Nová čtvrť a úprava silnice. Dostavba Dukovan ovlivní Ivančice

3 minuty
Události v regionech: Vliv dostavby Dukovan na obce
Zdroj: ČT24

Společnost ČEZ zahájila jednání s korejskou firmou KHNP o smlouvě na stavbu dvou jaderných reaktorů v Dukovanech. Podpis dohody očekává do konce března příštího roku. Půjde o největší zakázku od vzniku České republiky. Výrazný vliv bude mít i na přilehlé obce, ve kterých přibudou tisíce nových obyvatel. Třeba v Ivančicích na Brněnsku pro ně chystají nový bytový komplex, rozšiřovat se budou také silnice.

Zatím je to jen zelená plocha na okraji Ivančic na Brněnsku, do pár let se ale promění v moderní čtvrť až pro čtrnáct set lidí. „Jedná se o projekt, kde bude celé nové náměstí, školka, včetně obchodních prostor, víc jak sedm set bytových jednotek, třicet rodinných domů, velký park,“ přiblížil projekt developer Vlastimil Kocanda.

Domov tady najdou mimo jiné pracovníci jaderné elektrárny Dukovany. Ta se v následujících dvanácti letech rozroste o dva jaderné bloky a v regionu tak přibudou tisíce nových obyvatel. „Vnímáme to nejen jako zátěž, ale i jako příležitost. Určitě budeme řešit dopravní napojení, to je stěžejní, abychom neomezovali stávající zástavbu, a budeme dál jednat i o rozvoji školství,“ řekl místostarosta Ivančič Jaroslav Sojka (Soukromníci).

Studie dopadů na obyvatele města

Jaké dopady bude mít takové rozšiřování města na jeho obyvatele, se teď pokouší zjistit Jihomoravský kraj, a právě třeba v Ivančicích provádí dotazníkové šetření. „Cílem socioekonomické studie je zhodnocení negativních i pozitivních dopadů dostavby jaderné elektrárny Dukovany. Výsledky studie by měly být na začátku podzimu,“ informovala mluvčí kraje Martina Žídková.

Podobná, jen o něco menší výstavba, má vzniknout i v nedalekém Moravském Krumlově v Nádražní ulici. Zastupitelstvo ale zatím odložilo schválení drobné změny v územním plánu, která je pro pokračování projektu nezbytná.

Kromě výstavby se v kraji bude investovat také do infrastruktury. Konkrétně do takzvaných návozových tras, po kterých se bude dovážet materiál potřebný pro nové bloky. Povedou třeba Židlochovicemi, Ivančicemi, Vémyslicemi nebo Miroslaví. „Na těchto trasách musíme zkapacitnit šířku a uspořádání komunikací, musíme také upravit a zvýšit mostky. V příštím roce začneme stavět,“ upřesnil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Úprava silnic vyjde na 2,3 miliardy korun. Peníze poskytne Státní fond dopravní infrastruktury, trasy budou hotové do konce roku 2028. Hned v dalších měsících pak odstartuje výstavba dvou nových dukovanských reaktorů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 7 mminutami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 1 hhodinou

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 2 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 3 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 4 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 6 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
před 9 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 9 hhodinami
Načítání...