Před 50 lety bylo vyrobeno poslední tříkolové vozítko Velorex Hadraplán nebo prchající stan se žertovně říkalo motorové tříkolce Velorex, za jejímž zrodem stáli bratři Mojmír a František Stránští z České Třebové. První vozítko na třech kolech sestrojili v roce 1943. Poslední ze zhruba patnácti tisíc kusů vozítek s plátěným potahem bylo vyrobeno v listopadu 1971. Po Česku stále jezdí téměř tři stovky vozítek Velorex s dvoutaktním motocyklovým motorem.
Uplynulo 50 let od konce výroby legendárního lidového vozítka Velorex
Bratři Stránští se k vývoji svého dopravního prostředku dostali díky motocyklu, respektive kvůli nepohodlí, které přinášela jízda v sedle za špatného počasí. První „káru na ose“ - odtud původní název tříkolek Oskar - dali dohromady v roce 1943, až do konce války se ale jednalo spíše o experimenty
První malou sérii tříkolek Oskar vyrobili bratři Stránští (na fotografii je Mojmír Stránský v roce 2005) v roce 1945. Při její stavbě použili různé motory - stopadesátku „čezetu“, dvěstěpadesátku Jawa, a dokonce i původně stacionární motor o objemu 300 ccm
Na potah namísto původního montérkového plátna začali používat koženku, která se během dalšího čtvrtstoletí stala poznávacím znamením tříkolek jejich konstrukce
Ty se na trhu udržely i přesto, že v době znárodňování průmyslu končil jeden tradiční český výrobce vozidel za druhým
Bratři totiž vozítko začali nabízet jako dopravní prostředek pro invalidy. Samozřejmě ale nemohli působit jako soukromníci a na samém počátku roku 1951 proto vstoupili do Velodružstva v Hradci Králové
V lednu 1954 se zabil starší František. O rok a půl později musel Mojmír opustit kvůli neshodám s vedením družstvo, které tak nadále vyrábělo tříkolky - od roku 1954 nesoucí jméno Velorex (z latinského „Král kol“). Na snímku pohled do motorové části legendárního stroje
Pod jeho křídly zůstala výroba Velorexu až do listopadu 1971, kdy vznikla poslední vozítka
Mojmír Stránský se po odchodu z družstva i nadále věnoval technickým vynálezům a vytvořil například systém pro úpravu řízení běžného automobilu pro invalidy. Zemřel v červnu 2011 ve věku 87 let
Majitelé Velorexů se v tuzemsku sdružují v několika klubech a během sezony se setkávají na téměř desítce srazů a rally, z nichž největší je tradiční jarní setkání v Boskovicích. Tříkolové velorexy se v současnosti prodávají za ceny přes 200 tisíc korun