Největší hrozbou pro média jsou nadnárodní platformy, míní šéf vysílací unie EBU

Brífink k tématu veřejnoprávních médií a jejich aktuální situace v Evropě (zdroj: ČT24)

Největší hrozbou pro veřejnoprávní a ještě více pro komerční média jsou nadnárodní technologické platformy jako Google nebo Meta, které koncentrují velký vliv a mají obrovskou finanční sílu, uvedl po setkání s ministrem kultury Martinem Baxou (ODS) generální ředitel Evropské vysílací unie (EBU) Noel Curran.

„Veřejnoprávní a komerční média by se měla soustředit na to, jak jim čelit, a ne bojovat mezi sebou,“ uvedl Curran. Proti těmto platformám podle něj působí jako dva trpaslíci. Nepřímo tak reagoval na nesouhlas českých komerčních rádií s plánovaným zvýšením televizního a rozhlasového poplatku. Podle Currana jsou koncesionářské poplatky v Evropě nejlepší a nejvíce využívaný způsob pro zachování nezávislosti a stability veřejnoprávních médií v boji proti dezinformacím, které se stále více šíří i díky rozvoji umělé inteligence.

Takzvaná velká mediální novela, která mimo jiné televizní a rozhlasové poplatky zvyšuje, stále neprošla druhým čtením v Poslanecké sněmovně. Baxa ale věří, že by mohla být účinná od ledna příštího roku, jak se původně předpokládalo. Poslanci by ji ovšem museli stihnout schválit na prosincové schůzi, řekl ministr.

Vláda v novele navrhuje hlavně kvůli inflaci zvýšit poplatek pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun měsíčně a poplatek Českému rozhlasu o deset korun na 55 korun za měsíc. Zároveň by se měl rozšířit okruh povinných poplatníků.

Zástupci České televize a Českého rozhlasu v současnosti dokončují práce na memorandech, která by měla definovat rozsah jimi poskytované veřejné služby a podmínky, které musí plnit. Podle generálního ředitele České televize Jana Součka panuje na textu shoda asi z 98 procent.

Kritika návrhu

Proti zvyšování rozhlasového poplatku se postavila komerční rádia. Tento týden spustila kampaň, jejímž cílem je vyzvat občany, aby napsali poslancům a senátorům a vyjádřili svůj nesouhlas s projednávanou mediální novelou, která má navýšit rozhlasové poplatky pro Český rozhlas.

Podle předsedy Asociace provozovatelů soukromého vysílání Jiřího Hrabáka vláda místo zákona, který by posiloval nezávislost a transparentnost Českého rozhlasu, předkládá návrh, který pouze zvyšuje poplatky za ČRo a přenáší toto břemeno na občany a firmy. Do kampaně se zapojila rádia Evropa 2, Frekvence 1, Radio Bonton, Kiss Radio, Radio Beat, Country Rádio, Rádio Impuls, Rádio Blaník, Hitrádio, Fajn rádio, Rock Rádio a další stanice sdružené v APSV.

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral některé výroky v dopise označil za lživé a celou akci pak za zneužití vlivu soukromých stanic. V pátek doplnil, že pohledy na nastavení trhu se mohou lišit, ale nikdo nezpochybňuje důležitost duálního systému, tedy fungování veřejnoprávních a soukromých médií vedle sebe. Míní, že silná média veřejné služby mají mimořádný význam v době, kdy je v okolních zemích, jako jsou Slovensko nebo Maďarsko, omezována mediální svoboda.