Znečištěné ovzduší může vést k plešatosti, naznačila studie

Pobyt na špatném ovzduší by mohl způsobovat vypadávání vlasů. Naznačila to nová studie jihokorejských vědců. Ti zjistili, že vystavení běžným znečišťujícím látkám snižuje hladiny čtyř proteinů, které jsou zodpovědné za růst a odolnost vlasů.

Na negativní dopady znečištěného ovzduší na lidské zdraví poukázali vědci už dříve. Pobyt na něm podle nich zvyšuje riziko vzniku rakoviny nebo srdečních a plicních onemocnění.

Nedávná studie například spočítala, že špatné ovzduší škodí plicím stejně jako krabička cigaret denně. Tento jev bývá navíc spojován s depresí či zhoršenou plodností.

Nově zveřejněný výzkum jihokorejských vědců nyní naznačil, že znečištěný vzduch by mohl přispívat také ke ztrátě vlasů. Zjištění odhalil jeho vedoucí spoluautor Hyuk Chul Kwok z jihokorejského Future Science Research Centre na 28. Evropské akademii dermatologie a venerologie v Madridu.

Nejohroženější by mohli být lidé ve městech

Studie vypadala tak, že lidské buňky z pokožky hlavy vědci vystavili různým koncentracím prachu a částicím nafty. Po čtyřiadvaceti hodinách provedli proceduru, pomocí které určili hladiny proteinů ve zkoumaných buňkách.

Výsledky ukázaly, že částice snížily v buňkách hladiny čtyř proteinů, které jsou zodpovědné za růst a odolnost vlasů.

Čím většímu množství těchto částic byly buňky vystavené, tím byl daný efekt výraznější. To podle autorů výzkumu naznačuje, že lidé žijící ve městech nebo v blízkosti průmyslových zón jsou plešatostí ohroženější.

„Je možné předpokládat, že při určité úrovni vystavení by to mohlo vést k plešatosti,“ uvedl podle deníku Independent Hyuk Chul Kwok s tím, že studii uskutečnili v laboratoři. „Je proto potřeba provést další výzkum, abychom porozuměli tomu, jak rychle pravidelné vystavení znečišťujícím látkám ovlivňuje lidi v jejich každodenním životě,“ dodal.

Výzkum, který financovala jedna z jihokorejských kosmetických společností, podle jeho autorů jako první našel spojitost mezi znečištěným vzduchem a vypadáváním vlasů. Studie nezohledňovala věk ani pohlaví.