Babiš hájí Ťoka: Na D1 k chybě došlo, ale ministr má výsledky. Jen je neumí prodat

62 minut
Otázky Václava Moravce: Interview s Andrejem Babišem
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic prosincový kolaps na D1 nezvládlo a předseda vlády Andrej Babiš (ANO) bude chtít vědět, proč na rekonstruovaný tah včas nenastoupili náhradní pracovníci. Prohlásil to v tříkrálových Otázkách Václava Moravce. Šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO) se ale současně zastal – jako ministr má Ťok podle Babiše výsledky, jen je neumí mediálně prodat.

Ke kolapsu na republikovém páteřním spoji došlo v polovině prosince kvůli hustému sněhu. Kolony dosahovaly desítek kilometrů a vysočinský kraj uváděl, že dopravní kalamitu způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimu – opravy dálnice se totiž protáhly kvůli selhání stavební firmy.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením ovšem na konci loňského roku skončila a modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) čelil kvůli stavu D1 před Vánoci i během svátků opakované kritice, mj. za prohlášení, že v prosinci nečekal příchod „kalamitního sněhu“. Ministerský předseda a šéf hnutí ANO Andrej Babiš se ho ale v Otázkách Václava Moravce v zásadě zastal, třebaže i on vznesl kvůli situaci na páteřní dálnici výhrady.

Babiš: Problém na D1 nezvládli

„Způsob rekonstrukce na D1 je specifický problém, který nezvládli,“ konstatoval. „Zítra s ním (ministrem Ťokem) mám sezení a budu chtít vidět, jak se rekonstrukce soutěžila, kdy zjistili, že firma nefunguje, a proč ji dřív nevyměnili. Budu se ptát, proč nebyla v záloze jiná firma, proč nebylo domluveno, aby druhý ze soutěže mohl pokračovat, proč okamžitě nešel na místo.“

Premiérovu podporu nicméně ministr podle všeho nadále má; Babiš totiž Ťokovi vytýká v první řadě to, že o práci svého úřadu špatně informuje média. „Jeho problém je v tom, že nechápe, že svou práci musí prodat,“ podotkl. „Pan ministr má výsledky, dělá dobrou práci a akorát to neumí prodat.“

Ministerský předseda současně odmítl výhrady opozice, že se za Ťokova působení v čele resortu málo staví dálnice. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se v roce 2015 uvedlo nově do provozu pět kilometrů, v roce 2016 šestnáct kilometrů, rok na to sedmnáct kilometrů a loni jen čtyři.

„Nemáte dobrá čísla,“ kontroval ovšem Babiš a odvolal se na údaje ŘSD, podle nějž se jen na D1 loni otevřelo šestadvacet nových kilometrů a právě Ťok dokončil spojení Prahy s Ústím i Hradcem Králové. „Doba přípravy dopravní stavby od schválení záměru do zahájení výstavby trvá třináct let. Co má Ťok otvírat, když to (někdejší ministr dopravy Vít) Bárta zazdil? Od mého nástupu do vlády se nikdy nestalo, že nebyly peníze na dálnice,“ tvrdí premiér.

Naše tempo vyčerpalo kapacity stavařů, tvrdí Ťok

Vláda v programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V loňském roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic (polovinu na rekonstruované D1) a 16 kilometrů silnic první třídy.

V letošním roce by se pak podle ministerstva mělo otevřít 22,4 km nových úseků dálnic D1 a D3, dále pak 25 kilometrů silnic první třídy, jde například o obchvaty Slaného, Lechovic nebo Znojma. K zahájení se připravuje dalších 178 km dálnic a silnic první třídy. Podle ministerstva je nyní ve výstavbě 128 kilometrů nových úseků dálnic, z toho 21 kilometrů na D1, což je více než polovina toho, co vláda do svého prohlášení vložila.

Kritiku pak podobně jako premiér odmítá i sám Ťok. „Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem,“ řekl. Podle něj samotné stavby běžně trvají dva až tři roky, složitější pak čtyři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 53 mminutami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 1 hhodinou

Zubní ošetření v celkové narkóze bude díky novému projektu dostupnější

Podle stomatologů přibývá pacientů, kteří potřebují péči v narkóze. Kapacity nemocnic jsou pro takové zákroky nedostatečné a čekací lhůty můžou být i rok. V privátních zařízeních pak lidé zpravidla platí zákrok v plné výši. Změnit to chce nový pilotní projekt České stomatologické komory a zdravotních pojišťoven, který kopíruje vzor Německa a Švýcarska. Pokud se osvědčí, měly by díky němu ročně najít odpovídající ošetření například tisíce dětí, které se teď potýkají s nedostupností péče.
před 1 hhodinou

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 10 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 11 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 11 hhodinami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...