Epidemie koronaviru snížila spotřebu elektřiny podle dosavadních odhadů skoro o desetinu. Zdražování emisních povolenek, které zvyšuje cenu elektřiny, pak tlačí na další změny v energetice. Zejména na útlum uhlí a větší využití obnovitelných zdrojů.
Růst cen emisních povolenek tlačí výrobu elektřiny z uhlí stále víc do kouta
Spotřeba eletřiny klesla od března do června o osm procent, odhaduje energetická společnost ČEZ. „Přestože lidé byli doma a domácnosti spotřebovávaly trochu víc, tak spotřeba klesla hodně u velkých podniků. A ty samozřejmě dělají největší podíl na celkové spotřebě,“ řekl mluvčí ČEZu Roman Gazdík.
Koncem června vypnuli energetici provoz hnědouhelné elektrárny Prunéřov I na Chomutovsku. Z uhlí se vyrábí stále méně.
Může za to i vysoká cena emisní povolenky. V polovině července vystoupila na 14leté maximum, když se nacházela těsně nad 30 eury za tunu CO2. „Cena emisní povolenky v tuto chvíli tvoří polovinu, ne-li větší část ceny elektřiny, a to znamená velký tlak na přechod na bezemisní zdroje,“ řekl předseda představenstva společnosti Amper Holding Jan Palaščák.
Uhlí je pod stále větším tlakem
Česko loni vyrobilo z uhlí 42 procent elektřiny. V předchozích letech se podíl blížil polovině. Náhradou bude kromě jádra a zelených technologií zčásti i zemní plyn. „To všechno nás bude stát nebývalé zdroje. Abychom je zvládli, budeme muset investovat do energetické účinnosti, to znamená zateplování a tak dále,“ uvedl ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Vláda chce získat peníze z evropského fondu na obnovu a transformaci ekonomiky. Ještě letos má pak domácí uhelná komise říct, kdy by měly skončit další zdroje. Komise už dříve vytvořila tři scénáře útlumu. Zpřesnit se nyní má zadání pro provozovatele energetické přenosové soustavy ČEPS, aby se mohl počet scénářů snížit. Rychlá cesta by znamenala útlum využití uhlí v letech 2030 až 2035, střední 2035 až 2045 a pomalejší 2045 až 2050.
Analytik Czech Fund Lukáš Kovanda uvedl, že Evropská komise navíc výhledově plánuje rozšíření systému emisních povolenek také v oblastech letecké a námořní dopravy.
„Zatížení letecké a námořní dopravy povolenkami může vést ke zdražení letenek či zboží z dovozu, které je přepravováno námořní cestou. Růst cen povolenek by tak byl indikátorem nejen možného zdražování elektřiny jako doposud, ale také právě letenek nebo dováženého zboží typu ovoce, oblečení nebo třeba elektroniky,“ dodal Kovanda.