Prodej aut v zemích Evropské unie letos klesne o rekordních 25 procent na 9,6 milionu, odhaduje ve své aktuální zprávě Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Pokud se jeho předpoklad naplní, prodá se v Unii nejméně aut od roku 2013, kdy odvětví ukončilo šestiletý propad po finanční krizi. Na výrobce aut doléhají dopady opatření zavedených proti šíření koronaviru. Podle ACEA je nutné zavést v celé EU pobídky k nákupu a šrotovné.
Prodej aut v EU letos podle odhadu klesne o čtvrtinu, sdružení výrobců žádá pobídky a šrotovné
V lednu, tedy před vypuknutím pandemie způsobené koronavirem, sdružení ACEA na letošní rok počítalo s dvouprocentním poklesem prodeje. Loni se v EU prodalo 12,8 milionu osobních aut.
Po prvním šoku v důsledku koronaviru mezi polovinou března a květnem registruje evropský trh od začátku roku meziroční propad prodeje aut o 41,5 procenta. V nadcházejících měsících by se měla situace podle sdružení do určité míry zlepšit, protože opatření proti šíření koronaviru se začínají v jednotlivých zemích uvolňovat.
„ACEA i nadále doufá, že ten dramatický scénář je možné zmírnit, pokud EU a vlády jednotlivých zemí rychle zavedou účinná opatření,“ poznamenal k vyhlídkám sektoru generální ředitel sdružení ACEA Eric-Mark Huitema. „Vzhledem k bezprecedentnímu kolapsu prodeje od začátku roku je naléhavě nutné zavést v celé EU pobídky k nákupu a šrotovné, abychom vytvořili tolik potřebnou poptávku po nových autech,“ dodal.
Huitema upozornil, že v zájmu odvětví i evropské ekonomiky je nutná i politická podpora. Ta by měla být zajištěna na úrovni EU i jednotlivých vlád. Jedině tak je podle šéfa sdružení možné omezit hospodářské škody, včetně dopadů na zaměstnanost v nadcházejících měsících.
Výrobci aut v Británii čekají další potíže a chtějí pomoc od vlády
Svaz výrobců a prodejců automobilů (SMMT) v Británii odhaduje, že každý šestý zaměstnanec britského automobilového průmyslu by kvůli dopadům koronaviru mohl přijít o práci. Zhruba třetina lidí, které toto odvětví zaměstnává, nadále zůstává doma.
Svaz také uvedl, že výroba osobních a lehkých užitkových aut podle jeho odhadu letos klesne o třetinu na 920 tisíc kusů. Odvětví tak žádá po vládě další úlevy, například snížení daní.
Tamní továrny musely kvůli pandemii v březnu zastavit provoz. Některé jsou stále zavřené, v jiných je výroba omezená.
Britská vláda už nicméně ekonomiku podpořila řadou opatření. Například zaměstnancům, kteří jsou dočasně propuštěni, platí 80 procent mzdy, až do 2500 liber (zhruba 73 800 korun) měsíčně.
„Zásah vlády byl bezprecedentní,“ uvedl šéf SMMT Mike Hawes. „Práce ale ještě neskončila. Podobně jako v jiných zemích potřebujeme soubor opatření na restart, na vybudování poptávky, objemu a růstu,“ dodal. Jsou podle něj potřeba opatření na posílení důvěry spotřebitelů a přístup k mimořádnému financování.
Odvětví výroby aut se také obává, že obchodní podmínky s Evropskou unií by se na konci přechodného období, tedy s koncem letošního roku, mohly zhoršit. Výroba aut představuje největší položku britského vývozu. Jestliže se nepodaří uzavřít dohodu, objem výroby se podle svazu SMMT může do roku 2025 snížit na 850 tisíc aut. To by bylo nejméně od roku 1953.
Podle webu Svazu výrobců a prodejců automobilů pracuje v britském automobilovém průmyslu přímo ve výrobě kolem 168 tisíc lidí, dalších 823 tisíc zaměstnanců je v návazných odvětvích.