Z trati, která ještě pamatuje konec parního provozu, na moderní koridor se začne středočeský úsek mezi Berounem a Karlštejnem měnit v listopadu. Dopravu bude změna ovlivňovat čtyři roky, Správa železnic ale ujistila, že dopady budou menší, než je při podobných stavbách obvyklé. Vlaky sice budou v době prací jezdit jen po jedné ze dvou kolejí, ale vyšší rychlostí.
U Berouna začnou práce na koridoru do Prahy. Správa železnic slibuje co nejmenší komplikace
Stavbě, kterou chce zahájit v listopadu, dala Správa železnic název Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo). Znamená to, že při ní nezmění podobu nádraží v Berouně, které je ovšem čerstvě po rekonstrukci, ale ani karlštejnské nádraží, které bude muset počkat až na další etapu modernizace trati do Prahy.
Zakázku na rekonstrukci úseku získalo sdružení společností Elektrizace železnic a Swietelsky Rail CZ, která nabídla cenu necelých 2,3 miliardy korun. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda zdůraznil, že uchazeč slíbil, že práce provede s nižším množství výluk, než předpokládal projekt, a že nebude nutné na trati zcela přerušit provoz.
„Vzhledem k velmi vysokému vytížení toho koridorového úseku bylo důležitým kritériem veřejné zakázky co nejmenší omezení provozu,“ uvedl Svoboda.
Na sedmikilometrovém úseku mezi Berounem a Karlštejnem vznikne nejprve odbočka Lom, která zkrátí úsek, kudy budou vlaky jezdit jednokolejně. Přesto zůstane na vytížené trati několik kilometrů, kde nebudou k dispozici dvě koleje, kudy se ale bude jezdit osmdesátikilometrovou rychlostí, tedy rychleji než padesátkou běžnou při výlukách.
Koleje zůstanou po modernizaci ve stávající klikaté trase, která je vymezena úzkým prostorem mezi Berounkou a skalami, jež se zvedají desítky metrů nad ni. Přesto by měly vlaky po rekonstrukci zrychlit, a to až na 120 kilometrů za hodinu po aktivaci zabezpečení ETCS. Při rekonstrukci dostane novou podobu zastávka Srbsko, součástí projektu je i sanace skalních masivů mezi tratí a obcí Tetín.
S pracemi na trati u Berouna počítá jízdní řád pro příští rok, v němž se prodlouží jízdní doby vlaků projíždějících rozkopaným úsekem. Osobní vlaky na lince Praha–Beroun pojedou podle konečného návrhu jízdního řádu o čtyři minuty déle než nyní, plzeňské rychlíky o pět minut déle a expresní vlaky o osm minut déle. Kromě prací mezi Berounem a Karlštejnem bude mít na provoz na trati vliv i rekonstrukce smíchovského nádraží, která letos rovněž začala.
Úsek mezi Prahou a Berounem je jednou z posledních součástí III. tranzitního železničního koridoru, který ještě čeká na celkovou modernizaci. Koridor vede z česko-německých hranic u Chebu na hranice se Slovenskem u Mostů u Jablunkova, část jeho trasy je souběžná s I. a II. koridorem. Modernizace jeho větve z Prahy do západních Čech začala v roce 2006, mezi Prahou a Berounem se ale začalo pracovat až před čtyřmi lety se zahájením modernizace trati ze Smíchova do Radotína.