Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve čtvrtek odpoledne oficiálně zahájilo dlouho připravovanou stavbu obchvatu dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku. Obchvat po severním okraji města odvede z Jaroměře tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Řidičům by měl začít sloužit v roce 2024. Obchvat postaví společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez daně. Předpokládaná cena před soutěží byla 863 milionů korun.
Začaly práce na obchvatu Jaroměře. Stavba za 688 milionů korun má být hotová za dva roky
Obchvat o délce 6,55 kilometru bude přeložkou silnice I/33. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Kromě Jaroměře odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede více než patnáct tisíc aut, z velké části nákladních.
„Místní obyvatelé se díky obchvatu dočkají zásadního snížení hluku a exhalací z dopravy, pro řidiče bude cesta výrazně plynulejší a bezpečnější. Nejnáročnějším stavebním objektem bude téměř půl kilometru dlouhá estakáda, kterou nová přeložka překonává Labe a přilehlé záplavové území,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) obchvat označil za dlouze vyvzdorovanou stavbu. „Jsem rád, že se po všech komplikacích začíná stavět a že za dva roky by měla být stavba otevřená,“ řekl. Připomněl, že smlouva byla s firmou Metrostav Infrastructure podepsána ještě předtím, než soudy firmu vyřadily z veřejných soutěží. Takže společnost může obchvat stavět.
Na silnici I/33 směrem na polské hranice podle něj bude zbývat postavit ještě obchvat dvacetitisícového Náchoda. „Zde již vykupujeme pozemky, máme podanou žádost o stavební povolení a během příštího roku plánujeme zahájit výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl Mátl. Náklady na stavbu obchvatu Náchoda, která by mohla začít v roce 2024, se odhadují na 3,15 miliardy korun bez daně.
Stavbu brzdily problémy s výkupy pozemků
Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s loňským otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři. Přípravu stavby obchvatu mimo jiné zdržely spory o výkupy pozemků a stavební povolení mezi ŘSD a rodinou místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery. První nepravomocné územní rozhodnutí stavba obchvatu získala už v roce 2011.
Soudní spory s rodinou Kučerových ještě nejsou definitivně u konce. Kučerovi ještě mohou podat opětovnou žalobu proti vyvlastnění pozemků, které letos pravomocně učinil Krajský úřad Královéhradeckého kraje.
Ve světle předchozích rozsudků ŘSD podle Mátla předpokládá, že soudy v případě pokračování sporu potvrdí rozhodnutí kraje. Pokud by došlo ve sporu ke zvratu, znamenalo by to podle Mátla pozastavení stavby.
Dálnice D11 z Jaroměře loni v prosinci odvedla dopravu na trase mezi Hradcem Králové, Trutnovem a Krkonošemi. Tranzitní doprava směrem na Náchod a Polsko a opačně přes Jaroměř jezdí dál.
V Jaroměři by měla zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy přestavěná křižovatka na výpadové silnici směrem na Trutnov na kruhový objezd. Stavbaři ji na zakázku ŘSD nákladem 16 milionů korun budovali od letošního jara a otevřeli ji ve středu. Na křižovatce se protíná silnice první třídy I/37 vedoucí z Jaroměře na Trutnov se silnicí druhé třídy číslo 285, která vede z Jaroměře směrem na Velichovky. Křižovatka leží v těsném sousedství jaroměřské nemocnice.