Německá letecká společnost Lufthansa vykázala v prvním čtvrtletí kvůli koronavirové krizi čistou ztrátu 2,1 miliardy eur (55,8 miliardy korun). Navzdory očekávané státní pomoci plánuje rozsáhlou restrukturalizaci, uvedl po předložení hospodářských výsledků šéf firmy Carsten Spohr.
Lufthansa vykázala ztrátu 2,1 miliardy eur. Navzdory očekávané státní pomoci plánuje restrukturalizaci
Ve stejném období loňského roku Lufthansa vykázala také ztrátu, ale jen 342 milionů eur. Pro letecké společnosti bývají ztráty v této části roku typické, vynahrazují si je pak v letní sezoně.
Lufthansa očekává, že poptávka po letech se bude obnovovat jen pozvolna. Firma má nyní na zemi téměř sedm set letadel ze své 763 strojů čítající flotily. Pro příští rok management počítá, že do vzduchu se nevrátí 300 a v roce 2022 ještě nebude létat 200 strojů. I v roce 2023 bude firma podle představenstva disponovat o 100 letadel menší letkou. Bližší informace k možnému propouštění podnik nesdělil.
Pro letošní rok Lufthansa počítá s výrazným poklesem provozního zisku. Výhled se ale vzhledem k nejisté situaci rozhodla nezveřejnit.
Vypadne Lufthansa z německého burzovního indexu?
Německá vláda se dohodla s Evropskou unií na záchranném balíčku pro Lufthansu ve výši devíti miliard eur (přes 242 miliard korun). Vláda by za to měla ve firmě získat 20procentní podíl a dvě místa v dozorčí radě. V případě pokusu o převzetí společnosti by se podíl mohl zvýšit až na 25 procent.
Analytici očekávají, že německý národní dopravce bude odstraněn z německého prestižního bluechipového indexu DAX, jehož součást Lufthansa tvoří od jeho založení v roce 1988. Očekává se, že provozovatel německé burzy o tom rozhodne ve čtvrtek.
Smartwings teď ztrácí měsíčně zhruba sto milionů, řekl Šimáně
Co dál, řeší teď i letecká skupina Smartwings. Ta kvůli opatřením proti šíření koronaviru ztrácí měsíčně zhruba 100 milionů korun, řekl serveru Zdopravy.cz spolumajitel a předseda představenstva skupiny Smartwings Jiří Šimáně. Firma se tak dostala na mzdové dno, další fází by muselo být propouštění, dodal.
Firma vypracovala byznys plán na další měsíce, nyní ho projedná s ministerstvem dopravy. Šimáně očekává, že vláda o pomoci rozhodne během maximálně 14 dnů. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy, žádají stát o úvěr či bankovní garanci.
„Nežádáme o dotaci, ale jen úvěr nebo záruku za něj. Říkáme si o úvěr, který je asi tak čtyřikrát menší než poskytnuté úvěry jiným aerolinkám ve vztahu k přepraveným cestujícím,“ řekl Šimáně.
Pro snížení ztrát učinili dvě hlavní opatření, dohodli se s lessory, tedy se společnostmi, které dopravní letadla nakupují a dál je pronajímají dopravcům, na snížení splátek a krátit bylo nutné i mzdy. „Díky velmi slušné dohodě s lessory jsme schopni ještě několik měsíců žít,“ dodal.
Státu jako záruku nabízí akcie. „Kdyby se záchrana nepovedla, tak stát investuje do svého,“ podotkl Šimáně. Část akcií má firma přitom už zastavených u bank, které jí poskytly úvěry, podle něj to není více než polovina.
Kritici státní podpory pro Smartwings uvádějí, že firma by nenesla žádné riziko. S tím ale Šimáně nesouhlasí. Vypočítává, že v případě konkurzu zůstanou zaplacené miliardy různých předplateb a 800 milionů nerozděleného zisku. To největší vidí ale v tom, že skončí projekt, na kterém „jsme úspěšně pracovali 22 let“.
Šimáně míní, že letos by společnost mohla odlétat asi 45 procent loňského roku a příští sezonu by to mohlo být zhruba 60 procent.
Loni byl provozní hospodářský výsledek za celou skupinu plus 213 milionů korun, a to i přesto, že se skupina musela vypořádat s uzemněním letadel MAX. Provoz letadel Boeing 737 MAX je celosvětově zastaven kvůli dvěma nehodám už od loňského jara. Smartwings vůči Boeingu uplatnili škody ve výši 102 milionů dolarů (téměř 2,5 miliardy korun) k 28. únoru.
„V tom jsou zahrnuté přímé škody a také škody způsobené tím, že se musíme vyrovnat s lessory. Ale nejsou v tom zdaleka všechny náklady,“ uvedl Šimáně. Dodal, že věří, že spor se ukončí v řádu týdnů.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal.