Den nemá 32 hodin, zvládnout řídit dopravu i obchod je nemožné, zkritizoval Kalousek Havlíčka

Dobře řídit „těžké“ ministerstvo obchodu a průmyslu a zároveň ministerstvo dopravy je vyloučené. V pořadu Události, komentáře tak hodnotil šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek novou roli Karla Havlíčka (za ANO). Ten nahradil ve funkci Vladimíra Kremlíka (za ANO), jenž byl odvolán kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám. Havlíček trvá na tom, že více funkcí zvládne i díky restrukturalizaci. S Kalouskem se shodli, že do budoucna by díky slučování více resortů mohlo vzniknout ministerstvo hospodářství.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře: Podle Kalouska je nemožné, aby Havlíček zvládl vést dopravu i obchod

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek odmítl tvrzení, že se má ministerstvo dopravy sloučit s ministerstvem průmyslu. Havlíček nepopírá, že taková vize v minulosti existovala.

Logický by podle něj byl vznik ministerstva hospodářství jako jinde ve světě, politická vůle ale podle Havlíčka v současnosti není. „Absolutní prioritou nikdy nebylo zfúzovat tato dvě ministerstva, tou prioritou je, zůstává a bude řídit kvalitně dva resorty, vytvořit z ministerstva dopravy moderní ministerstvo,“ zdůraznil v pořadu Události, komentáře.

Podobné slučování je podle Havlíčka běh na dlouhou trať, nikoli záležitost „týdne nebo tří měsíců“. „Je třeba si udělat dobrou studii, dopadovou analýzu na fázi ekonomické, legislativní, produktové a to trvá třeba rok, rok a půl. Teprve poté by byla politická diskuse,“ vysvětlil Havlíček.

Ambiciózní trojrole

Nový ministr dopravy také popřel spekulace, že by mohl končící šéf resortu Vladimír Kremlík působit na ministerstvu jako náměstek. „Bavili jsme se o tom, že by tam mohl nějakou dobu zůstat a pomáhat. Politický náměstek tam ani není, takže není možné ho tam instalovat. Pro mě je zásadní to, aby se to podařilo dobře předat, aby mi s tím nějakou dobu pomáhal a zasvětil mě. Je to slušný člověk, který měl snahu s tím resortem něco dělat, bohužel celou řadu věcí tam neuhlídal,“ myslí si Havlíček.

Ten v současné době působí rovnou v trojroli – kromě dvou ministerstev je i vicepremiérem. Exministr financí Kalousek považuje za vyloučené, aby se to dalo zvládnout.

„Opravdu to není osobní, oba resorty jsou velmi těžké a zásadní. Já ze svých zkušeností politika i ministra si neumím představit, že se to dá dělat dobře,“ míní Kalousek. Odkázal na Havlíčkovo dřívější tvrzení, že práce ve vedení resortu průmyslu a obchodu mu zabere 16 hodin denně. „Den nemá 32 hodin,“ myslí si Kalousek.

Za reálné tak považuje jen dvě možnosti. „Buď nebude mít (Karel Havlíček) na resort dopravy čas a bude to vidět, nebo bude resort dopravy fakticky řídit někdo z holdingu, pan ministr to bude jen formálně zastřešovat – a bude to vidět. V každém případě nevidím důvod k optimismu,“ podotkl předseda poslaneckého klubu TOP 09.

Resort dopravy pod kontrolou ANO označil za „léta promarněných peněz a šancí“. „Po šesti letech, kdy ho spravuje hnutí ANO, nikdy nebylo v takhle špatné personální situaci. To není jen tendr na viněty, minulý týden se demontovaly brány na mýto – 2,5 miliardy funkčního majetku státu možná půjde do šrotu a nikoho to v podstatě nezajímá,“ upozornil Kalousek.

Havlíček je nicméně přesvědčen, že obě ministerstva zvládne, protože do toho podle svých slov jde s pokorou a respektem. „To bychom popřeli, jak fungují velká ministerstva ve velkých zemích, kde jsou stamiliony obyvatel, v Rakousku vzniklo před pár týdny ministerstvo složené z životního prostředí, dopravy a energetiky,“ upozornil nový šéf dopravy.

Havlíček plánuje i restrukturalizaci. „Bude tam o něco méně sekčních náměstků, jednodušší systém řízení. Udělat se to dá, jako se dají řídit velké instituce. Je to otázka kompetencí, odpovědnosti, velmi kvalitních lidí,“ míní ministr.

Osudné ministerstvo hospodářství

Také podle Kalouska by mělo existovat ministerstvo hospodářství. Nedomnívá se však, že takový resort vznikne pouhým sloučením stávajících ministerstev. Zároveň si myslí, že by se k resortu dopravy a obchodu a průmyslu mohlo přidat i ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo zemědělství. „Je to práce na dva až tři roky,“ poznamenal Kalousek. „Rád bych, aby jednou moderní ministerstvo hospodářství vzniklo, pokládám to za užitečné,“ dodal.