotové objížďky, ale i ty, které se chystají. V mapovém prostředí by měly rovnou možnost rozhodovat a vidět to na monitoru před sebou,“ popsal Kupka.

Úřady by díky tomuto nástroji měly možnost posoudit, zda by se území v případě dalšího opatření nestalo neprůjezdným. „Což se bohužel občas děje,“ připouští ministr. Digitální technické mapy by měly být k dispozici za rok a půl.