Babiš hájí Ťoka: Na D1 k chybě došlo, ale ministr má výsledky. Jen je neumí prodat

62 minut
Otázky Václava Moravce: Interview s Andrejem Babišem
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic prosincový kolaps na D1 nezvládlo a předseda vlády Andrej Babiš (ANO) bude chtít vědět, proč na rekonstruovaný tah včas nenastoupili náhradní pracovníci. Prohlásil to v tříkrálových Otázkách Václava Moravce. Šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO) se ale současně zastal – jako ministr má Ťok podle Babiše výsledky, jen je neumí mediálně prodat.

Ke kolapsu na republikovém páteřním spoji došlo v polovině prosince kvůli hustému sněhu. Kolony dosahovaly desítek kilometrů a vysočinský kraj uváděl, že dopravní kalamitu způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimu – opravy dálnice se totiž protáhly kvůli selhání stavební firmy.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením ovšem na konci loňského roku skončila a modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) čelil kvůli stavu D1 před Vánoci i během svátků opakované kritice, mj. za prohlášení, že v prosinci nečekal příchod „kalamitního sněhu“. Ministerský předseda a šéf hnutí ANO Andrej Babiš se ho ale v Otázkách Václava Moravce v zásadě zastal, třebaže i on vznesl kvůli situaci na páteřní dálnici výhrady.

Babiš: Problém na D1 nezvládli

„Způsob rekonstrukce na D1 je specifický problém, který nezvládli,“ konstatoval. „Zítra s ním (ministrem Ťokem) mám sezení a budu chtít vidět, jak se rekonstrukce soutěžila, kdy zjistili, že firma nefunguje, a proč ji dřív nevyměnili. Budu se ptát, proč nebyla v záloze jiná firma, proč nebylo domluveno, aby druhý ze soutěže mohl pokračovat, proč okamžitě nešel na místo.“

Premiérovu podporu nicméně ministr podle všeho nadále má; Babiš totiž Ťokovi vytýká v první řadě to, že o práci svého úřadu špatně informuje média. „Jeho problém je v tom, že nechápe, že svou práci musí prodat,“ podotkl. „Pan ministr má výsledky, dělá dobrou práci a akorát to neumí prodat.“

Ministerský předseda současně odmítl výhrady opozice, že se za Ťokova působení v čele resortu málo staví dálnice. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se v roce 2015 uvedlo nově do provozu pět kilometrů, v roce 2016 šestnáct kilometrů, rok na to sedmnáct kilometrů a loni jen čtyři.

„Nemáte dobrá čísla,“ kontroval ovšem Babiš a odvolal se na údaje ŘSD, podle nějž se jen na D1 loni otevřelo šestadvacet nových kilometrů a právě Ťok dokončil spojení Prahy s Ústím i Hradcem Králové. „Doba přípravy dopravní stavby od schválení záměru do zahájení výstavby trvá třináct let. Co má Ťok otvírat, když to (někdejší ministr dopravy Vít) Bárta zazdil? Od mého nástupu do vlády se nikdy nestalo, že nebyly peníze na dálnice,“ tvrdí premiér.

Naše tempo vyčerpalo kapacity stavařů, tvrdí Ťok

Vláda v programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V loňském roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic (polovinu na rekonstruované D1) a 16 kilometrů silnic první třídy.

V letošním roce by se pak podle ministerstva mělo otevřít 22,4 km nových úseků dálnic D1 a D3, dále pak 25 kilometrů silnic první třídy, jde například o obchvaty Slaného, Lechovic nebo Znojma. K zahájení se připravuje dalších 178 km dálnic a silnic první třídy. Podle ministerstva je nyní ve výstavbě 128 kilometrů nových úseků dálnic, z toho 21 kilometrů na D1, což je více než polovina toho, co vláda do svého prohlášení vložila.

Kritiku pak podobně jako premiér odmítá i sám Ťok. „Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem,“ řekl. Podle něj samotné stavby běžně trvají dva až tři roky, složitější pak čtyři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 20 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 44 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...