Lesy jsou zelenější a řeky plnější. Po deseti letech v červnu Česko netrápí výrazné sucho

26 minut
Události v regionech: Se suchem v české krajině pomohly vydatné deště
Zdroj: ČT24

V půdě do hloubky čtyřiceti centimetrů už není sucho. Začátkem června je to v Česku poprvé za posledních deset let, informovali odborníci z projektu Intersucho. Větší množství vláhy potvrzují i lesníci, podle kterých je to v přírodě vidět na první pohled. Podle vodohospodářů je dostatek vody i v řekách. S narůstajícími teplotami se ale může situace zhoršit.

To, že je vody mnohem více, než tomu bylo v uplynulých letech, je vidět například v lese u Křtin na Blanensku. „Standardně v tomto potůčku za normální hydrologické situace v tomto období a v této části dne teče jeden a půl až dva litry vody (za vteřinu),“ popsal lesní hydrolog Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny Petr Kupec.

Momentálně je hladina potoka patnáct centimetrů nad přelivem, průtok až třináct litrů za vteřinu, což je pětinásobek, oproti minulým suchým rokům dokonce až desetinásobek. „Je vidět, že v lese opravdu vlhko je. Když se podíváme na lesní vegetaci, tak je vidět, že je zelenější a velmi vitální,“ konstatoval Kupec.

Jeho slova potvrzují také klimatologové. Podle Miroslava Trnky z projektu Intersucho srážky posledních dní až týdnů naplnily půdu napříč Českem potřebnou vláhou. „Jsou oblasti, jako jsou jižní Čechy nebo většina Moravy, kde skutečně do čtyřiceti centimetrů je půda téměř nasycená vodou,“ řekl bioklimatolog z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR.

„Nám v lesnictví dobře odrůstají přirozené obnovy, výsadby. Zkrátka všechny dřeviny, které koření mělčeji,“ dodal Kupec. Pro stromy a rostliny s hlubšími kořeny je ale situace o něco horší. Vláha na některých místech Česka v půdě do hloubky jednoho metru stále chybí – především v Polabí nebo na pomezí kraje Středočeského, Pardubického a Vysočiny.

8 minut
Události: Česko v květnu trápil déšť a povodně
Zdroj: ČT24

Plné jsou řeky i vodní nádrže, zatím...

Srážky z posledních dnů měly podle vodohospodářů velký vliv i na řeky, zejména na jihu Moravy. Zatímco na Vysočině jsou teď průtoky poloviční, ve Veverské Bítýšce u Brna je situace v normálu a směrem na východ dosahují průtoky až desetinásobku.

Na jihu Moravy jsou aktuálně toky na 100 až 130 procentech běžného průtoku. Vodní nádrže jsou proto na povodí Moravy prakticky plné. „Ani v uplynulých dnech jsme nemuseli výrazně vyprazdňovat zásobní prostory vodních nádrží. Naopak předpokládáme, že v následujících měsících se může znovu projevit sucho,“ uvedl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

S tím počítají i klimatologové. Podle nich totiž sice množství srážek zůstává v Česku relativně stejné, ale kvůli vyšším teplotám roste výpar, a tím se příroda rychleji vysušuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...