Ceny pohonných hmot, které se stále drží na maximech, dopadají na tuzemské dopravce. Podle jejich sdružení hrozí čtvrtině z nich do dvou měsíců krach. Drží proto stávkovou pohotovost a v některých případech jezdí raději tankovat za hranice. Je to pro ně výhodnější. Česká vláda už v uplynulých dnech rozhodla o zrušení silniční daně a přimíchávání biosložky, snížila také spotřební daň na benzin i naftu o jednu a půl koruny na litr. Jednotlivé státy přistupují ke zvládání rekordních cen pohonných hmot různým způsobem.
Ke zvládání vysokých cen nafty a benzinu přijímají státy různé strategie
Cestu z Třince do Mladé Boleslavi podniká autodopravce Tadeáš Barteczek pravidelně. Do autobusu tankuje naftu za velkoobchodní ceny, přesto je pro něj každá podobná cesta nyní ztrátová. „Musíme dodržet smlouvy, které máme podepsané, tím pádem musíme dotovat. Průměrně jsme platili za cisternu 800 až 900 tisíc. V současné době ta cisterna stála milion a půl,“ popisuje Barteczek.
Podobnou zkušenost má i menší dopravce z Mostu. Založil proto skupinu o více než tisícovce malých firem, které zvažují protestní akce. „Náklady na dopravu stouply zhruba o pět až sedm korun na jeden kilometr. Zejména pro malé dopravce je to velmi zatěžující, protože nejsou schopní regulovat tuto cenu dostatečně rychle,“ sděluje disponent dopravy z OWT Petr Michaljak.
Pokud to jde, zastaví se často u čerpacích stanic v Polsku, Maďarsku nebo ve Španělsku. Natankovat tam mohou i o deset korun na litr levněji. „Naše kamiony mají nádrže, že ujedou přes čtyři tisíce kilometrů. Ve Španělsku je nafta levnější,“ prohlašuje Barteczek.
Evropa volí různé strategie
Ke zvládnutí drahé nafty a benzinu přijaly státy odlišnou strategii. Ve zmíněném Španělsku poskytují čerpací stanice každému zákazníkovi slevu. Na plné nádrži osobního auta to je zhruba 250 korun. Polsko snížilo DPH z třiadvaceti na osm procent a také spotřební daň. Jiné státy zase dopravce podpořily na přímo, třeba Francie. A jeden ze sousedních států, Rakousko, zvolil cestu kontroly marží.
„Opatření jednotlivých vlád jsou poměrně významná a různá. Nejnižší ceny má stále Maďarsko, tam řidiči tankují benzin až o třináct korun levněji než šoféři v tuzemsku. Také v Polsku jsou výrazně nižší ceny, kde byla už od počátku války snížená daň a DPH, tam tankují řidiči o deset korun laciněji,“ komentuje to analytik Boris Tomčiak z Finlord.
Dopravci upozorňují, že provoz každého českého kamionu přinese do rozpočtu ročně zhruba 800 tisíc korun. „Máme co prodat, my přežijeme, ale kolik budeme zaměstnávat lidí, to nevím,“ říká Barteczek. Dopravci tak zůstávají ve stávkové pohotovosti a doufají, že za levnější naftou nebudou muset jezdit tisíce kilometrů daleko.
Nejdražší benzin je v severských zemích
Ve srovnání se sousedními státy patří Česká republika k těm dražším. Za litr benzinu tu řidič platí necelých čtyřicet čtyři korun.
Nejdražší jsou však pohonné hmoty u západního souseda. „V Německu stojí litr nafty i litr benzinu v přepočtu více než padesát korun. Cena během jediného měsíce stoupla o více než třetinu v případě benzinu a více než polovinu u nafty. Zřejmě na začátku června začne platit vládní balíček, jehož součástí je snížení zvláštní daně na pohonné hmoty,“ uvádí zpravodaj ČT v Berlíně Martin Jonáš.
Vůbec nejdražší benzin je v severských zemích. Nejlevnější je naopak v Severní Makedonii, kde nedosahuje ani třiceti korun. V Řecku, které s ní sousedí, je benzin a také nafta výrazně dražší než v Česku. Další oblíbená letní destinace, tedy Chorvatsko, zase patří k těm levnějším.