Slovenské volby prověří, jak se daří potírat dezinformace. Jourová apeluje na velké platformy

Internetové platformy musejí zvýšit úsilí proti dezinformacím, prohlásila místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. Velkým testem, který ukáže, zda úsilí internetových společností při odstraňování nezákonného obsahu funguje, budou podle eurokomisařky sobotní volby na Slovensku a poté i volby do Evropského parlamentu v červnu příštího roku.

Signatáři unijního kodexu o dezinformacích, kterých je přes čtyřicet a mezi které patří velké společnosti, jako je Meta, Google či Microsoft, mají v úterý zveřejnit obsáhlou zprávu o tom, jak jejich boj s dezinformacemi během posledních šesti měsíců vypadal.

„Cením si jejich úsilí, ale očekávám, že vyvinou ještě větší,“ okomentovala zprávu eurokomisařka Jourová. „Ruská propaganda je na internetových platformách stále velmi výrazně přítomná. Kreml bojuje bombami na Ukrajině, pomocí slov pak všude jinde, včetně Evropské unie,“ dodala.

Velké internetové společnosti by se nyní podle ní měly soustředit na navýšení svého úsilí a rovněž investic do ověřování faktů. To znamená i zapojit více lidí, kteří budou informace prověřovat a kteří budou hovořit více jazyky. Podle nedávných informací měla například síť Facebook jen jediného člověka, který ověřoval fakta a prověřoval informace a hovořil slovensky. Tato situace se podle Jourové zlepšila.

Jourová varuje před masovými manipulacemi

„Dezinformace nejsou ničím novým a nešíří se pouze na internetu. S rostoucí digitalizací ale získali útočníci nový způsob, jak se mohou pokusit podkopat naši demokracii,“ varovala Jourová. Poznamenala, že co se týče blížících se voleb ve dvou s Českem sousedících zemích, na Slovensku je pro ruskou propagandu oproti Polsku „mnohem úrodnější půda“.

„Jsou to nebezpečné kampaně, které mohou poškodit společnost, mohou radikalizovat společnost a mohou významně změnit výsledky voleb. Jde o masové manipulace. I proto je důležité, aby Facebook a Google vyvinuly v této zemi více úsilí,“ zdůraznila eurokomisařka.

Už v pondělí bruselský server Politico přinesl zprávu, že Evropská komise varovala nejvlivnější technologické firmy jako Alphabet (mateřská společnost Google), Meta (majitel Facebooku) či TikTok kvůli šíření dezinformací a ruské propagandy před sobotními slovenskými volbami. Pozváni na schůzku byli i zástupci společnosti X (dříve Twitter), ti však odmítli. Firma Elona Muska na jaře zrušila svou účast na dobrovolném kodexu boje proti dezinformacím, který za Komisi zaštiťuje právě Jourová.

Zúčastněné firmy v Bratislavě popisovaly, jaká opatření proti dezinformacím na Slovensku podnikají. Zástupci sociálních sítí podle Politica hodnotili schůzky jako konstruktivní.

Slovenská zkouška

Mezi evropskými a slovenskými úřady v poslední době rostou obavy, že slovenští uživatelé internetu včetně stoupenců expremiéra Fica šíří dezinformační prokremelskou ideologii.

Ukázal to i srpnový průzkum, podle nějž část Slováků na internetu sdílí Kremlem šířenou propagandu o nacistech v ukrajinském vedení či vymyšlené zprávy o Ukrajincích vzdávajících se ruské armádě. Meta loni zrušila facebookový profil místopředsedy Smeru–SD Ľuboše Blahy, který podle firmy šířil nenávistné projevy.

Současné slovenské volby vzhledem k vyhrocené atmosféře a množství dezinformací budou podle bruselského webu testem účinnosti nových evropských pravidel. Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton Politicu řekl, že ochrana regulérnosti voleb je jedním z hlavních cílů aktu o digitálních službách (DSA). Komise podle něj vyhodnotí, zda jsou pravidla dostatečná či zda potřebují upravit.

Loni schválený DSA zavazuje velké digitální platformy působící v EU, aby aktivně vyhledávaly dezinformace a propagandu. Měly by je propojovat s ověřenými fakty a spolupracovat s lidmi, kteří se jejich ověřování věnují. Pokud by těmto požadavkům firmy nevyhověly, hrozí jim pokuty až do výše šesti procent ročního celosvětového obratu.