Na Lounsku začala stavba dvanáctikilometrového úseku dálnice D6

Na dálnici D6 začala stavba dvanáctikilometrového úseku mezi Lubencem a Petrohradem. Náklady jsou 3,47 miliardy korun, řidiči se v celé délce projedou poprvé v říjnu 2027, po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence pak na přelomu let 2025 a 2026, sdělil ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Dálnice D6 spojuje Prahu přes Středočeský kraj a jih Ústeckého kraje s Karlovými Vary. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že celá trasa bude sloužit motoristům nejpozději v roce 2029.

Součástí stavby je šestnáct mostů, mimoúrovňová křižovatka a dvě protihlukové stěny. Jeden z mostů překlene plánovanou přehradu Kryry. Úsek je jeden z nejdelších a nejnákladnějších na celé D6.

„Z hlediska technického provedení stavba jednoduchá není, plus není ještě plnohodnotně připravena, ještě nemůžeme staveniště kompletně předat zhotoviteli,“ uvedl Mátl. Majetkoprávní příprava a archeologický průzkum je hotový na dvou kilometrech, kde se teď začíná stavět.

Archeologové na zbytku trasy budou pracovat do konce roku, ve stejnou dobu bude stát vykupovat potřebné pozemky v úseku, kde začnou práce na začátku příštího roku. Archeologové zatím zaznamenali hlavně nálezy ze 17. až 20. století. Odkryli dva pravěké objekty a okraj žárového pohřebiště ze starší doby železné. K zajímavostem patří dřevěný vodovod směřující do zaniklého pivovaru v Ležkách. Podařilo se vyzvednout část potrubí se zachovanými letokruhy.

Ze zhruba 130 kilometrů dlouhého spojení mezi Karlovými Vary a Prahou zbývá dokončit 63 kilometrů. Úsek u Lubence odvede dopravu z obcí, kudy nyní jezdí motoristé po silnici I/6. Stavba navazuje na pětikilometrový obchvat Lubence, který slouží řidičům od září 2021.

Mátl: Pomůže jedině dálnice

Ve směru na Prahu se staví u Hořoviček na Rakovnicku, se zprovozněním se počítá příští rok, podle Mátla by to mohlo být v září 2025. Pak bude ještě třeba dokončit čtyři úseky v Karlovarském kraji, u nich ŘSD předpokládá zprovoznění v letech 2027 a 2028.

Silnice mezi Prahou a Karlovými Vary, kde ještě není dálnice, neodpovídá podle Mátla kategorii silnice první třídy. „Je nebezpečná, vzhledem k intenzitě dopravy a úzkému profilu, kde řidiči riskovali a přejížděli do protisměru, což mělo tragické následky. Jediným lékem je dálnice, jsem rád, že v příštím roce budeme mít vyřešen alespoň úsek přes střední Čechy,“ uvedl.

Poslanec a krajský zastupitel Jan Bureš (ODS) řekl, že dopravní infrastruktura a veřejná univerzita jsou pro Karlovarský kraj klíčové. „I tento úsek, který se dnes zahajuje, je pro nás nesmírně důležitý, protože zrychlí dopravu. My si od toho také slibujeme, že zkrácení vzdálenosti k nám třeba přiláká nějaké obyvatele, dodal. Cesta z Varů do Prahy podle něj teď trvá hodinu a 45 minut, po dostavení dálnice by to mohla být hodina.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 14 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 15 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 16 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 18 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 19 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 20 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
před 23 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
včera v 06:00
Načítání...