O první dluhopisy EU na obnovu po pandemii je velký zájem, píše agentura Reuters

O první dluhopisy, které vydává Evropská unie na obnovu ekonomiky po pandemii, je značný zájem, píše Reuters. Investoři si zatím objednali papíry v objemu více než 107 miliard eur (2,7 bilionu korun), uvedla agentura, která se odvolává na hlavního manažera emise. Jde zároveň o klíčový krok na cestě k ustavení Evropské unie jako hlavního společného dlužníka.

Obligace se splatností deset let jsou první částí emise o celkovém objemu až 800 miliard eur (20,3 bilionu korun). Těmito penězi chce Unie naplnit svůj fond obnovy, který bude až do roku 2026 poskytovat jednotlivým členským zemím granty a půjčky na zotavení ekonomiky po pandemii covidu-19.

Evropská unie už od loňského října vydala dluhopisy za 90 miliard eur. Ty jsou ale určeny na samostatný program nazvaný SURE, který je na podporu zaměstnanosti. Rozsah nového programu, k němuž se sedmadvacetičlenná Unie staví podobně, jako kdyby byla jedinou věřitelskou zemí, má potenciál Unii přeměnit na největšího nadnárodního emitenta dluhopisů na světě.

Zájem o dluhopisy s největším ratingem

Prezidentka Evropské centrální banky (ECB) Christine Lagardeová minulý týden rozhodla, že zrychlené tempo nákupů dluhopisů za účelem podpory ekonomiky eurozóny prozatím zachová.

„Zpráva paní Lagardeové v zásadě rozptýlila veškeré obavy, které trh mohl mít ohledně celkového objemu emise…, jenž z EU vzejde,“ poznamenal k tomu analytik Matt Cairns z finančního ústavu Rabobank.

Dosavadní vývoj zatím naznačuje, že investoři mají stále zájem nakupovat dluhopisy s nejvyšším ratingem, kterých je teď obecně méně. Kromě toho, že si zajistí kvalitní papíry, získávají také o něco vyšší výnos ve srovnání s dluhopisy německé vlády, které platí v této kategorii za špičku, podle které se poměřují ostatní obligace.  

Cena nových unijních dluhopisů, splatných 4. července 2031, bude dva bazické body pod střední hodnotou takzvaných úrokových swapů, uvedl manažer emise. Podle propočtů agentury Reuters to odpovídá výnosu zhruba 0,06 procenta, což je pokles zhruba z jednoho bazického bodu nad střední hodnotou swapů, když prodej dluhopisů v pondělí začal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...