Vysokorychlostní trať přetne chatovou osadu a oddělí obec od lesa. Lidé posílají připomínky

6 minut
Události v regionech: Příprava stavby vysokorychlostních tratí na jižní Moravě
Zdroj: ČT24

Na jižní Moravě pokročila příprava stavby vysokorychlostních tratí. K projektu nového koridoru začala Správa železnic sbírat dotazy a připomínky od lidí a obcí – zaměřují se například na chybějící lávky. Vlaky s vysokou rychlostí by podle Správy železnic mohly na jižní Moravě vyjet po roce 2030. Kdy odstartuje stavba trati z Brna do Prahy, ale zatím není úplně jasné.

Vysokorychlostní železnice přetne například chatovou osadu u Sobotovic na Brněnsku. U nedalekých Vranovic železnice oddělí obec a přilehlý les, kam podle zástupců samosprávy chodí často lidé na procházky. Cestu chtějí zachovat. „Zároveň aby pro zemědělce zůstala přístupná lokalita směrem na Přibice,“ dodal místostarosta Vranovic Jan Korčák (nestr.).

Podobné připomínky se nyní Správě železnic množí. Právě v úseku z Brna do Šakvic jsou totiž s přípravou trati nejdále. Například u zmíněných Vranovic plánují kvůli chráněnému území vybudovat most. „Bude měřit okolo 1300 metrů, bude to jeden z nejdelších mostů, které budeme mít na vysokorychlostních tratích,“ nastínil architekt ze Správy železnic Lukáš Tittl.

Stavba na jih od Brna by podle Správy železnic měla začít v roce 2026. Její součástí bude například tunel u Rajhradu. „Rychlostí 320 kilometrů za hodinu by se lidé mohli svézt na počátku třicátých let,“ avizoval Tittl.

Na krajském úřadě se v úterý starostové a starostky ptali i na trať z Brna na Vysočinu. Její stavba má začít později než jižní větev. Trasu nyní kraj přesněji zapracoval do zásad územního rozvoje. „Územní rezervy byly na základě podkladu Správy železnic zpřesněny, zúženy a stávají se návrhovými plochami tak, aby Správa železnic mohla projektovat,“ uvedl jihomoravský radní Martin Maleček (STAN).

V obcích na jih od Brna budou zástupci Správy železnic lidem na otázky odpovídat nejspíš konkrétněji během celého října.

Správa železnic má v plánu, i s napojením na transevropskou dopravní síť, vybudovat celkem pět vysokorychlostních tratí. Další koridor povede například z Prahy přes Brno do Ostravy. Po nových tratích budou moct jezdit vlaky až 320 kilometrů za hodinu. Na těch zrekonstruovaných to bude o něco méně – maximálně dvě stě. Trasa Praha – Brno by tak měla trvat přibližně hodinu, Brno–Ostrava pak 45 minut. O hodinu a půl méně než dosud mají v budoucnu strávit cestující ve vlaku z Prahy do Zlína.

Plán vysokorychlostních tratí v ČR
Zdroj: Správa železnic

Vybudování vysokorychlostní trati na jižní Moravě podle aktuálních odhadů Správy železnic vyjde na více než 25 miliard korun. Částka se bude ještě upřesňovat po zapracování všech připomínek a také podle aktuální ceny materiálu v době výstavby.

Podpora regionální dopravy

Železničáři slibují, že nové koridory pomůžou i regionální dopravě. „Až postavíme novou vysokorychlostní trať, tak nové expresy budou jezdit po nové trati. A na té dnešní zůstane více místa pro nákladní, případně pro příměstskou dopravu, která bude moct jezdit častěji nebo pravidelněji,“ uvedl Tittl.

Právě přetíženost stávajících tratí je problémem například mezi Brnem a Přerovem. V některých obcích na Vyškovsku na této trase regionální spoje nezastavují. Pomoci by podle vedení kraje mělo plánované vybudování druhé koleje. „V roce 2025 by už měly začít práce na úsecích mezi Nezamyslicemi a Přerovem,“ informoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Celá trať se také napřímí a povede v nové stopě. Hotovo by mělo být v roce 2032.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 21 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 22 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...