Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl ve Smartwings, řekl Havlíček. Šlo by o miliardy

Až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings by podle ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) mohl koupit český stát. Pomoci by tak letecké společnosti měl s dopady koronavirové krize. Rozhodnout se podle Havlíčka musí do konce června. O nákupu podílu ve společnosti bude jednat vláda. Rezervovaně se ale k výroku ministra Havlíčka vyjádřil místopředseda koaličních sociálních demokratů Roman Onderka. Za záchranou firmy může podle něj být zájem vlastníků Smartwings. Mluvčí společnosti uvedla, že firma snahu státu o podporu vítá, doufá ale také ve věcnou debatu.

Podle Havlíčka by měl mít stát ve společnosti dominantní, nebo dokonce stoprocentní podíl. „Je to otázka investice, která se může navrátit. Logika je dát dnes zdroje a v určité době ji prodat a lze na tom i vydělat. Je to ekonomická úvaha, my netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy, průmyslu a z tohoto úhlu se domnívám, že je třeba takovéto společnosti, ale nejenom takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ řekl Havlíček České televizi.

Ministr zároveň připustil, že vstup do společnosti by český stát vyšel na miliardy korun. Smartwings považuje za strategickou společnost a „vizitku českého leteckého průmyslu“.

Firma Smartwings sama vítá snahy ze strany státu o podporu. Mluvčí společnosti Vladimíra Dufková uvedla, že o ni žádá kvůli situaci, do které se nedostala vlastní vinou. Ředitel Smartwings Roman Vik už dříve uvedl v DVTV, že společnost nepotřebuje nutně odkoupit státem. Potřebuje podle něj spíš ručení za úvěr, který by mohl být ve výši asi dvou a půl miliardy korun. Havlíček pro Českou televizi uvedl, že i forma pomoci bankovní zárukou je ve hře.

Podle dostupných informací společnost ovládá miliardář Jiří Šimáně. Téměř 50 procent akcií pak vlastní čínská státní společnost CITIC. Premiér Andrej Babiš (ANO) úvahy o vstupu českého státu do Smartwings podporuje, Šimáně ale údajně patří do okruhu jeho přátel. Babiš se tak nechce k situaci více vyjadřovat a agendu předal právě Karlu Havlíčkovi a Aleně Schillerové (oba za ANO).

Smartwings Group
Zdroj: Smartwings Group

Ministryně financí uvedla, že záměr vstoupit do společnosti také sama navrhovala. I další evropské země podle ní vstupují do národních leteckých společností. Odkázala i na postup Spojených států, kde stát vstoupil koupí akcií do automobilek. Důležité podle ní teď bude znát ekonomickou situaci ve společnosti a zjistit postoj čínského spoluvlastníka.

„Když si vezmu možnosti pomoci, tak tato jediná mi vychází jako logická,“ uvedla Schillerová. Dodala, že v případě, kdy by stát nezasáhl, skončí firma nejspíš v insolvenci. Nechce ale Smartwings pomoci tak, že do nich Česko pouze bude „lít peníze“, a proto se přiklání k nákupu stoprocentního podílu, aby mohl mít stát kontrolu nad návratností. Rozhodnout by se podle ní mělo rychle, v rámci týdnů.

Místopředseda koaliční ČSSD Onderka: Pomoc bychom měli i jiným strategickým firmám

Podle místopředsedy vládních sociálních demokratů Romana Onderky by mělo jít až o poslední fázi pomoci ze strany státu. Dopravce má podle něj do strategického podniku „opravdu hodně daleko“. „Občané tomu můžou rozumět jenom tak, že je tam nějaký zájem někoho z daných osob, které o tom mluví, nebo se na tuto transakci soustředí. To je hnutí ANO či stávající vlastníci, tedy čínská firma, nebo fyzické osoby v České republice,“ uvedl Onderka.

Chtěl by od koaličního partnera proto seznam českých strategických firem a následně projednat jejich podporu. Uvedl, že takových podniků je deset až patnáct a podivil se nad tím, proč si z nich vláda vybrala „jednu vybydlenou firmu“ a o podpoře ostatních se neuvažuje, i když mají více zaměstnanců a větší šanci přežít.

Zejména ČSA je podle něj firmou s dlouhou tradicí a silnou značkou. Vládní jednání o osudu Smartwings ale nechce předvídat. „Počkáme si na návrh hnutí ANO, poradíme se na koaličním jednání. Jsem zvědav na argumenty, které nám předloží jak ministr průmyslu, či ministryně financí,“ řekl Onderka.

Podle komunistického poslance Jiřího Dolejše je otázkou, zda je pro vstát vstup do společnosti výhodný, stát by měl podle něj na takové investici hlavně vydělat. „Bez rámce mi připadá tato skutečnost poněkud nahodilá. Myslím, že by stát mohl vstupovat do některých vybraných podniků, ale měl by předtím jasně říci za kolik, a do kterých,“ řekl Dolejš.

Podnikání je podle něj také riziko, které by měl vlastník nebo spoluvlastník nést. „Otázka je, jestli se tento akcionář nechce spíše svých vlastnických práv do budoucna zbavovat,“ uvedl. Chybí mu, stejně jako Onderkovi, také seznam strategických podniků a plán jejich podpory.

Část opozice: Nemravné a nefér

Vstup státu do Smartwings se nelíbí části opozice. „Nevidíme důvod pro to, aby měl zrovna firma Smartwings VIP podmínky proti ostatním zasaženým firmám v České republice,“ řekl poslanec Mikuláš Ferjenčík (Piráti). Společnost podle strany nesplňuje kritéria strategické firmy. „Jestli je tam nějaká strategie, tak v tom, že podnik spoluvlastní Čína a vláda se asi snaží Číně zalíbit,“ řekl Ferjenčík. Pirátský poslanec Jan Lipavský už dříve možnost koupě dopravce označil za krajně nemravnou.

Bývalý ministr a opoziční poslanec Miroslav Kalousek (TOP 09) uvedl, že majitelé Smartwings mohou buď společnost dát do konkurzu, vložit do ní vlastní peníze nebo pro ni najít investora. „Jim se nelíbí ani jedna z těchto možností a chtějí sáhnout do kapes daňovému poplatníkovi. Myslím si, že to není fér,“ řekl. Podle něj platí i pro Smartwings program podpory COVID. „Proč by měl mít Smartwings něco speciálního? Není to ani národní dopravce, ani není ohrožena letecká obslužnost v České republice,“ dodal Kalousek.

S tím souhlasí i místopředseda ODS Zbyněk Stanjura. Stát podle něj nastavil několik programů, které mohou společnosti během koronavirové krize pomoci. V případě, že by šlo o výhodnou investici, tak by se dle Stanjury našly i jiní zájemci o vstup do Smartwings než český stát. „Pokud se ukáže, že jediným zájemcem bude stát, tak zřejmě nákup akciového podílu nebude tak výhodný,“ řekl.

Místopředsedkyni STAN Věře Kovářové chybí plán vlády na případné vstupování státu do podniků během koronavirové krize. „Vláda salámovou metodou přináší návrhy, aniž by to byl ucelený plán (…) To, že je to pouze jediná firma, a že to spěchá, není od pana ministra argument,“ řekla. Vadí jí také, že společnost Smartwings měla dluhy už před vypuknutím pandemie, nelibost podle ní vzbuzuje i údajná blízkost premiéra s miliardářem Šimáněm.

Naopak místopředseda rozpočtového výboru Jan Hrnčíř (SPD) pomoc Smartwings podporuje. „Nic jiného nezbyde, než se na sanaci podniku podílet. Logicky, pokud bude stát investovat do záchrany nemalé peníze, měl by získat majetkový podíl,“ uvedl. Aerolinky podle něj čelí problémům kvůli opatřením, která zavedl stát, který by teď měl společnosti naopak pomoci. Zároveň dodal, že k takovému kroku by mělo dojít až po vyčerpání ostatních možností na záchranu dopravce.

Proti případné pomoci státu Smartwings Group se ve čtvrtek vymezilo také zhruba 50 lidí protestující před ministerstvem financí.

Smartwings žádá věcnou debatu

Podle samotné společnosti se žádost o pomoc změnila v politický boj a vyřizování účtů. Odmítá také tvrzení, že by byla bezvýznamnou firmou lokálního charakteru. „Jsme společnost s obratem přes miliardu dolarů a ročně přispíváme do státního rozpočtu a ostatním subjektům české ekonomiky miliardové částky a zcela odmítáme tvrzení, že jsme bezvýznamná firma lokálního charakteru,“ uvedla mluvčí Vladimíra Dufková.

Firma podle ní přes všechny potíže se zákazem létání Boeingů MAX loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun. „Pro Letiště Václava Havla Praha a celý český cestovní ruch (Smartwings) nezpochybnitelně představují strategického partnera. Proto stále věříme, že se další debata o podpoře společnosti, která zaměstnává na 2500 lidí, bude odehrávat ve věcné rovině,“ uvedla Dufková.

Na smysluplnosti případné investice se již dříve oslovení analytici neshodli. Například analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc jako přínosné hodnotil budoucí udržení dominantní české letecké společnosti a její působení v rámci přepravy a cestovního ruchu. Bez významného investora podle něj může aerolinkám reálně hrozit krach. Pokud se ovšem stát rozhodne ČSA finančně podpořit, je podle Pelce žádoucí, aby dostal něco nazpět. To by mohl být právě majetkový podíl ve firmě.

Naopak podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. „Znárodnění“, jak již dříve Bartoň návrh nazval, je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. ČSA však podle něj v současnosti doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření pandemie způsobené koronavirem.

Skupina Smartwings loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Součástí Smartwings jsou i České aerolinie (ČSA), Češi tvoří největší část zákazníků a firma je největším přepravcem na Letišti Václava Havla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...