Při hodinovém zpoždění vlaku má dopravce vrátit čtvrtinu ceny jízdenky

Za zpoždění vlaku mají lidé nárok na náhradu (zdroj: ČT24)

Více než deset procent vlaků v červnu nedojelo do cílové stanice včas podle jízdního řádu. Vlaky nabírají zpoždění zejména v letních měsících, můžou za to plánované výluky, ale také mimořádné události v důsledku počasí. Kromě toho se přidávají problémy, které jsou běžné v průběhu celého roku. Jde například o technické potíže na straně dopravců. Pokud je zpoždění delší než hodinu, mají cestující nárok na kompenzaci, někteří dopravci je vyplácejí automaticky. Neplatí to však pro všechny situace.

Například ranní spoj z Kralup nad Vltavou přijel do Prahy o něco později než má. Šlo zhruba o pětiminutové zpoždění, což je ale v tuto roční domu podle Správy železnic (SŽ) normální. „V létě je podíl zpoždění vyšší, počet vlaků, které přijedou včas se snižuje o dva až tři procentní body ve srovnání s jiným obdobím roku,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Když už je zpoždění vlaku větší než hodina, mají cestující nárok na kompenzaci. Dostanou zpátky 25 procent ceny jízdenky. Polovinu jim pak proplatí v případě, že je zpoždění až dvě hodiny. „Jednou, když jsem si kupoval jízdenku přes jejich aplikaci, tak mi sami od sebe poslali kompenzaci, protože rychlík měl hodinu, hodinu a půl zpoždění,“ řekl jeden z cestujících.

Kdy vzniká nárok na kompenzace?

Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy (ČD) za první pololetí vyplatil cestujícím kvůli zpoždění skoro čtyři miliony korun. „V červnu jsme viděli mírný nárůst, je to způsobeno tím, že došlo například k mimořádné události v Pardubicích, která na nějakou dobu zastavila hlavní koridor mezi Prahou a Moravou, tudíž i my jako dopravce, který ji nezpůsobil, jsme museli vyplácet kompenzace,“ uvedl mluvčí ČD Filip Medelský.

Další tuzemský železniční dopravce RegioJet počet kompenzací neeviduje, cestujícím je posílá automaticky. Zpátky můžou lidé dostat od deseti do sta procent jízdného, výše závisí na délce zpoždění vlakového spoje. „Existuje ale několik situací, kdy cestujícímu nárok na kompenzace nevzniká, jednou z nich je, že zpoždění bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi,“ upřesnila mluvčí RJ Alexandra Janoušek Kostřicová.

Mezi tyto mimořádné okolnosti patří například špatné počasí nebo přírodní katastrofy. Často jde například o bouřky se silným větrem, přívalové deště, sesuvy půdy, podemletí tratí, stržení elektrického vedení nebo popadané stromy a větve na kolejích.