Předseda Asociace Dunaj–Odra–Labe: Na koridoru mají zájem všichni občané Česka

Samotná doprava by byla v rámci nového vodního díla až na třetím místě, větší význam by mělo pro zadržení vody v krajině, řekl v rozhovoru s redaktorkou ČT Barborou Měchurovou předseda Asociace Dunaj–Odra–Labe Jan Skalický. Systém ochrany životního prostředí ale podle něj dnes zpomaluje výstavbu strategických projektů, vláda by proto měla zkrátit přípravu koridoru a zaujmout jasné stanovisko.

Jaké jsou největší výhody stavby kanálu Dunaj–Odra–Labe?

Je to určitě vodohospodářská složka, tedy protipovodňová ochrana, zadržování vody v krajině a vůbec hospodaření s vodou v době sucha. Myslím, že to je pro společnost v následujících padesáti letech téma číslo jedna.

Druhá složka bude složka strategická. Na vlastním koridoru se může odehrávat tranzitní doprava, energetika, strategické věci státu, které musí vytvářet, aby byl životaschopný a konkurenceschopný v rámci Evropy.

Na třetím místě uvedu dopravní složku. Jde o to, že by se Česká republika mohla stát tranzitní zemí, což je vždy pro zemi, přes kterou tranzit probíhá, výhodné. Zejména pokud se jedná o tak ekologickou dopravu, jako je doprava lodní.

Na prvním místě jste zmínil vodohospodářský význam. Koridor by stál 580 miliard. Je to adekvátní částka? Nedalo by se ve vodohospodářství vybudovat něco jiného a levnějšího?

Určitě je to adekvátní a úplně normální částka. Cena, kterou stanovila studie proveditelnosti na vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, je asi 615 miliard korun.

Evropská unie dotuje budování vodních cest až 85 procenty a sama přikazuje, aby se do roku 2050 přeneslo 50 procent dopravy na železnici a vodní cesty. Když částku vydělíte 30 lety a odečtete 85 procent, tak se nacházíme v rozmezí jednotek a malých desítek miliard korun ročně a to je samozřejmě běžná částka. Například rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se pohybuje kolem 100 miliard korun.

Musíme ale počítat s tím, že koridor má i další složky, které jsou v kombinaci unikátní. Prohlašuji, že jde o dílo, které v republice, co se týče efektivity a rentability, nemá obdobu. Česká republika k jeho výstavbě stoprocentně jednou přikročí. Přejme si, aby to bylo co nejdříve, protože řešení sucha na Moravě je na pořadu dne, a nebude-li se řešit výstavbou koridoru, stát bude muset investovat ty samé nebo větší peníze do vodohospodářských opatření, která ale nebudou tak v souladu. Například budou sice vodohospodářská, ale nebudou mít dopravní složku. Koridor Dunaj-Odra-Labe všechny ty složky sdružuje.

Bude dopravní složka opravdu významná? Co se týče rychlosti, vodní doprava je pomalejší. Objevují se i názory, že je to projekt minulého století.

Vodní doprava, která byla dříve stoprocentním významem koridoru, má dnes kolem 15 procent. Vodohospodářská složka má třeba 35 procent. Studie proveditelnosti hodnotila koridor jen z dopravní složky, a přesto všechny tři větve započtené dohromady vyšly s kladnou ekonomickou bilancí. Jasně se prokázalo, že se vyplatí a je realizovatelný za dvanáct nebo patnáct let.

I kdyby se platil třicet let, tak je to pro stát stále v pořádku. Otázky, zda se to vyplatí a budou tam plout lodě, nejsou namístě. Doprava není hlavní složkou koridoru, kromě toho i jenom samostatně hodnocená doprava vyšla ekonomicky ve studii kladně.

Vodní koridor podporujete, co dál byste chtěl dělat pro to, aby vznikl? Sám projektujete vodní cesty, jak byste se na tom chtěl podílet?

Jsem často nazýván vodním lobbistou. Já to ale považuji za úplně legitimní a normální, když chcete nějakou potřebu společnosti saturovat. Vláda tady přešlapuje a neví, co má se studií dělat.

Budu se snažit, aby se z projektu nevymazala Labská větev, aby se dál připravovala výstavba plavebního stupně u Děčína a Přelouče a aby vláda uchopila zodpovědně téma vodního koridoru i po dalších složkách a řešila tak problémy, které nás čekají v budoucnu se suchem, povodněmi, energetikou. Myslím, že to je práce na dva tři roky. Následně očekáváme, že dojde k vlastní přípravě díla, je to opravdu velká porce stavebních a projekčních prací. Budeme se snažit, abychom koridor co nejdřív zrealizovali.

Budete usilovat o to, abyste mohl sám projektovat některé části koridoru?

Určitě, to je úplně normální. Jsem stoprocentní majitel firmy Vodní cesty a.s., myslím, že by bylo velice netransparentní, abych tvrdil, že jsem vlastníkem, a nechci se podílet na projektování vodního koridoru nebo vodních cest. Považuji to za úplně stejně normální, jako když má pan Babiš Agrofert a věnuje se zemědělství.

Čili na tom máte i tento zájem?

Na vodním koridoru mají zájem úplně všichni občané této země, protože problémy s vodou jsou ty největší, které se na nás řítí. Jde mi o to, aby Česká republika přestala přešlapovat.

Jestli se ptáte na to, jestli se na tom budu podílet já osobně nebo moje firma, tak předpokládám, že ano. Bude to v rámci standardních výběrových řízení, jako to mohou dělat všichni konkurenti. Vydělávat peníze na byznysu, který člověk dělá, je úplně normální. Znovu opakuji, je to, jako kdyby pan premiér říkal, že nechce brát dotace na zemědělství, protože je premiér. Má firmy na zemědělství, ať už je má v jakémkoliv svěřenském fondu. Berou dotace a je to úplně přirozené a normální.

Jak by mohlo projektování kanálu vypadat? Jak dlouho by trvalo a co by se dělo v případě, že by vláda dala projektu zelenou?

Když tomu dá vláda zelenou, tak by výstavba trvala dvacet až třicet let. Za současného stavu by většinu tohoto času potřebovala vlastní příprava. Současný stav je neudržitelný. Proto se snažíme tlačit na stát, aby se pokusil normalizovat přístup ochranářů životního prostředí k vlastním dílům, aby ochrana životního prostředí, která je naprosto zásadní, byla standardní součástí života společnosti stejně jako sociální věci, zdraví člověka a měla své pevné místo, ale nebyla vylomena nad právní řád České republiky.

Ochrana přírody dnes může hatit jakékoliv infrastrukturní dílo. Naším cílem je také tlačit na vládu a na parlament, aby došlo k úpravě legislativních podkladů k tomu, aby se mohly stavby připravovat v normálním režimu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihomoravský kraj

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
včera v 16:28

Stanovit pravidla je podle adiktologů nejdůležitější v prevenci digitální závislosti dětí

Zanedbávají spánek i školu, přestávají je bavit dřívější koníčky a většinu času jim zabírá hraní počítačových her nebo sledování sociálních sítí. Podle průzkumu podlehlo digitální závislosti šest procent dětí do osmnácti let. Adiktologové rodičům radí zachovat klid, nezakazovat technologie, ale nastavit jasná pravidla a zajímat se o to, co děti on-line dělají. Další doporučení najdou rodiče od začátku listopadu na portálu DigiRozhledna.
včera v 11:35

Břeclavský soud rehabilitoval rakouského rybáře zastřeleného za komunismu

Břeclavský soud po téměř sedmdesáti letech rehabilitoval rakouského rybáře Karla Benedika. V srpnu 1956 spolu s Walterem Wawrou rybařili u soutoku Kyjovky a Dyje a o šedesát metrů překročili hranici. Českoslovenští pohraničníci je oba zastřelili. Komunisté jejich smrt rodinám tajili až do sametové revoluce. Wawru soud rehabilitoval loni.
13. 11. 2025

Policie obvinila muže kvůli podílu na sebevraždě matky oběti střelby, píše iRozhlas

Kriminalisté obvinili bývalého policistu z podílu na sebevraždě ženy, jejíž dcera zemřela při útoku střelce na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v Praze v prosinci 2023. Muži v případě uznání viny hrozí až dvanáct let vězení. Informoval o tom iRozhlas. Žena zemřela letos v dubnu.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Maturoval v krytu. Nejvíc stoletého Josefa Straku nabíjejí kamarádi

Jelikož otec Josefa Straky stavěl mosty, rodina se často stěhovala. Nakonec zakotvili v Brně, kde prožili druhou světovou válku i osvobození. Josefa v sedmnácti letech povolali na práce do Německa, maturitu skládal na konci války v krytu. Ze všeho, co ho v životě potkalo, se snažil vzít si něco pozitivního. Začátkem listopadu oslavil sté narozeniny. Dodnes ho prý nejvíc nabíjejí kamarádi a práce na zahradě.
8. 11. 2025

Pochybení volební komise v Blansku neodhalil ani algoritmus

Nejvyšší správní soud začátkem příštího týdne podá trestní oznámení kvůli chybnému sečtení hlasů při sněmovních volbách ve volebním okrsku v Blansku. Podle soudců mohla volební komise s hlasy manipulovat úmyslně. Její členové, kteří jsou proškoleni k tomu, aby se vzájemně kontrolovali, byli kromě zapisovatele vybráni politickými stranami. Svou zástupkyni tam měli i Piráti, kteří byli ošizeni o nejvíce hlasů. Výsledky sčítání po komisi kontroluje ještě počítačový algoritmus, ani ten ale na chybu neupozornil. Výsledky voleb to však neovlivnilo.
7. 11. 2025

Soud kvůli pochybení volební komise v Blansku podá trestní oznámení

Nejvyšší správní soud (NSS) už vyřídil všechny volební stížnosti, které obdržel po volbách do Poslanecké sněmovny. Žádné nevyhověl, výsledek voleb je tak potvrzený. Soud zjistil chyby při sčítání hlasů v okrsku 28 v Blansku. Komise ubrala hlavně Pirátům, přidala hnutí ANO. Výsledek voleb to neovlivnilo, NSS tedy nezasáhl, rozhodl se však podat trestní oznámení kvůli maření přípravy a průběhu voleb.
6. 11. 2025Aktualizováno6. 11. 2025
Načítání...