Už poosmé přijeli do Zbirohu na Rokycansku fanoušci hasičské techniky. Dobrovolní hasiči z celé republiky pro ně připravili přehlídku své techniky.
Ve Zbirohu soutěžily hasičské Tatry na přehlídce krásy
Akce Zbirožské hasičské tatrování nabídla mistrovství republiky ve výměně předního kola nákladního automobilu Tatra, soutěže pro děti nebo klání o nejkrásnější hasičský vůz. Konala se v areálu Expozice požární ochrany Hasičského záchranného sboru (HZS). Podle mluvčí hasičů Nicole Zaoralové na místo každoročně dorazí až 2500 návštěvníků.
„Tatra je jedním z největších dodavatelů hasičské techniky a cisteren, takže už před osmi lety vznikl nápad udělat sraz, aby se sjely sbory dobrovolných hasičů a pochlubily se svými historickými stříkačkami,“ uvedla. Letos se se svými nablýskanými tatrovkami přihlásilo kolem tří desítek sborů dobrovolných hasičů z celé republiky, řekl předseda pořádajícího spolku Naše hasičská minulost Vlastimil Studený.
„Tatry hodnotíme ve dvou kategoriích. Jednak je tu odborná komise, která hodnotí, jak předpisově je vůz vyroben a vybaven, návštěvníci navíc hlasují v soutěži o nejkrásnější Miss sympatie Tatra,“ řekl. Kromě soutěžních vozů si návštěvníci akce mohli v expozici požární ochrany prohlédnout 45 různých hasičských tater.
Skutečnost, že cisterna Tatra je pro mnohé dobrovolné hasiče srdeční záležitostí, potvrdil Petr Michalech ze Sboru dobrovolných hasičů vesničky Plazy na Mladoboleslavsku. Jejich Tatra 148, přezdívaná Máňa, prošla od své výroby v roce 1976 službou u profesionálních a pak dobrovolných hasičů ve východočeském Hlinsku. Než se zařadila do služby v Plazech, musela projít náročnou kompletní rekonstrukcí. „Z větší části jsme si všechno dělali sami. Je vymazlená, staráme se o ni s láskou, jinak to ani nejde,“ dodal Michalech.
Kromě soutěže krásy hasičských tatrovek se ve Zbirohu posedmé soutěžilo také ve výměně předního kola na Tatře 815. „To kolo váží 200 kilogramů a dvoučlenná posádka má k dispozici pouze hydraulický zvedák a klíč na to, aby ho vyměnila,“ řekla Zaoralová. Zvednout dvanáctitunové auto na zvedáku, odšroubovat deset matic, vyměnit kolo a zpět našroubovat a utáhnout matice zvládnou nejlepší dvoučlenné týmy za méně než pět minut.