Silničáři letos při opravě Barrandovského mostu v Praze uzavřou od 11. března do konce oprav nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Řidiči budou po mostě jezdit v obou směrech ve třech jízdních pruzích namísto čtyř. Informovali o tom náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a dopravní inženýr Technické správy komunikací (TSK) Michal Peterka. Několikaletá oprava mostu má letos skončit, práce jsou naplánovány do konce letních prázdnin.
Silničáři kvůli opravě Barrandovského mostu uzavřou rampu ze Strakonické
Cílem uzavření rampy ze Strakonické je podle Hřiba s Peterkou zjednodušit dopravu na mostě tím, že ubude jeden z možných příjezdů na něj. Zároveň se tak sníží počet aut přímo na mostě.
Barrandovský most tvoří dva mosty, a to jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, a severní, po kterém jezdí v opačném směru. Část soumostí ve směru ze Smíchova do Braníku opravili silničáři loni a předloni. Mostem z roku 1983 denně projede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější most v Česku.
„Oprava významně zasáhne do dopravy v Praze, to si nebudeme lhát, přestože to je velice dobře připravené. Ta nejkritičtější fáze je ta úvodní, těch prvních pár dnů, než si to řidiči takzvaně najedou,“ řekl Hřib. Řidiče zároveň vyzval k ohleduplnosti a pokud nemusí, aby se mostu vyhnuli.
Po rampě ze Strakonické přijíždí denně v průměru třináct tisíc aut, zatímco z Barrandova na 22 tisíc. V případě, že by na most najížděla auta ze Strakonické, ze Smíchova i z Barrandova a zároveň bude snížen počet jízdních pruhů na mostě, auta se na něj podle TSK nevejdou.
„V modelech jsme se zaměřili na porovnání variant a výsledky vyšly jednoznačně pro uzavření rampy ze Strakonické, kdy jsme schopni těch 13 tisíc vozidel obsloužit po vratné rampě na Lihovar a po objízdných trasách po Pražském okruhu,“ vysvětlil Peterka.
Tři místo čtyř pruhů
Zavření rampy podle Peterky zároveň přispěje k vyšší bezpečnosti na mostě. Auta ze Strakonické se totiž nebudou muset připojovat na začátku mostu spolu s auty ze Smíchova a Barrandova, ale zapojí se do proudu aut ze severu už u Lihovaru.
Na samotném mostě budou řidiči stejně jako v předchozích fázích oprav jezdit v každém směru ve třech namísto čtyř pruhů. Ve směru z Jižní spojky tak auta v levém pruhu přejedou do protisměru. Uzavřen bude v letošní první fázi také jeden pruh v takzvané myší díře, kterou řidiči jezdí směrem na Barrandov a Strakonice.
Úplný a přesný scénář změny značení zatím TSK Praha nemá, nicméně podle náměstka ředitele Jiřího Hájka se tak stane v noci a problémy by tak neměly nastat. TSK Praha původně počítala s tím, že opravy skončí až příští rok, minulý týden ale oznámila, že sloučila zbylé práce naplánované pro roky 2024 a 2025 do jednoho bloku. Přechod z původní třetí do čtvrté fáze oprav je plánován na začátek června.
Po dobu prací budou pro případ nehody na obou koncích mostu připravena odtahová auta. K dispozici bude kvůli případným změnám počasí rovněž jeden sypač. TSK již vypracovala změny systému semaforu v kritických místech v okolí a v případě MHD pak bude posílena tramvajová linka číslo 21. Změny čekají také autobusové linky 125 a 170.