Jen takové cuknutí. Při katastrofě u Eschede zemřelo před 20 lety 101 lidí, strojvůdce jel nevědomky dál

Přesně před dvaceti lety došlo u německého města Eschede k havárii, při níž kvůli technické závadě vykolejil rychlovlak ICE a na jeho vagony se sesunul silniční most. V troskách vlaku tehdy zahynulo 101 lidí a stovka dalších byla zraněna. Nejhorší železniční neštěstí v poválečných dějinách země znamenalo procitnutí ze snu o stoprocentní spolehlivosti tehdejší pýchy německých kolejí, souprav ICE první generace.

Poslední jízda vlaku InterCity Express 884 Wilhelm Conrad Röntgen začala 3. června 1998 na hlavním nádraží v Mnichově. Spoj mířil do Hamburku. V 10:56, po projetí městem Celle, zaznamenali někteří z pasažérů rámus. Jedna z cestujících později popsala, že to znělo, jako by jel vlak po kamení.

Na jednom z kol prvního vozu za lokomotivou se právě v tom okamžiku uvolnila ocelová obruč, která obepínala gumovou vložku kola. Zlomená obruč se začala kroutit, až prorazila podlahu vagonu.

Havárie vlaku ICE u Eschede
Zdroj: ČTK/DPA

Vlak udržoval rychlost 200 kilometrů v hodině a i s poškozeným kolem urazil 5,5 kilometru. K osudnému okamžiku došlo na výhybce před stanicí Eschede, o kterou se uvolněné železo zachytilo. Výhybka se vytrhla z pražců, vystřelila do podvozku vagonu a částečně jej vykolejila.

Katastrofa byla dokonána, když vykolejená část podvozku prvního vagonu narazila o šest setin vteřiny později do další výhybky, která pod projíždějící soupravou změnila směr. Třetí vagon to prudce vyhodilo z kolejí a vlak se rozpojil. Třetí vůz navíc vrazil do pilíře silničního dvousettunového mostu, který se zřítil přímo na trať.

První tři vozy (už bez odpojené lokomotivy) zůstaly stát kousek za zříceným mostem. Čtvrtý vagon stihl ještě pod mostem projet, i on ale vykolejil a vedle kolejiště se převrátil na bok a z části přišel o střechu.

Pátý vagon byl padajícím mostem zasažen zhruba v půlce, šestý byl zasypán kompletně.

Zadní část havarovaného expresu
Zdroj: Peter Mueller/Reuters

Zadní část vlaku se před troskami mostu seskládala jako harmonika a navršila se do deset metrů vysoké hradby.

Nic netušící strojvedoucí projel už jen s hnací jednotkou stanicí Eschede. V okamžiku nehody ucítil jen mírné cuknutí soupravy. Vlak se náhle ocitl bez napájení a spustil se systém automatického brzdění. Přístroje v kabině začaly hlásit chybu. Přesto se strojvedoucí pokusil napájení ještě dvakrát nahodit. Že došlo k nehodě, se dozvěděl až z hlášení dispečera z Eschede: „Projel jsi kolem sám. Vykolejil jsi!“

Pohled okýnkem jej natolik šokoval, že další dvě hodiny zůstal bezmocně sedět v kabině, dokud ho zde neobjevili záchranáři.

Přední hnací jednotka se zastavila až dva kilometry od místa nehody
Zdroj: Jochen Eckel/Reuters
  • V okamžiku havárie bylo ve vlaku 287 cestujících.
    Záchranáři z trosek vyzvedli 96 mrtvých, dalších pět lidí zemřelo v nemocnici.
    105 lidí vyvázlo se zraněním.
    Ve vlaku zemřelo i dvanáct dětí, dalších šest jich při nehodě přišlo o matku.

Náraz byl smrtící, většina obětí byla mrtvá okamžitě

Jako první dorazili na místo neštěstí lidé z nedalekých domů. Jedním z nich byl Joachim Gries, který při práci na zahradě zaslechl příšerný rámus. „Okamžitě jsem věděl, že se něco stalo.“ Popadl mobilní telefon, fotoaparát a autem vyrazil k mostu vedoucímu přes trať. Už z dálky viděl oblak prachu a bílé trosky vagonů, změť plechu, železa a betonu.

V Eschede se rozezněly sirény pět minut po neštěstí. V 11:07 přijeli první hasiči. Celkem se do záchranných prací a odklízení trosek zapojilo přes dva a půl tisíce lidí. Změť na kolejích prohledávali dva dny a dvě noci.

Mezi oběťmi neštěstí byli i dva drážní dělníci, kteří v okamžiku nehody pracovali nedaleko strženého mostu. Auto, které nechali na mostě zaparkované, se našlo v troskách na trati a jistou dobu bylo dokonce považováno za příčinu havárie.

Vyproštování obětí nehody
Zdroj: Jochen Eckel/Reuters

Většina cestujících zemřela okamžitě. Při nárazu v rychlosti 200 kilometrů v hodině na ně působily síly jako při pádu ze 40. patra. Utrpěli fraktury lebky, masivní zhmoždění orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny končetin a řezné rány.

Identifikace obětí byla kvůli stavu těl velmi zdlouhavá. Neexistoval žádný seznam cestujících a navzdory nepřetržitému úsilí čtyř lékařských týmů bylo ještě tři dny po nehodě identifikováno jenom devatenáct z osmadevadesáti mrtvých. Práce skončily až po týdnu a půl, kdy pracovníci Spolkového kriminálního ústavu identifikovali 96 z konečných 101 obětí. Až na jednu výjimku se obešli bez přímé pomoci pozůstalých.

Za všechno mohlo kolo

Nákres zlomené obruče, která způsobila tragédii v Eschede
Zdroj: Christian Charisius/Reuters

Vyšetřování nejhorší železniční nehody v historii Německa trvalo měsíce. Experti během něj odhalili lavinu událostí, kterou strhla prasklá obruč kola. Na vozech ICE byla původně používaná monobloková ocelová kola, která ovšem při jízdě ve vysokých rychlostech vytvářela ve vlaku citelné otřesy. Proto byla na kola nasazována pružná okruží a teprve na ně ocelová obruč, která zajišťovala styk s kolejemi.

Tento typ kol se předtím desítky let používal hlavně u tramvají. Co s nimi udělají vysoké rychlosti a velké vzdálenosti na tratích ICE, ale nikdo pořádně neotestoval. Vyšetřovatelé zjistili, že se obruče při jízdě deformují do elips. Během jednoho dne provozu až půlmilionkrát. Vedle vnějšího opotřebení způsobeného jízdou po kolejích tak v obručích navíc vznikaly mikroskopické trhlinky, které mohly způsobit roztržení.

Obruče kol sice procházely průběžnou kontrolou, tehdy používané ultrazvukové měřicí přístroje ovšem nebyly považovány za nejspolehlivější. Den před osudnou jízdou prošla kontrolou i havarovaná souprava. Přístroj ale ukázal tak alarmující hodnoty, že technici považovali celé měření za zmatečné a vlak pustili zpátky do provozu. Zařízení navíc dokázalo zkontrolovat jen vnější opotřebení, vnitřní trhliny odhalit nemohlo.

Odklízení trosek expresu Wilhelm Conrad Röntgen
Zdroj: Jochen Eckel/Reuters

Tragédii se dalo zabránit… ale mohla být i mnohem horší

Poslední možnost odvrátit katastrofu byla ještě dvě minuty před nehodou, tedy v 10:57. Právě v tom okamžiku prorazila uvolněná obruč podlahu vagonu číslo jedna. Cestující, vedle jehož sedadla se lamela vynořila, vyrazil hledat průvodčího. Zatáhnout sám za záchrannou brzdu se bál – nechtěl platit pokutu za zneužití.

Bohužel ani průvodčí se k činu neodhodlal – problém chtěl vidět na vlastní oči. Než stihl zjistit, co se stalo, vlak s poškozeným kolem, řítící se dvěstěkilometrovou rychlostí, dorazil k osudné výhybce, o kterou uvolněná obruč zavadila.

Pokud se dá v nehodě najít jediná pozitivní okolnost, je to ta, že vlak Wilhelm Conrad Röntgen přijížděl k Eschede s minutovým zpožděním. Naopak v protisměru jedoucí ICE 787 z Hamburku jel oproti jízdnímu řádu minutu napřed. Pokud by jely oba naprosto přesně, míjely by se právě v osudovém místě a následky nehody mohly být ještě děsivější.

Duchapřítomnost zachoval i dispečer v Eschede, který okamžitě po projetí samotné lokomotivy stanicí zastavil provoz na trati, aby do vykolejených vagonů nemohl najet další vlak.

Těžká práce pro hasiče
Zdroj: Jochen Eckel/Reuters

Vyšetřování skončilo pokutou

V srpnu 2002 začal ostře sledovaný soud se dvěma zaměstnanci Deutsche Bahn a jedním pracovníkem podniku vyrábějícího obruče kol. Byli obviněni ze zabití z nedbalosti 101 lidí a z poškození zdraví. Podle obžaloby neotestovali dostatečně použitelnost kol s gumovým odpružením před jeho nasazením na rychlovlaky v roce 1992.

V květnu 2003 soud v Lüneburgu definitivně rozhodl, že inženýři „nenesou na neštěstí těžkou vinu“ a že zaplatí jen pokutu (každý 10 000 eur) a nebudou považováni za trestané. Průvodčí, který nezareagoval na urgenci cestujícího a nezatáhl za záchrannou brzdu, potrestán nebyl. Postupoval totiž přesně podle předpisů drah, které mu přikazovaly situaci nejdřív zkontrolovat osobně. Havárii přežil jako jediný ze čtyř průvodčích na spoji, kvůli silným depresím ale musel odejít do předčasného důchodu.

Rodinám obětí nehody vyplatily německé dráhy na odškodném pětadvacet milionů eur. Pro pozůstalé i záchranáře, kteří měli problém se se zážitky vyrovnat, běžel tři roky psychologický program.

Pět dní po nehodě v Eschede je výměna kol na vlacích ICE v plném proudu
Zdroj: Reuters

Konec snu o bezchybných rychlovlacích

V reakci na nehodu nechaly dráhy okamžitě snížit rychlost vlaků ICE z 280 kilometrů za hodinu na 160. Tři dny po nehodě se Spolkový železniční úřad rozhodl stáhnout kompletní šedesátku souprav ICE první generace z provozu, aby na nich mohla být provedena důkladná kontrola kol. Klenot tehdejšího železničního provozu povážlivě ztratil na lesku.

Absence rychlovlaků měla na provoz německé železnice výrazný dopad – denně docházelo k mnohahodinovým zpožděním, měnily se trasy spojů, narychlo se uzpůsoboval jízdní řád a do provozu se vracely i dávno odstavené vagony. Německé dráhy si musely dokonce pronajímat vlaky ze Švýcarska a Rakouska.

U místa nehody byl vysázen lesík, ve kterém je umístěn památník se jmény všech obětí
Zdroj: Holger Hollemann/ČTK/DPA

Spolkový železniční úřad nakonec nařídil výměnu téměř tří tisíc kol s gumovým odpružením za původní monobloková. Kompletní flotila vlaků ICE se do provozu vrátila až v listopadu 1998.

Kvůli potížím záchranářů v Eschede probojovat se dovnitř vagonů byla do vlaků nainstalována bezpečnostní okna, jejichž skla se po úderu do vyznačeného bodu rozbijí. Podvozky rychlovlaků byly kvůli sledování opotřebení materiálu navíc osazeny desítkami senzorů kontrolujících vibrace.

V květnu 2000 byl nad tratí u stanice Eschede postaven nový silniční most, tentokrát už bez pilířů. Tragédii zde připomíná pamětní tabule se jmény všech obětí a třešňový sad se 101 stromy.

Vlak s názvem Wilhelm Conrad Röntgen se do jízdního řádu už nikdy nevrátil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Kalifornie se potýká s extrémním počasím. Škody způsobují sníh i záplavy

Část amerického státu Kalifornie postihly během vánočního období mohutné záplavy. Silné deště, které mají v nejlidnatějším státě USA trvat do pátku, napáchaly největší škody v okrajové oblasti Los Angeles. Úřady tam vyzvaly k evakuaci asi 130 domů, které jsou nejvíc ohrožené sesuvy půdy. Ve vyšších horských polohách vánoční bouře přinesla velké množství sněhu. Bleskové povodně způsobily na mnoha místech podemletí silnic. Někteří řidiči museli svá auta nechat na pospas živlu, aby zachránili alespoň sebe. V souvislosti s bouřkami a silnými dešti v Kalifornii podle serveru listu Los Angeles Times zemřeli v posledních dnech nejméně tři lidé.
před 20 mminutami

Čína tvrdí, že prodej amerických zbraní Tchaj-wanu přibližuje hrozbu války

Čína opět tvrdě kritizovala nejnovější dohodu o prodeji amerických zbraní Tchaj-wanu, informuje agentura Reuters s odvoláním na čínské ministerstvo obrany. Takový krok podle Pekingu urychluje hrozbu válečného konfliktu v Tchajwanském průlivu.
15:05Aktualizovánopřed 43 mminutami

Rusové při leteckých útocích na Ukrajině zabíjeli i o Vánocích

Nejméně čtyři lidé zemřeli při ruských leteckých útocích na Ukrajinu od středečního večera v Oděské, Charkovské a Černihivské oblasti, informovaly místní úřady. Kvůli zásahům energetické infrastruktury jsou napříč zemí hlášeny četné odstávky a výpadky proudu. V noci byl opět na několika místech, mimo jiné v Kyjevě, slyšet poplach. Terčem dronových náletů se stal i přístav a průmyslová zóna v Oděse. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek telefonicky hovořil s americkou delegací.
18:25Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Země vyzvaly Izrael, aby nerozšiřoval osady na Západním břehu. Ten to odmítl

Skupina čtrnácti zemí, mezi nimi i Británie, Francie, Itálie, Německo či Kanada, odsuzuje rozhodnutí Izraele schválit dalších devatenáct osad na okupovaném Západním břehu. Vládu premiéra Benjamina Netanjahua proto žádá, aby rozhodnutí z minulého týdne zrušila. Počet izraelských osad na tomto okupovaném palestinském území se za tři roky zvýšil na 69. Jeruzalém výzvu odmítl a označil ji za morálně chybnou.
08:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Papež vyzval k přímému dialogu o míru v rusko-ukrajinské válce

Papež Lev XIV. ve svém prvním vánočním požehnání a poselství Městu a světu (Urbi et orbi) vyzval k přímému dialogu o míru v rusko-ukrajinské válce a k zastavení dalších ozbrojených konfliktů a násilností ve světě. Vyzval rovněž k solidaritě s migranty či s lidmi trpícími přírodními katastrofami. Už ve vánočním kázání uvedl, že odmítání pomoci chudým a cizincům je rovnocenné odmítání samotného Boha. Kritizoval také tvrdý postup amerického prezidenta Donalda Trumpa vůči imigrantům.
11:55Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Americké úřady nalezly milion dokumentů souvisejících s Epsteinem, tvrdí ministerstvo

Americké ministerstvo spravedlnosti uvedlo, že zpracovává zhruba milion dokumentů, které by mohly souviset s případem sexuálního delikventa Jeffreyho Epsteina. Ve středu večer to napsaly agentury Reuters a AP. Americký Kongres nařídil ministerstvu zveřejnit dokumenty související s Epsteinem do pátku 19. prosince. Resort zopakoval, že kvůli velkému množství materiálů bude zveřejňování trvat ještě několik dalších týdnů.
před 11 hhodinami

Prezidentem Hondurasu se podle úřadů stane Asfura podporovaný Trumpem

Po sečtení sporných okrsků se stal vítězem prezidentských voleb v Hondurasu konzervativní kandidát Nasry Asfura, uvedly podle agentur AP a Reuters volební úřady. Asfuru dříve podpořil americký prezident Donald Trump, který čelil kritice, že nevhodně zasáhl do voleb. Asfura uvedl, že je připraven převzít vládu. Středopravicový politik Salvador Nasralla, který skončil druhý, hovoří o volebních podvodech a vyzval k přepočtu všech hlasů, porážku odmítl uznat.
před 12 hhodinami
Načítání...