Dostane do krajiny potřebnou vodu, nebo negativně změní její ráz? Experti se liší v názoru na kanál Dunaj–Odra–Labe

Někteří odborníci se bojí, že tak velká stavba, jako je koridor Dunaj–Odra–Labe, změní ráz krajiny, například chráněné krajinné oblasti Poodří či Litovelské Pomoraví. Jiní projekt brání s tím, že se díky němu dostane voda tam, kde je jí málo. Záměr postavit kanál podporuje i Agrární komora, která si slibuje víc vody pro místní pole ve formě závlah.

Voda a ekologie kolem průplavu jsou výbušná témata a existují na ně protichůdné pohledy. „Akumulace vody v krajině je velmi vhodná,“ řekl Pavel Punčochář z ministerstva zemědělství. „Z oblasti se stane totálně industriální krajina,“ oponuje například Jan Helešic z Masarykovy univerzity. A Zelení už před časem spustili petici s výzvou: „Pusťe kanál k vodě!“

Stěžejní otázka je, jak se dostane voda tam, kde dnes není. Zpracovatelé studie počítají s napouštěním průplavu z okolních řek a toků. A to přesto, že například v řece Moravě je i po deštivém květnu šedesát procent obvyklého průtoku vody.

„Naši odborníci analyzovali dlouhou řadu průtoků od roku 1960 včetně hypotetických průtoků až do roku 2100 a vzali i v potaz klimatickou změnu. Vodu odebíráme ve vhodných obdobích, když je více srážek, v zimě, popřípadě na jaře, když taje sníh,“ řekl hlavní inženýr studie Sweco Hydroprojekt Martin Pavel.

Hladina Moravy je horním toku u Vlaského aktuálně sto dvacet čtyři centimetrů vysoko, což by nákladním lodím nestačilo.

Bude třeba postavit přečerpávací stanice

V rámci průplavu se počítá s úseky, kde vodní cestu tvoří řeka, a s partiemi uměle vybudovaného kanálu. V řece voda proudí, do kanálu se podle zpracovatele napustí a neodtéká. Vodu by podle návrhu mohly distribuovat také přečerpávací stanice, fungující na stejném principu jako elektrárna Dlouhé stráně v Jeseníkách.

Navržené je i čerpání vody z Dunaje. Podobně funguje průplav Rýn–Mohan–Dunaj. Od Dunaje má pět přečerpávacích nádrží do nejvyššího bodu a voda potom teče menšími toky v severním Bavorsku. „Je to velmi hodnotné obzvlášť v suchých obdobích. Je to velká výhoda, protože tato voda je potřebná pro zásobení velkých aglomerací,“ řekl vedoucí Vodní cesty a lodní úřad úsek Dunaj Guido Zander.

„Vodu přečerpáme z jedné nádrže do druhé. Voda zachovává vodorovnou hladinu, takže se to vyrovná, voda se dostane k dalšímu stupni, další etáži,“ vysvětlil zpracovatel studie proveditelnosti Sweco Hydroprojekt Martin Pavel.

„Je to zatím výsledek studie, není to rozkresleno nijak technicky do detailu a bezesporu to ještě vyvolá řadu otazníků, jak procesních, tak technických, protože objem vody není úplně malý,“ řekl ředitel Odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Odpůrci: Bude problém s průtoky, s propojením a nepůvodními organismy

Labe s moravsko dunajsko–oderskou větví v současnosti žádná řeka nespojuje. To znamená, že z Pardubic by se musel vykopat průplav, který se napojí u Přerova.

Někteří odborníci se bojí, že tak velká stavba změní ráz krajiny, například chráněné krajinné oblasti Poodří či Litovelské Pomoraví. Podle Jana Helešice z Masarykovy univerzity navíc hrozí zavlečení nepůvodních druhů. V Německu se po vybudování kanálů rozmnožil nepůvodní blešivec.

„Zlikviduje naši biodiverzitu a velice sníží rozmanitost potravy pro ryby. Moravu se nám podařilo po moc letech dostat do jakéhosi rozumného ekologického stavu, že není tak moc znečištěná. A to by se změnilo,“ řekl hydrobiolog Jan Helešic z Masarykovy univerzity. Helešic byl proto jedním z akademiků, kteří vydali před pěti lety společné prohlášení proti průplavu.

Voda přitáhne do oblasti zemědělce i zvířata

Jiná skupina expertů naopak projekt brání. Patří k nim Miloslav Šlezingr, odborník na ochranu a tvorbu krajiny a zároveň na vodní stavby. „Stavba je velice výhodná v tom, že na březích můžeme založit nové biokoridory, nová biocentra. V blízkosti je voda, takže se tam stahují i živočichové z okolí. To není pouze vodní cesta, to je víceúčelové vodní dílo,“ říká.

Například v Německu stavba průplavu Rýn–Mohan–Dunaj nejvýrazněji zasáhla přírodu v údolích Altmühl a Ottmaring. „Téměř všude byly louky, které poskytovaly místo pro život mnoha druhů ptáků. V novém údolí je kanál, který je obklopený výsadbou, ale jde pouze o ornou půdu a pole,“ popsal regionální referent Svazu ochrany přírody Bavorsko Reinhard Scheuerlein. Přírodní biotopy podle německého ekologa ustoupily zemědělství.

Agrární komora stavbu průplavu podporuje. Její prezident Zdeněk Jandejsek si slibuje z kanálu víc vody pro místní pole ve formě závlah. „Mohli bychom nejenom brát vodu v období, kdy jí nemáme dost, ale mohli bychom ji brát trvale. Druhá věc, obrovský rozvoj oblastí, kde máme půdu kvalitní, ale kde ji potřebujeme zavlažovat. Mohli bychom rozšířit pěstování zeleniny, ovoce,“ řekl prezident Agrární komory.

Z průplavu Rýn–Mohan–Dunaj zemědělci vodu na závlahy přímo nečerpají. Čeští tvůrci projektu s případným odběrem počítají, ale za poplatek. „Je to částka, která by kompenzovala provozní náklady,“ řekl zpracovatel studie proveditelnosti Sweco Hydroprojekt Martin Pavel.

Vláda bude o kanálu jednat v září

Dalším krokem, který ke stavbě směřuje, je projednání studie vládou. To se posunulo na září. Vláda také musí rozhodnout, jestli podpoří celý projekt Dunaj–Odra–Labe, nebo jen dunajsko-oderskou část.

Pokud dá kanálu zelenou, dopady na životní prostředí budou nejspíš mezi prvními záležitostmi, které se začnou řešit. Ani případná podpora vlády totiž neznamená, že se v České republice tři moře propojí. Projekt bude muset projít posouzením vlivu na životní prostředí, takzvaným procesem SEA.

„Proces SEA bude nutné nastartovat, protože tam je mimořádná synergie se životním prostředím a konflikty je nutné zhojit,“ vysvětlil ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Například jez na Labi v Děčíně posouzením vlivu na životní prostředí ještě neprošel a připravuje se už dlouhé roky. Najít shodu v oblasti životního prostředí bude pro stavbu koridoru Dunaj–Odra–Labe klíčové.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 20 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 28 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...