Nová pravidla pro létání s drony přinesou jednoduchost i přehlednost, věří úřady

8 minut
Události: Nová pravidla pro létání s drony
Zdroj: ČT24

Od pondělí budou platit nová pravidla pro létání s drony. Mají být jednodušší i přehlednější. Úřady doufají, že profesionální i amatérští piloti budou lépe vědět, kde smějí a nesmějí létat, jaká povolení potřebují a jaké podmínky musí splnit. Počet registrovaných pilotů roste ročně v desítkách procent. V současnosti jich je v Česku přes osmdesát tisíc.

Mladík Antonín Polák zatím vlastní dron nemá. V Dronoškole si jeho ovládání vyzkoušel poprvé. „Začátečníky učíme posoudit dané místo letu, dát si pozor na nezapojené osoby, na místa s nějakým zvýšeným výskytem lidí nebo aut,“ vysvětluje ředitel Dronoškoly David Bouška.

Na otázku, zda mu pravidla přišla složitá, odpovídá Polák, že někdy ano. „Třeba si hlídat výšku. A hlavně dálnice a stromy, protože to mi bude, si myslím, dělat největší problém,“ upřesňuje. 

V této dronové škole mají zhruba stovku žáků ročně. A většinou odcházejí s podobnými pocity. „Budu s tím chtít létat určitě. Teď si zatím koupím nějaký malý a pak v dospělosti větší. Budu si ho asi přát k Vánocům nebo poprosím tátu,“ říká Polák.

Při porušení pravidel hrozí sankce

S drony ale nejde létat všude. Zájemci se tak na kurzech učí, jak s nimi bezpečně manipulovat a taky to, jak dodržovat pravidla tak, aby nevlétli do zakázaných zón. V opačném případě může dron skončit až na Úřadu pro civilní letectví. Při vážnějším porušení pravidel totiž hrozí pokuty i zabavení stroje.

Ročně jsou takových případů desítky až stovky. Přestupků ještě mnohem víc. „Velká část chybujících jsou ti, kteří neví. Samozřejmě mají podvědomí, že by něco porušovat neměli, ale nechtějí studovat detaily,“ přibližuje ředitel odboru regulace a bezpilotních systémů Úřadu pro civilní letectví Petr Plaček.

Právě velká míra administrativy je pro část pilotů překážkou. „Když budete třeba létat v chráněné krajinné oblasti, musíte si zjistit, co kde přesně platí. Když budete chtít létat v hustě osídleném prostoru, musíte znovu otevřít příslušný legislativní dokument a informaci si dohledat,“ popisuje aktuální stav projektová manažerka kampaně Létejte zodpovědně Jitka Novák Syslová. 

Orientaci v pravidlech mají usnadnit nové mapy

To by ovšem nová pravidla měla od 1. září změnit. „Pilot si nemusí nic hledat, žádné právní dokumenty, otevře si digitální mapu a v té digitální mapě se podívá, kde může létat. Kde žádná zóna není, tam nic nevyskočí, kde nějaká zóna je, tak mu vyskočí, co by měl udělat,“ nastiňuje Plaček. Úřady i instruktoři si od přehlednějších map slibují, že používání bezpilotních letounů zjednoduší.

Nové mapy budou mnohem detailnější a budou obsahovat více potřebných informací. Pilot každého dronu tak díky mapě bude ještě před startem moci ověřit veškerá možná omezení, která ho v dané plánované lokalitě pro let budou čekat. Například na louce jsou omezení volnější než v husté městské zástavbě.

„Primární myšlenka byla taková, aby veškeré informace, které jsou závazné pro pilota, byly součástí digitální mapy. Je to soubor veškerých informací, které pilot v tom místě, kde létá, může potřebovat,“ upřesňuje Plaček. 

Součástí aplikace je i informace o tom, na koho se obrátit s případnou žádostí o povolení, pokud chce pilot létat například v chráněném území. Každá z vyznačených ploch na digitální mapě tedy automaticky neznamená zákaz, jen upozorňuje na oblasti, kde se na daný dron mohou nějaké podmínky vztahovat.

Jak dodržovat nová i stará pravidla radí nejen začínajícím pilotům i řízení letového provozu s již zmíněnou kampaní Létejte zodpovědně. „Určitě bych vypíchla text o provozu dronů ve městě, protože tam se pravidla liší podle váhy dronu či v blízkosti letišť. Nebo třeba provoz dronů a ochrana osobních údajů,“ uvádí Novák Syslová.

Pravidla se liší i na základě hmotnosti dronu

Většina dronů je v takzvané otevřené kategorii. Pro ty nejmenší platí nejmírnější pravidla. I tak ale piloti musí splnit základní povinnosti. Tedy registrovat svůj stroj a případně splnit základní letovou zkoušku. Další povinnosti se potom liší podle typu dronu. Klíčové je dělení podle hmotnosti.

„S tím, jak hmotnost roste, se utahují pravidla. Takovým typickým zástupcem nejlehčí kategorie je letadlo, které váží do dvou set padesáti gramů. Pravidla pro provoz takového letadla jsou nejméně striktní a nejvíce rozvolněná,“ vysvětluje Plaček.

Právě těchto bezpilotních strojů je mezi lidmi nejvíce. Smí létat do výšky maximálně 120 metrů a pilot musí na stroj vždy vidět. Jeho zodpovědností je také zajistit, aby neohrozil nikoho dalšího. Třeba tím, že by letěl nad davem lidí, aniž by měl jejich souhlas. V okolí letišť pak platí pravidla ještě přísnější – nižší je třeba výškový limit.

„Kdybychom ten řízený prostor nehlídali, tak by v lepším případě mohlo prostřednictvím dronu dojít k narušení plynulosti letového provozu. V úplně extrémním představitelném případě i k nějaké srážce nebo něčemu nebezpečnému,“ říká Novák Syslová.

Pravidla pro drony s kamerou

Přísnější pravidla platí, i pokud má dron kameru nebo jiný senzor, který dokáže snímat osobní údaje. Musí být označený registračním číslem, které mu přidělí příslušné úřady. Majitel dronu číslo nalepí na horní nebo spodní stranu svého stroje. Doteď také platilo, že konkrétní let měl být nahlášený v aplikaci DronView. Od pondělí se bude k hlášení využívat zmíněný nový systém – DronMap.

Za nedodržení pravidel hrozí pokuty – ve většině případů jde o částku deset tisíc korun. Úřad pro civilní letectví celkem řešil letos 221 přestupků. 

Drony ale také pomáhají. Například hasičům při zásazích, a to třeba s koordinací jednotek i kontrolou stavu budov předtím než dovnitř zamíří statik. Policii zase pomáhají s pátráním po pohřešovaných nebo při mapování míst činu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 23 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 47 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...