Hluk, prach, bláto. Stavby silnic a dálnic zatěžují okolní obce

5 minut
Události: Stavba Pražského okruhu od dálnice D1
Zdroj: ČT24

Stavba Pražského okruhu u Běchovic postupuje. Než bude zhruba dvanáctikilometrový úsek navazující na dálnici D1 dokončený, představuje dočasnou zátěž pro okolí. Starostové východních částí Prahy řeší stížnosti obyvatel, například na znečištěné silnice nebo hluk a vibrace. Ředitelství silnic a dálnic i firmy tvrdí, že se snaží dopady minimalizovat. Práce na silnicích přináší řadu problémů i obyvatelům mimo Prahu.

Jen pár metrů od novostaveb, na okraji Kolovrat, je pomocná silnice pro těžkou techniku. Hlavní práce ještě nezačaly, místní ale už přítomnost stavbařů zaregistrovali. Milan Puszkailer i přes zavřená okna a dveře registruje v domě otřesy. „V přízemí i v horním patře. Má to negativní vliv i na pohodu práce, protože pracuji z domova,“ řekl.

„Nejjednodušší cestou je informovat o problémech stavbyvedoucího stavby. V případě, že to nefunguje, tak se obyvatelé mohou obrátit na samosprávu,“ vysvětluje Josef Filip z České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT).

Puszkailerovi se obávají i následujících měsíců, denně má nedaleko jejich domu projíždět asi sto čtyřicet stavebních vozidel. „Domluvili jsme se se zhotovitelem, aby se udělala pasportizace těch domů, a případné škody budou pochopitelně kompenzovány,“ řekl starosta Prahy-Kolovrat Jonáš Zejfart (STAN).

Úklid zablácených silnic

Další příklad komplikací, které s sebou velké stavby nesou, jsou v deštivých dnech zablácené silnice. „Od několika našich spoluobčanů mi přišla fotka do WhatsAppu, že je nepořádek. Předal jsem to stavebnímu úřadu a během několika desítek minut byla zjednaná náprava,“ řekl starosta Prahy 22 Tomáš Kaněra (ANO). „Okamžitě silnice odklízíme. Pokud dostaneme podnět od obce, okamžitě se tomu věnujeme,“ ujistila mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Při úpravě terénu v současnosti vyjíždějí nákladní auta z areálů nejčastěji. Přepravují i ornici. „Necelá polovina se odváží na zúrodnění okolních pozemků, ta druhá část zůstane na zpětné ohumusování,“ popsal ředitel závodu Praha-východ v Eurovii Tomáš Juna.

S neúrodnou půdou stavbaři nakládají jinak. Dělníci na dvanáctikilometrovém úseku vykopou čtyři miliony metrů krychlových zeminy. Ty znovu použijí na různé části stavby. Většina jde do vybudování protihlukových valů.

Koordinace staveb s obcemi

Ředitelství silnic a dálnic s radnicemi v okolí stavenišť pravidelně jedná. „Projednávali jsme prakticky v průběhu celého jara zmíněné trasy. Nakonec jsme se s většinou domluvili, že ty nejkritičtější odvozy provedeme v létě. Z toho důvodu, že jsou zavřeny školy a školky,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. V další fázi budou nákladní vozy přivážet stavební materiály. Hotovo by mělo být na konci roku 2027.

Na těžkou techniku a prach si stěžují i obce okolo stavby dálnice D3 na jihu Čech. Na hranici s Rakouskem jí chybí postavit patnáct a půl kilometru. „Hluk, doprava, prašnost. Lidi to berou jako nutnou věc. Ta doprava, co se týče nákladních aut, je hrozná, ale lidé si už na to zvykli,“ poznamenal starosta Bujanova Luděk Detour (nestr.).

Stavba dálnice uzavřela příjezdovou cestu lidem ze Suchdola. Domů se teď dostanou jen po objížďce. Další náhradní trasa vede přes obec Rybník, jen dva kilometry od Dolního Dvořiště. Řidiči kamionů tam mají problém s dopravním značením.

„Třímetrová cedule je až za křižovatkou. Veškeré kamiony, jejichž řidiči nevidí, že je tady obchvat, vyjedou až tam. Pak všichni couvají zpátky,“ popsal obyvatel Rybníka Zdeněk Štifter. Naposledy tam kamion narazil do veřejného osvětlení.

Poškozené komunikace

Problémy s nákladní dopravou měli i v Moravanech u Pardubic. Při výstavbě dálnice D35 tam těžké vozy poškodily místní komunikaci. „Bavíme se o milionech tun, které musíme dopravit v podobě stavebních materiálů, a dopravujeme je po veřejných cestách. A v blízkosti té samotné stavby. Tam dochází k nadměrnému opotřebení komunikace,“ popsal správce stavby Stanislav Král.

Špatný povrch vozovky teď Ředitelství silnic a dálnic opravuje. Jen letos musí kolem dálnice D35 rekonstruovat třináct úseků poškozených tras. Celkem porušily při stavbě kamiony povrch zhruba na dvou stech kilometrech silnic.

Cesty ničí stavaři i jinde, například v okolí Svitav. Silnice třetí třídy v této oblasti poškodila nákladní auta, když navážela materiál na stavbu obchvatu. Komunikaci směrem na Vendolí plánuje Pardubický kraj, za asi třiašedesát milionů korun, opravit. „Komunikace byla poškozená vlivem nadměrné dopravy, byly tam vyjeté koleje. Opravy lokálně proběhly i po dokončení prací,“ řekla mluvčí ŘSD Pardubického kraje Petra Drkulová. Správci také na úsek nechali instalovat značky, které zakazují tranzit těžkých aut, aby předešli dalšímu ničení komunikace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...