Obce se pouští do záchrany Jindřichohradecké úzkokolejky. Vozit by měla hlavně turisty

7 minut
Studio ČT24: Obce chtějí zachránit Jindřichohradeckou úzkokolejku
Zdroj: ČT24

Města na Jindřichohradecku chtějí společně zachránit tamní úzkokolejnou dráhu, takzvanou Jindřichohradeckou úzkokolejku. Firma, která ji do minulého roku vlastnila a provozovala, je totiž v insolvenci. Technická památka je tak momentálně mimo provoz. Obce, jejichž katastry dráha prochází, chtějí na úzkorozchodné koleje vlaky vrátit, zřejmě by už ale nezajišťovaly dopravu v původním rozsahu, vozily by hlavně turisty.

Dotčená města ve čtvrtek oznámila vznik spolku, aby mohla o případné budoucnosti dráhy hovořit jedním hlasem. „Ideální by pro ně bylo, kdyby do jejich majetku přešla nemovitá část dráhy, to znamená koleje,“ upřesnil redaktor ČT Ondřej Ublick. 

Uskutečnit plány obcí však nebude podle starosty Jindřichova Hradce Michala Kozára (ANO) vůbec jednoduché. „Vize je taková, abychom zachovali technickou památku v celém rozsahu. Všechny obce mají zájem na tom, aby dráha v jejich katastru zůstala, to je ten základní předpoklad, proč spolek vzniká,“ uvedl. 

Spolek by podle Kozára mohl do budoucna mluvit do věcí, které v současné době spíš vnímal v roli pasivního diváka. „Chtěli bychom říct, jaký je tam potenciál v oblasti turismu, v jakém rozsahu by nám pomohla dopravní obslužnost, abychom dokázali komunikovat i s kraji na úrovni, kdy ony mají svého partnera a dokáží s nim ladit některé kroky. Nemusí je (obce) tak oslovovat jednotlivě,“ upřesnil. 

Jednou z variant je i to, že by se obce staly majitelem dráhy. Vše je ale podle starosty Jindřichova Hradce otázkou ceny. „Kdyby to bylo za nějakých racionálních podmínek, kdy to nezatíží všechny subjekty, určitě bych to uvítal,“ dodal Kozár. 

Hlavně pro turisty

Úzkokolejka by tak měla být hlavně pro turisty, je ale možnost, že by vlaky zčásti zajišťovaly i veřejnou dopravu. „Dopravní obslužnost by byla lepší pomocí autobusů. Nicméně i ten současný výpadek nás samozřejmě mrzí a bolí,“ uvedl starosta Černovic Jan Brožek (KDU-ČSL). 

„Všichni samozřejmě cítíme, že doprava pravděpodobně nebude pokračovat ve stejném rozsahu. Část spojů se nahradí autobusy, protože to dává ekonomicky větší smysl. Naopak bychom rádi podporovali tu turistickou funkci, nasadili bychom tam i vlaky, které budou vhodnější pro přepravu kol, turistů či školních tříd, což nám v poslední době chybělo,“ řekl černovický starosta. 

Soudní spory

Nyní bude vše záležet na tom, jak dopadne insolvenční řízení, ale také soudní spory. „Aktuálně Jindřichohradecké místní dráhy uspěly s dovoláním k Vrchnímu soudu v Praze ve sporu o reorganizaci firmy tak, aby uspokojila své věřitele,“ připomněl Ublick. 

„Krajský soud v Českých Budějovicích bude muset ve věci rozhodnout znovu. Samozřejmě tím se otevřel prostor pro to, aby proběhla reorganizace tak, aby uspokojení věřitelů bylo co největší, a úzkokolejka přitom zůstala zachována,“ uvedl bývalý provozovatel dráhy Boris Čajánek. 

Spojení obcí do jednoho spolku hodnotí Čajánek kladně. „Určitě budeme s obcemi jednat tak, abychom udělali maximum pro to, aby mohl být provoz úzkokolejky zachován. Varianta ,prodej za korunu‘ je ale vyloučená, a to ve vztahu k zájmu věřitelů,“ upozornil. 

Vlaky přestaly po unikátní dráze jezdit na konci října 2022. Historická vozidla se přesunula do muzea v Kněževci u Rakovníka, ostatní zůstávají na nádraží v Jindřichově Hradci. To by však v případě historických vlaků bylo velmi riskantní, mohli by je totiž poškodit vandalové. V muzeu zůstanou do doby, než bude rozhodnuto o budoucnosti firmy i samotné dráhy. 

Záchrana Jindřichohradecké úzkokolejky je klíčová hlavně z historického důvodu. Českou Kanadu totiž protíná už 126 let. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Každá třetí obec mívala kino. Dnes většinou slouží k jinému účelu

V Česku v posledních dvaceti letech zanikly stovky klasických jednosálových kin. Ve velké části z nich se stále zachovala promítací technika, i když už slouží jinému účelu. Oživit je a připomenout jejich historii, má projekt Rekino. Ten chce postupně rozjet promítačky v různých koutech Česka.
před 5 hhodinami

Ve většině krajů stojí autoškola přes dvacet tisíc

Cena běžného řidičského výcviku se v osmi krajích dostala přes dvacet tisíc korun. Způsobů, jak na pořízení průkazu ušetřit, není mnoho. V některých případech za něj platí zaměstnavatelé nebo střední školy. Novou možností je projekt, který slibuje vybrat zájemce a řidičský výcvik jim zaplatit.
před 13 hhodinami

Soud zamítl žalobu Kosteleckých uzenin, Babiš dle něj byl ve střetu zájmů

Městský soud v Praze zamítl žalobu Kosteleckých uzenin ze skupiny Agrofert na ministerstvo zemědělství, ve které se firma domáhala vyplacení dotace. Mimo jiné konstatoval, že předseda ANO Andrej Babiš, který firmy v roce 2017 vložil do svěřenských fondů, byl ve střetu zájmů. Rozhodnutí je pravomocné, lze proti němu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský sdělil, že holding počká na písemné vyhotovení rozsudku a následně zváží další kroky.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pražská hazardní vyhláška před ÚS obstála, regulace není v celém městě stejná

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh ministerstva vnitra na zrušení části pražské hazardní vyhlášky. Živé hazardní hry s krupiérem, třeba ruletu nebo poker, Praha obecně povolila, ale městským částem dala možnost je na svém území zakázat nebo časově omezit. Vnitro v tom spatřovalo nerovný přístup a narušení pravidel hospodářské soutěže. Loni ministerstvo platnost vyhlášky dočasně pozastavilo, nyní bude znovu závazná.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Ostravu Němci urputně bránili, osvobození pomohl i most

Osvobození Ostravy, kterého se tamní obyvatelé dočkali před 80 lety 30. dubna 1945, předcházela rozsáhlá ostravsko-opavská operace, která trvala téměř dva měsíce. Do boje se zapojilo přes čtvrt milionu vojáků 4. ukrajinského frontu Rudé armády včetně příslušníků 1. československé samostatné tankové brigády a československé smíšené letecké divize. Proti stálo sto padesát tisíc vojáků německé armády.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Celníci odhalili první českou laboratoř k výrobě nové drogy klefedronu

Celníci odhalili na Ostravsku první českou laboratoř k výrobě klefedronu – nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou. Z výroby téměř tuny drog obvinila policie osm Čechů a jednoho Poláka. Většině členů skupiny hrozí až 18 let vězení. Sedm z obviněných poslal soud do vazby.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

V nemocnici zemřel muž, kterého při zásahu v Třeboni postřelili policisté

V nemocnici zemřel v pátek na následky zranění muž, jenž v úterý v Třeboni nožem ohrožoval ženu a jehož při zásahu postřelili policisté. Případem se bude zabývat Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS).
před 18 hhodinami

Hasiči na čarodějnice řeší i zbytečné výjezdy, vyzývají nahlásit pálení předem

Hasiči každoročně během pálení čarodějnic řeší desítky planých výjezdů, kdy lidé zapomněli nahlásit pálení rekreačního ohně. Vyzývají proto organizátory, kteří chystají ohně na volném prostranství, aby to před zahájením akce udělali. Loni pomocí webu Evidence pálení lidé hasičům nahlásili k 30. dubnu přes osm tisíc čtyři sta ohňů, hasiči vyjeli během filipojakubské noci k dvaceti požárům, které větší škody nezpůsobily.
před 21 hhodinami
Načítání...