Prodej aut v Číně v lednu prudce klesl. Koronavirus potíže sektoru prohlubuje

Prodej osobních automobilů v Číně se v lednu kvůli dopadům epidemie koronaviru propadl o 20 procent na 1,61 milionu vozů. Zaznamenal tak nejprudší pokles za osm let. Podle agentury Bloomberg to vyplývá z údajů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM), které sledují prodej aut dealerům.

Epidemie koronaviru tak ještě prohlubuje potíže čínského automobilového sektoru. Loni prodeje v Číně už druhým rokem za sebou klesly. Poptávku podkopává zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.

CAAM už minulý měsíc uvedl, že výrobci aut si musejí zvyknout, že čínský trh nebude vykazovat vysoká tempa růstu jako v dřívějších dobách. Předpověděl také, že v letošním roce prodej aut v Číně klesne asi o dvě procenta.

Horší důvěra spotřebitelů a odklad nákupů

Poradenská společnost LMC Automotive minulý týden varovala, že nový koronavirus by mohl snížit letošní prodej a výrobu automobilů v největší asijské ekonomice o tři až pět procent, pokud bude epidemie pokračovat i ve druhém čtvrtletí.

Epidemie koronaviru podle LMC poškozuje spotřebitelskou důvěru a oddaluje nákupy. Má rovněž negativní dopad na výrobu automobilů a automobilových součástek.

Mezi ty, které jsou nejvíce ohroženy dopady koronaviru, patří podle společnosti Standard & Poor's (S&P) automobilka Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné i česká Škoda Auto, napsal minulý týden Bloomberg.

Volkswagen v Číně vyrábí a prodává téměř 40 procent svých vozů. Ačkoli jeho hlavní čínské továrny nestojí v epicentru epidemie v provincii Chu-pej, je pravděpodobné, že zůstanou delší dobu uzavřeny kvůli restriktivním opatřením, která čínská vláda přijala v boji proti šíření nemoci, upozorňuje S&P.

V ohrožení jsou podle S&P dividendy kolem tří miliard eur (zhruba 75 miliard korun), které společné podniky v Číně automobilce Volkswagen vyplácejí. S&P navíc kvůli koronaviru zrušila svou prognózu, podle které měl letos čínský automobilový trh oživit po předchozích dvou letech poklesu za sebou, poznamenal Bloomberg.

Škoda Auto minulý týden uvedla, že kvůli koronaviru odložila všechny služební cesty svých zaměstnanců do Číny, a to až do odvolání. Čína je pro Škodu Auto největším světovým trhem, má zde i své továrny. V loňském roce firma na čínský trh dodala 282 tisíc vozů, což je meziroční pokles 17,3 procenta. Důvodem je podle firmy obecně klesající trh s osobními vozy v Číně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Outfity z Reeboku za pár korun zřejmě nebudou, firma ruší objednávky

Americká oděvní firma Reebok během víkendu na svém e-shopu omylem nabízela produkty za velmi nízké ceny. Lidé tak ve velkém nakupovali i desítky položek sportovního zboží za pár korun. Sortiment ale společnost velmi pravděpodobně nedodá, objednávky začala rušit.
před 21 hhodinami

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
včera v 11:12

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
9. 6. 2025

Tempo růstu cen nemovitostí zrychlilo

V prvních třech měsících letošního roku zrychlilo tempo růstu cen u všech typů nemovitostí – pozemků, rodinných domů i bytů. Právě byty přitom zdražily nejvíce – skoro o čtyři procenta ve srovnání s předchozím čtvrtletím. Oproti loňsku jejich ceny stouply o deset procent. V Praze a Brně zároveň roste zájem o takzvané mikrobyty s výměrou kolem dvaceti metrů čtverečních. Vyplývá to z indexu bydlení ČSOB.
9. 6. 2025

Euro o hospodářském úspěchu země nerozhoduje, zaznělo v 90' ČT24

Bulharsko by se příští rok mohlo stát jednadvacátým členem eurozóny. V Česku většina lidí přijetí eura odmítá. Hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Štěpán Křeček a hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek mluvili v 90’ ČT24 mimo jiné o tom, že přijetí či nepřijetí eura nerozhoduje o hospodářském úspěchu země.
9. 6. 2025

Od těch z dovozu je odlišuje slupka. Rané brambory z tuzemska jsou opět k mání

Po roce jsou k dostání opět české rané brambory. V obchodech budou zhruba do konce června. Z celkových produkčních ploch tvoří asi pět procent. Na rozdíl od klasických brambor je ale může každý jasně rozeznat od těch z dovozu. U tuzemských raných brambor je totiž možné slupku jednoduše odloupnout prsty. Nemají ale tak dlouhou skladovatelnost. Ideální je spotřebovat je ihned po zakoupení. Česko je v produkci brambor soběstačné ze 75 procent. Největší bramborářskou oblastí je Vysočina, následuje Středočeský kraj.
9. 6. 2025

Česko je bitcoinová velmoc, vývoj překotný, regulace nutná, míní ekonomové

Bývalý člen Národní rozpočtové rady Richard Hindls v pořadu Otázky Václava Moravce podotkl, že krypotoměny mohou hrát v ekonomice státu i velmi pozitivní roli. Podle ekonomů Mojmíra Hampla a Ladislava Krištoufka je Česko dokonce bitcoinovou či kryptoměnovou velmocí. Odborníci se však shodují, že vývoj na trhu s digitálními měnami je velmi překotný a legislativa často nestíhá reagovat. Tuzemské normy v této oblasti však hodnotí jako dobré.
8. 6. 2025

Čína drží Evropu „v šachu“ díky kovům vzácných zemin, restrikce zmírní

Peking je ochoten urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Restrikce na vývoz těchto kovů narušily dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu i v dalších odvětvích po celém světě.
7. 6. 2025
Načítání...