Snížení cen jízdného pro studenty a seniory přilákalo k veřejné dopravě téměř pět procent nových cestujících. Takzvané státní slevy ale využívá skoro polovina lidí, kteří jezdí vlakem nebo autobusem. Některé linky jsou kvůli tomu plně obsazené, a tak je dopravci museli posílit.
Slevy přitáhly do autobusů a vlaků nové cestující. Výhodnější ceny využívá téměř polovina pasažérů
Zájem o cestování vlaky a autobusy pociťují i v Karlovarském kraji. V neděli odpoledne se na nádraží v Aši tvořila u pokladny fronta. Ti, kteří přišli dřív, jeli autobusem, který České dráhy vypravily jako posilu k vlaku směřujícímu do Chebu. Tentokrát byl u soukromého dopravce k dispozici jen nízkokapacitní minibus.
Desítky lidí pak čekaly na nástupišti na vlak, který sice provozují České dráhy, ale soupravu si pronajímají od německého dopravce. Její kapacita ovšem někdy nestačí. Už z Aše byl vlak plný tak, že si někteří cestující nemohli sednout.
„Ten autobus je v naší režii, ale je to nejekonomičtější řešení. V Karlovarském kraji vypravujeme čtyři tisíce vlaků týdně a z toho kapacitně nepostačuje jeden,“ přiblížil ředitel regionálního obchodního centra Českých drah Vladimír Omelka.
Nárůst počtu cestujících se přitom netýká jen regionální dopravy. Platí to i pro rychlíky, které přijíždějí třeba z Prahy nebo severních Čech.
Autobusová doprava: Někteří cestující museli zůstat na zastávce
Některé spoje bývají přeplněné i v autobusové dopravě. A lidi často musí celou cestu stát. U velkokapacitního autobusu z Jáchymova do Karlových Varů se jednou stalo, že senioři vozidlo zaplnili tak, že řidič musel některé cestující nechat na zastávce.
„Pokud by se nám stalo, že opakovaně by byl zvýšený zájem cestujících na nějakých konkrétních spojích, kde máme nasazen například jeden vůz, tak bychom tam nasadili i druhý,“ doplnil ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Lukáš Siřínek.
Posílení většiny regionálních spojů nicméně musí dopravci konzultovat s krajskými úřady, které si je u nich objednávají.
- Studenti do 26 let a senioři nad 65 let mohou od 1. září 2018 využívat ve vlacích a autobusech slevu 75 procent z jízdného.
- Slevy za první tři měsíce fungování od září 2018 stály 1,46 miliardy korun. Dosud nejvíce dopravci za slevy vyfakturovali v říjnu, stát jim tehdy zaplatil 512 milionů korun. Ročně by slevy měly vyjít na šest miliard korun.
- České dráhy za první tři měsíce dostaly celkově přes 657 milionů korun, druhý největší objem obdržel RegioJet – přes 75 milionů. Z autobusových dopravců zatím největší část kompenzací za slevy dostala společnost Arriva Morava. Její kompenzace za první tři měsíce činily 57,1 milionu korun, druhá byla společnost Student Agency s 41,1 milionu korun.
- Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia se situace okolo využívání slev v jednotlivých regionech liší. Vyšší zájem dopravci zaregistrovali především v okolí velkých měst a aglomerací.