Škodovka zvažuje odchod z čínského trhu. Víc by se mohla zaměřit na ten indický

Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu panuje velmi tvrdá konkurence a automobilka by se mohla více zaměřit na indický trh.

„Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat,“ uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku ze skupiny Volkswagen Indie, uvedl Zellmer.

Vyhlídky na ruském trhu jsou podle Zellmera velmi nejisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavily prodeje a výrobu v této zemi po začátku války proti Ukrajině. Rusko bylo v roce 2021 druhým největším trhem pro Škoda Auto s 90 tisíci prodanými vozy. Finanční dopad rozhodnutí na letošní provozní zisk odhaduje Zellmer kolem 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Škoda Auto později sdělila ČTK, že automobilka průběžně přezkoumává své postavení na mezinárodních trzích a přizpůsobuje své obchodní strategie místnímu vývoji. „Za tímto účelem vedeme pravidelnou konstruktivní diskusi s naším joint venture partnerem SAIC Volkswagen, abychom vyhodnotili, jak nejlépe umístit značku na čínském trhu na pozadí transformace Číny směrem k elektromobilitě,“ uvádí.

Skupina Volkswagen v prohlášení pro Reuters reagovala, že „o případných úpravách naší strategie zatím nebylo rozhodnuto“.

Špicar: Automobilka musí posílit v jiných zemích

Případný odchod z čínského trhu by ovšem neměl mít na společnost fatální dopad, řekl v televizi Prima viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdůraznil, že je však pro automobilku nezbytné, aby posílila na jiných i nových trzích. „To, myslím, že dělá,“ podotkl.

Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71 tisíc vozů, což byl její čtvrtý největší trh. Znamenalo to meziroční pokles o šedesát procent.

Ještě před pár lety byla Čína největším trhem pro Škodu Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341 tisíc vozů a v roce 2019 zhruba 282 tisíc vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19. Letos jsou známky oživení na čínském trhu.

V září se odbyt mladoboleboleslavské automobilky v Číně meziročně zlepšil o třetinu, vývoj za první tři čtvrtletí ale zůstává negativní. Od ledna do konce září automobilka prodala v asijské zemi o 31 procent méně vozů než ve stejném období roku 2021. Naopak prodeje v Indii se ve stejném období téměř zdvojnásobily. V této zemi Škoda Auto od ledna do konce září prodala 38 300 vozů, o dva tisíce aut více než v Číně.

Čína dokáže nabídnout levnější vozy, míní motoristický novinář

Jedním z důvodů, proč se české automobilce na čínském trhu nedaří, je podle motoristického novináře Tomáše Hrnčíře to, že nedokáže konkurovat tamním levnějším autům. „Kdysi podceňované čínské automobilky jsou dnes schopny vyrábět plně konkurenceschopné vozy, ale s nižšími náklady,“ řekl ve vysílání ČT24. 

Zda se podaří tento trend zvrátit, nedokáže Hrnčíř odhadnout. „Volkswagen se bude muset víc zaměřit na Evropu a na to, jak zvládnout přeregulaci, kterou jsme si sami na sebe vytvořili. Tam bude klíčové, jak se to zvládne,“ dodal. 

Pokud jde o Indii, tak ta se podle jeho slov nyní prudce rozvíjí. „Ty ekologické předpisy tam zdaleka nejsou tak přísné, jako jsou tady (v Evropě). Indie se teprve automobilizuje, daleko víc než Čína, která už je víc automobilizovaná,“ uvedl Hrnčíř. Míní také, že mezi automobilkami v Indii není tak velká konkurence. „Já si ale myslím, že to přijde,“ dodal.