Silničáři na jihu Čech otevřeli 28 kilometrů dálnice D3 zahrnující obchvat Českých Budějovic. Řidiči se nově dostanou od Úsilného na Českobudějovicku ke Kaplici na Českokrumlovsku. Stavba téměř třicetikilometrového úseku stála 14,5 miliardy korun bez daně. Jedná se o druhý úsek dálnice v Česku, který tento týden začal fungovat. Od úterý mohou řidiči jezdit po 48 kilometrech dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.
Řidiči mohou využívat další část dálnice D3 v Jihočeském kraji
Stavebně nejnáročnějším úsekem byla podle zhotovitelů část D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi na Českobudějovicku. Jedná se o 7,2 kilometru dálnice, jejíž součástí je téměř kilometr dlouhý, hloubený tunel Pohůrka. Nad tunelem je místy až dvacet metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. Vybudování tunelu trvalo pět let a kvůli prosakující vodě museli stavaři měnit technologii.
„Neznám jinou takovou stavbu, kterou bych se musel tak často pravidelně osobně zabývat. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, během výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Prodražení
Stavba se kvůli tunelu prodražila asi o třicet procent. Zásadní zdražení úseku u Českých Budějovic způsobil podle ŘSD fakt, že původně zvolenou metodu stavby museli stavaři kvůli spodní vodě změnit. „Je to patrně technologicky nejsložitější dopravní stavba v republice,“ podotkla ředitelka Správy ŘSD České Budějovice Vladimíra Hrušková.
Další zdržení prací způsobila pandemie covidu a ruská válka na Ukrajině, která zvýšila cenu kovu, jenž tvoří zpevnění v betonu. Projekt na tunel Pohůrka přitom počítal s kalkulací cen z roku 2018, kdy bylo vypsáno výběrové řízení na výstavbu.
„A teď si představte, že začnete stavět v roce 2022, což je o čtyři roky později, kdy jsou ceny řádově někde jinde. Navíc betonových konstrukcí je v tunelu obrovské množství. Další problém byl, že stavba neměla inflační doložku, protože do té doby to nebylo třeba, jelikož inflace se v republice dlouho držela na stejné úrovni a najednou prudce vylétla,“ upozornil jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Podle něj i s odstupem času zůstává varianta tunelu i tak lepší než také zvažovaná varianta na povrchu.
Tunelem mohou auta jet rychlostí sto kilometrů v hodině, což lze zatím jen v tunelu Valík na dálnici D5. Stejně vysokou rychlostí by mělo být v budoucnu možné jet prakticky všemi tunely ve správě ŘSD.
Nově je nyní v provozu sto kilometrů dálnice D3 ze středočeského Mezna až po Kaplici-nádraží. „Otevíráme nesmírně důležitou část dálnice. Zjednoduší cestu mnoha lidí, kteří míří na jih, do Rakouska nebo až k moři. Hlavně se ale zjednoduší život lidem, kteří žijí v Českých Budějovicích a v Jihočeském kraji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle Kuby je nový úsek dálnice D3 důležitým dopravním projektem pro aglomeraci Českých Budějovic a také pro kraj. „Budějovičáci na něj čekali desítky let a v kombinaci dalších staveb, které dotáhneme, může nejen zásadně vyřešit dopravu v krajském městě, ale je i klíčový pro další ekonomický rozvoj regionu, jenž dlouhodobě trpěl chyběním dálničních spojení,“ konstatoval.
Celá dálnice D3 bude dlouhá 170 kilometrů, z Prahy k hranicím s Rakouskem včetně všech středočeských částí ji ŘSD plánuje postavit do roku 2031. Ve stejnou dobu by měli dokončit i Rakušané poslední úsek navazující S10, která vede do Lince.