Polští policisté budou moci od 1. ledna vyměřit na místě řidiči pokutu až šest tisíc zlotých (asi necelých třiatřicet tisíc korun), a to za kumulované prohřešky proti pravidlům. V nejhorších případech bude moci soud vyměřit pokutu až 30 tisíc zlotých (zhruba 162 tisíc Kč), tedy šestkrát více než dosud. Na změnu upozorňuje polský list Gazeta Wyborcza. Pokuty budou platit i chodci.
Řidiči v Polsku můžou od Nového roku dostat pokutu až 162 tisíc korun
Nový sazebník pokut, schválený v parlamentu za podpory opozice, se podařilo zveřejnit v úředním věstníku v poslední den roku, a tak může od Nového roku platit.
Připlatí si hlavně silniční piráti
Změnu nejvíce pocítí „silniční piráti“ vysoce překračující povolenou rychlost, ohrožující pěší či řidiči usedající za volant v opilosti. Řidiči, kteří se dopouštějí přestupků opakovaně, zaplatí pokutu v dvojnásobné výši, tedy například pět tisíc zlotých místo dva a půl tisíce zlotých za překročení rychlosti o více než sedmdesát kilometrů za hodinu. V případě jízdy v obci rychlostí vyšší než sto kilometrů za hodinu zabaví policie řidičské oprávnění na tři měsíce.
Pokud se vlastník vozu rozhodne neprozradit, kdo s jeho autem překročil rychlost či spáchal jiný přestupek, zaplatí až osm tisíc zlotých (asi 43 tisíc Kč). Soud za to může vyměřit pokutu ve výši nejméně čtyř tisíc zlotých. Nedat přednost chodci na přechodu vyjde na nejméně patnáct set zlotých (8112 Kč), stejně tak předjetí jiného auta na přechodu pro chodce. A recidivisté mohou i v tomto případě počítat s dvojnásobkem.
V stovkách až tisícovkách zlotých se počítají i pokuty za nebezpečnou jízdu v případech nedodržení bezpečného odstupu, předjíždění v zákazu předjíždění, za objetí spuštěných závor na přejezdu či způsobení nehody po požití alkoholu.
Pokuty neminou ani chodce
Pokuty ale podle sazebníku budou platit i chodci: od padesáti zlotých (asi 270 Kč) za procházení po vozovce či stezce pro cyklisty, pokud je poblíž chodník, přes tři sta zlotých (1622 Kč) za používání mobilu během přecházení přes vozovku až po dva tisíce zlotých (necelých 11 tisíc Kč) při přecházení kolejí po spuštění závor.
Postihu neuniknou ani jezdci na elektrických koloběžkách v případě, že se vydají na přechod pro chodce, přiberou spolujezdce (padesát zlotých) či vyrazí plnou rychlostí po chodníku (dvě stě zlotých).
Současně stoupnou i postihy v podobě přídělu trestných bodů, přičemž v případě nasbírání 24 bodů se přichází o řidičský průkaz. A pojišťovny budou mít přístup k historii pokut řidičů, kteří si kupují pojistku.
Aktivisté, usilující o větší bezpečnost na polských silnicích, si pochvalují změny k lepšímu, litují však, že v praxi se policii podaří vymoci jen polovinu z uložených pokut, a proto naléhají na zavedení exekucí.
Na polských silnicích je čím dál bezpečněji
Podle dostupných údajů by letošní rok měl být nejbezpečnějším na polských silnicích v dějinách. Počet obětí nehod klesá už od začátku minulé dekády a letos je oproti loňsku o dvě stě osmdesát mrtvých méně, přičemž výrazně – o pětinu – klesl počet obětí nehod mezi pěšími.
O desetinu klesl i celkový počet nehod, dodal deník s odvoláním na tajemníka zemské rady pro bezpečnost silničního provozu Konrada Romika. Ten tuto změnu k lepšímu přičítá i letošní změně předpisů ohledně přednosti chodců na přechodech.
Od nového sazebníku pokut, zaměřeného zejména na „silniční piráty“, si slibuje další pokles počtu smrtelných obětí nehod o desetinu v příštím roce. To by znamenalo, že se podaří zachránit až dvě stě čtyřicet životů.