Začaly práce na obchvatu Jaroměře. Stavba za 688 milionů korun má být hotová za dva roky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve čtvrtek odpoledne oficiálně zahájilo dlouho připravovanou stavbu obchvatu dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku. Obchvat po severním okraji města odvede z Jaroměře tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Řidičům by měl začít sloužit v roce 2024. Obchvat postaví společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez daně. Předpokládaná cena před soutěží byla 863 milionů korun.

Obchvat o délce 6,55 kilometru bude přeložkou silnice I/33. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Kromě Jaroměře odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede více než patnáct tisíc aut, z velké části nákladních. 

„Místní obyvatelé se díky obchvatu dočkají zásadního snížení hluku a exhalací z dopravy, pro řidiče bude cesta výrazně plynulejší a bezpečnější. Nejnáročnějším stavebním objektem bude téměř půl kilometru dlouhá estakáda, kterou nová přeložka překonává Labe a přilehlé záplavové území,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Obchvat Jaroměře
Zdroj: ŘSD

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) obchvat označil za dlouze vyvzdorovanou stavbu. „Jsem rád, že se po všech komplikacích začíná stavět a že za dva roky by měla být stavba otevřená,“ řekl. Připomněl, že smlouva byla s firmou Metrostav Infrastructure podepsána ještě předtím, než soudy firmu vyřadily z veřejných soutěží. Takže společnost může obchvat stavět.

Na silnici I/33 směrem na polské hranice podle něj bude zbývat postavit ještě obchvat dvacetitisícového Náchoda. „Zde již vykupujeme pozemky, máme podanou žádost o stavební povolení a během příštího roku plánujeme zahájit výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl Mátl. Náklady na stavbu obchvatu Náchoda, která by mohla začít v roce 2024, se odhadují na 3,15 miliardy korun bez daně.

Stavbu brzdily problémy s výkupy pozemků

Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s loňským otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři. Přípravu stavby obchvatu mimo jiné zdržely spory o výkupy pozemků a stavební povolení mezi ŘSD a rodinou místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery. První nepravomocné územní rozhodnutí stavba obchvatu získala už v roce 2011.

Soudní spory s rodinou Kučerových ještě nejsou definitivně u konce. Kučerovi ještě mohou podat opětovnou žalobu proti vyvlastnění pozemků, které letos pravomocně učinil Krajský úřad Královéhradeckého kraje.

Ve světle předchozích rozsudků ŘSD podle Mátla předpokládá, že soudy v případě pokračování sporu potvrdí rozhodnutí kraje. Pokud by došlo ve sporu ke zvratu, znamenalo by to podle Mátla pozastavení stavby.

Dálnice D11 z Jaroměře loni v prosinci odvedla dopravu na trase mezi Hradcem Králové, Trutnovem a Krkonošemi. Tranzitní doprava směrem na Náchod a Polsko a opačně přes Jaroměř jezdí dál.

V Jaroměři by měla zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy přestavěná křižovatka na výpadové silnici směrem na Trutnov na kruhový objezd. Stavbaři ji na zakázku ŘSD nákladem 16 milionů korun budovali od letošního jara a otevřeli ji ve středu. Na křižovatce se protíná silnice první třídy I/37 vedoucí z Jaroměře na Trutnov se silnicí druhé třídy číslo 285, která vede z Jaroměře směrem na Velichovky. Křižovatka leží v těsném sousedství jaroměřské nemocnice.