Města na Jindřichohradecku chtějí společně zachránit tamní úzkokolejnou dráhu, takzvanou Jindřichohradeckou úzkokolejku. Firma, která ji do minulého roku vlastnila a provozovala, je totiž v insolvenci. Technická památka je tak momentálně mimo provoz. Obce, jejichž katastry dráha prochází, chtějí na úzkorozchodné koleje vlaky vrátit, zřejmě by už ale nezajišťovaly dopravu v původním rozsahu, vozily by hlavně turisty.
Obce se pouští do záchrany Jindřichohradecké úzkokolejky. Vozit by měla hlavně turisty
Dotčená města ve čtvrtek oznámila vznik spolku, aby mohla o případné budoucnosti dráhy hovořit jedním hlasem. „Ideální by pro ně bylo, kdyby do jejich majetku přešla nemovitá část dráhy, to znamená koleje,“ upřesnil redaktor ČT Ondřej Ublick.
Uskutečnit plány obcí však nebude podle starosty Jindřichova Hradce Michala Kozára (ANO) vůbec jednoduché. „Vize je taková, abychom zachovali technickou památku v celém rozsahu. Všechny obce mají zájem na tom, aby dráha v jejich katastru zůstala, to je ten základní předpoklad, proč spolek vzniká,“ uvedl.
Spolek by podle Kozára mohl do budoucna mluvit do věcí, které v současné době spíš vnímal v roli pasivního diváka. „Chtěli bychom říct, jaký je tam potenciál v oblasti turismu, v jakém rozsahu by nám pomohla dopravní obslužnost, abychom dokázali komunikovat i s kraji na úrovni, kdy ony mají svého partnera a dokáží s nim ladit některé kroky. Nemusí je (obce) tak oslovovat jednotlivě,“ upřesnil.
Jednou z variant je i to, že by se obce staly majitelem dráhy. Vše je ale podle starosty Jindřichova Hradce otázkou ceny. „Kdyby to bylo za nějakých racionálních podmínek, kdy to nezatíží všechny subjekty, určitě bych to uvítal,“ dodal Kozár.
Hlavně pro turisty
Úzkokolejka by tak měla být hlavně pro turisty, je ale možnost, že by vlaky zčásti zajišťovaly i veřejnou dopravu. „Dopravní obslužnost by byla lepší pomocí autobusů. Nicméně i ten současný výpadek nás samozřejmě mrzí a bolí,“ uvedl starosta Černovic Jan Brožek (KDU-ČSL).
„Všichni samozřejmě cítíme, že doprava pravděpodobně nebude pokračovat ve stejném rozsahu. Část spojů se nahradí autobusy, protože to dává ekonomicky větší smysl. Naopak bychom rádi podporovali tu turistickou funkci, nasadili bychom tam i vlaky, které budou vhodnější pro přepravu kol, turistů či školních tříd, což nám v poslední době chybělo,“ řekl černovický starosta.
Soudní spory
Nyní bude vše záležet na tom, jak dopadne insolvenční řízení, ale také soudní spory. „Aktuálně Jindřichohradecké místní dráhy uspěly s dovoláním k Vrchnímu soudu v Praze ve sporu o reorganizaci firmy tak, aby uspokojila své věřitele,“ připomněl Ublick.
„Krajský soud v Českých Budějovicích bude muset ve věci rozhodnout znovu. Samozřejmě tím se otevřel prostor pro to, aby proběhla reorganizace tak, aby uspokojení věřitelů bylo co největší, a úzkokolejka přitom zůstala zachována,“ uvedl bývalý provozovatel dráhy Boris Čajánek.
Spojení obcí do jednoho spolku hodnotí Čajánek kladně. „Určitě budeme s obcemi jednat tak, abychom udělali maximum pro to, aby mohl být provoz úzkokolejky zachován. Varianta ,prodej za korunu‘ je ale vyloučená, a to ve vztahu k zájmu věřitelů,“ upozornil.
Vlaky přestaly po unikátní dráze jezdit na konci října 2022. Historická vozidla se přesunula do muzea v Kněževci u Rakovníka, ostatní zůstávají na nádraží v Jindřichově Hradci. To by však v případě historických vlaků bylo velmi riskantní, mohli by je totiž poškodit vandalové. V muzeu zůstanou do doby, než bude rozhodnuto o budoucnosti firmy i samotné dráhy.
Záchrana Jindřichohradecké úzkokolejky je klíčová hlavně z historického důvodu. Českou Kanadu totiž protíná už 126 let.