Část velkého městského okruhu v Brně je hotová. Následovat bude tunel pro tramvaje

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo první etapu stavby velkého městského okruhu v brněnské Žabovřeské ulici. Novým úsekem projedou řidiči ve čtyřech pruzích ve čtvrtek zhruba od 18:00. Otevřena už je i lávka pro pěší, která usnadní cestu přes frekventovanou silnici mezi Žabovřeskými loukami a zastávkou Bráfova. První etapa okruhu bude úplně hotová až v březnu příštího roku, chybí ještě chodníky či sadové úpravy.

První etapa prací na úseku dlouhém 880 metrů začala v říjnu 2018. Soustředila se především na rozšíření Žabovřeské ulice do čtyřpruhového uspořádání v úseku od mimoúrovňové křižovatky Kníničská ke Kamenomlýnskému mostu. Stavba přišla na 416 milionů korun a zhotovitelem jsou firmy Strabag a Imos.

Na Žabovřeské se nyní mění i uspořádání dopravy. Řidičům se uzavře Fanderlíkova ulice a obslužná silnice, kterou využívali pro jízdu směrem z městské části Bystrc do Pisárek. V souvislosti s uzavřením Fanderlíkovy bude lokálně zúžen průjezd po Žabovřeské ve směru od Královopolského tunelu.

Práce mají pokračovat vzápětí

Druhá etapa stavby velkého městského okruhu má začít na přelomu letošního a příštího roku. Stavbaři se přesunou do úseku mezi Kamenomlýnský most a Hlinky. Brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) označuje projekt za velmi významný. 

„Velký městský okruh je třeba dokončit a upravit tak, aby bylo možné jím plynule projet bez zbytečných zdržení. K těm na Žabovřeské docházelo zejména kvůli zúžení silnice, které způsobovalo obzvláště v době dopravní špičky výrazné kolony,“ řekla primátorka.

Z městského rozpočtu jde na obě etapy dohromady až 200 milionů korun. „Město zajišťuje především stavební objekty související s obsluhou daného území, jako je například komunikace pro obsluhu Žabovřeských luk, chodníky, veřejné osvětlení či lávku přes Žabovřeskou, která vyšla na přibližně třicet milionů korun,“ uvedl náměstek primátorky Robert Kerndl (ODS).

Dvouletá výluka pro tramvaje

Navazující druhá etapa zahrnuje hlavně vybudování tunelu pro tramvaje o délce půl kilometru. „Umožní rozšíření silnice na čtyřpruhové uspořádání, čímž bude odstraněné úzké hrdlo, které výrazně snižuje plynulost a tedy i bezpečnost dopravy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Náklady na druhou etapu činí 2,03 miliardy a hotová má být v polovině roku 2024. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.

S přeložením tramvajové trati do tunelu je spojená dvouletá výluka tramvajové linky 1, nutná k tomu, aby stavba skončila dříve. Dopravu do městských částí Komín a Bystrc zajistí posílené tramvajové linky 3 a 10.

Obsluhu zastávek Bráfova a Stránského a jejich propojení s přestupním bodem Vozovna Komín zajistí tramvajová linka 11. Mezi zastávkami Vozovna Komín a Pisárky budou jezdit okružní autobusové linky 44 a 84, které Dopravní podnik města Brna v úseku Vozovna Komín - Mendlovo náměstí posílí.