S novým mýtem mohou být kolony na desítky hodin, připustil Kremlík. Věří ale, že se nápor rozloží

Až 40 kilometrů mohou měřit kolony u českých hranic, až začne fungovat nový mýtný systém, a řidiči v nich stráví i desítky hodin. Připustil to ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), který ale zároveň upozorňuje, že jde o spekulace. Očekává, že se nápor zájemců o nové palubní jednotky rozvrství a například v neděli by situace nemusela být tak vážná. Vladimír Kremlík byl hostem pátečního Interview ČT24.

Video Interview ČT24
video

Kremlík v Interview ČT24: Připravujeme se na to, že mohou vznikat na hranicích kolony

K páteční 18. hodině byly podle ministra zaregistrovány do nového mýtného systému dvě třetiny dopravců, kteří v Česku jezdí. Vyšší procento bylo u těch českých, zatímco zahraničních bylo relativně méně. Kremlík věří, že to není proto, že by o nadcházející změně dopravci nevěděli.

„Náš dodavatel, společnosti CzechToll/SkyToll, pracoval intenzivně. Velké dopravce nákladních vozů oslovovaly napřímo. Z informací, které máme k dispozici, vyplývá, že devět z deseti dopravců ví o tom, že v České republice bude nový mýtný systém a že se musí zaregistrovat. Ale z různých důvodů to ještě neučinili v té hojné míře, kterou bychom si představovali,“ řekl ministr dopravy.

Dodal, že informační kampaň probíhala deset týdnů, což označil za dostatečnou dobu. „Byla delší, než to bylo v jiných zemích,“ ujistil.

Až odbije půlnoc na 1. prosince (tedy ze soboty na neděli), přestanou pípat staré mýtné jednotky při průjezdu mýtnými branami a naopak nové jednotky začnou sdělovat satelitu, kde auto je, tak se může stát leccos.

Černý scénář je takový: Před hranicemi i na odstavných parkovištích napříč Českem stojí tisíce kamionů, které se nemohou pohnout a jejich řidiči zoufale shánějí potřebnou palubní jednotku (OBU, neboli On-Board Unit). V nejlepším případě se nestane nic, jen tu a tam zastaví nějaký kamion na hranicích, kde bude možné se do systému zaregistrovat a jednotku pořídit.

Podle ministra Kremlíka jde stále jenom o spekulace, zároveň ale dokáže kvantifikovat černou variantu. „Kolony mohou být kilometrové, mohou být až 40 kilometrů. Záleží na jednotlivých místech,“ nastínil.

Odhady ministr má i k času, který by mohli řidiči v kolonách strávit: „Na základě informací, které zpracovala společnost CzechToll/SkyToll, mohou kolony dosahovat až desítek hodin.“ Ujistil však, že se situace bude lišit na různých hraničních přechodech a také podle toho, kolik bude zrovna hodin. Katastrofa podle ministra nenastane v okamžiku, kdy začne nový systém fungovat. „V neděli nebude tak velký nápor, ten bych očekával až v průběhu příštího týdne,“ usoudil.

Zároveň Kremlík ujistil, že se v případě vážných komplikací bude policie snažit usměrňovat dopravu tak, aby se příliš nezdržely ty kamiony, které v systému registrované jsou a OBU jednotku již mají. „Týká se to i řidičů osobních automobilů, kteří by touto situací měli být co nejméně dotčeni,“ dodal.

I kdyby se znovu soutěžilo, bude to jen na provozovatele. Systém už máme, upozornil ministr

Ministr dopravy připustil, že zdrženlivost některých dopravců při registraci do mýtného systému může souviset i s tím, jak probíhal výběr dodavatele. Sdružení CzechToll/SkyToll dostalo sice původně desetiletou zakázku, jenomže rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se z dekády náhle stal rok. Ministerstvo sice podalo proti jeho rozhodnutí rozklad, úspěch ale nemá zaručený. Hrozí tedy, že by se již za rok mohla firma odpovědná za mýto změnit.

Vladimír Kremlík si to ale nemyslí. „Není možné připravit nový tendr na služby v horizontu jednoho roku. To je zcela mimo realitu,“ konstatoval, i když ujistil, že pokud u ÚOHS neuspěje, učiní „veškeré právní kroky k tomu, abychom připravili novou soutěž“.

Tak jako tak ale budou dopravci podle něj i v příštích letech potřebovat OBU jednotky. Případná soutěž by totiž byla jen na provozovatele již vytvořeného systému. O něm diskuse není, věří ministr. „Česká republika nový satelitní systém převzala minulý týden do svého majetku,“ připomněl.