Nová část jihočeské dálnice D3 nemá protihlukové stěny, obce si stěžují

Události v regionech: D3 bez protihlukových stěn (zdroj: ČT24)

U dvou nově zprovozněných úseků jihočeské dálnice D3 chybí protihlukové stěny. Jde o trasu z Třebonína do Kaplice-nádraží. Obyvatelé několika obcí si stěžují na silný hluk v otevřené krajině. A upozorňují, že zátěž v létě poroste. Podle Ředitelství silnic a dálnic budou rozhodující měření hluku v průběhu tohoto roku.

František Žáček bydlí v Markvarticích na Českokrumlovsku, dvě stě metrů od nové dálnice. Od ledna každý den vnímá silný zvuk projíždějících kamionů. „Vyjíždí z toho zářezu, najíždí na most a prostě se to tu rozléhá do okolí,“ řekl.

V hlukové studii ani v projektu bariéry nebyly, a proto je firma nepostavila. Provoz je zatím v místě slabý, ale hluk místním vadí. „Snažil jsem se tady vysadit aspoň pár smrků, ale to mi zřejmě nepomůže,“ dodal Žáček.

Denní hlukový limit je podle hygieniků 65 decibelů, noční 55. „Neznamená to, že když slyšíte dopravu, že jsou ještě limity překročeny,“ vysvětlila Vladimíra Hrušková, ředitelka Správy České Budějovice z Ředitelství silnic a dálnic.

Dálnice poblíž kaplického nádraží prochází otevřenou krajinou. Markvartice, Zvíkov, Zubčická Lhotka – lidem z obcí je táhlý zvuk nepříjemný. Dálnice vede nad úrovní terénu. „V případě letních, jarních měsíců, kdy lidé mají otevřená okna, tak ten hluk bude daleko větší,“ míní starostka obce Zubčice Hana Slámová (nestr.).

Na dvaceti kilometrech nové D3 je jediná protihluková stěna právě nedaleko Velešína. Zátěž v Markvarticích a okolí ale Ředitelství silnic a dálnic posoudí. „Bude se tam měřit hluk, u těch objektů. V případě, že dojde k jejich překročení, tak se tam stavět budou,“ dodala Hrušková.

Rozhodnutí má padnout za jeden až dva roky. Až bude hotová dálnice ke Kaplici. Lidé z vesnic se tak protihlukových stěn ani nemusí dočkat.

Načítání...