T-Mobile od listopadu spustí mobilní síť 5G v Praze a Brně

Operátor T-Mobile spustí 1. listopadu komerční provoz rychlé mobilní sítě 5G v Praze a v Brně. Do konce roku chce v obou městech pokrýt víc než čtvrtinu populace. Vedle širších center obou metropolí pokryje signálem 5G také část pražského metra, uvedl operátor.

Konkurenční O2 už od léta nabízí komerční 5G v části Prahy a Kolína, Vodafone spustil sítě 5G v celkem pěti městech. Pokrývá části Karlových Varů, Ústí nad Labem, Jeseníku a také Prahy a Brna.

Výhody mobilní sítě páté generace budou moci vyzkoušet všichni zákazníci T-Mobile, kteří se nacházejí v širších centrech dvou největších metropolí, disponují zařízením s podporou 5G a SIM kartou podporující LTE. Provoz 5G sítě zahájí operátor současně také v části trasy C pražského metra a do konce roku jej postupně rozšíří do celkem 35 stanic.

Na začátku listopadu se o provoz 5G sítě postará 180 vysílačů. Jejich počet vzroste do konce roku na 335 základnových stanic. Zákazníci budou moci 5G připojení využívat od 1. listopadu také v sedmi stanicích pražského metra na trase C, Roztyly, Chodov, Háje, Kačerov, Budějovická, Pankrác a Pražského povstání. Počátkem prosince již bude pokryto třicet stanic na všech trasách a do konce roku pak přibude dalších pět.

Hlavním přínosem 5G není jen samotná přenosová rychlost, ale především ohromná kapacita a stabilita sítě. Pátá generace sítí přináší ještě vyšší rychlosti, kratší odezvu, umožní větší kapacitu mobilní sítě a obslouží také více zařízení.

Technologie 5G se vyznačují nízkou latencí, tedy malým zpožděním v rychlosti přenosu dat. Tato vlastnost, kterou sice jednotlivec nemá možnost během běžného využívání mobilního připojení pozorovat, má význam pro aplikování technologií budoucnosti v průmyslových odvětvích, dopravě nebo zdravotnictví.

T-Mobile spouští 5G na frekvencích využívaných v současnosti pro 3G a LTE, s dynamickým sdílením spektra mezi LTE a 5G, na frekvenci 2100 MHz s šířkou pásma 15 MHz a frekvenci 1800 MHz s šířkou pásma 20 MHz. Na nich dosahuje 5G při současném použití s LTE reálných rychlostí stahování až 500 Mbit/s. Přenosová rychlost závisí na konfiguraci konkrétního vysílače, síle a kvalitě signálu a podpoře koncového mobilního zařízení. K 5G do konce roku umožní společnost připojení asi desítce typů telefonů.

V současnosti běží aukce kmitočtů pro 5G v pásmech 700 a 3400 až 3600 MHz. Přihlásilo se sedm zájemců. Kmitočty by měly být přidělené na začátku příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 3 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...