Česká a slovenská armáda by mohly společně nakupovat munici a obě země by mohly spolupracovat například při modernizaci tanků, případně při nákupu nových. Shodly se na tom vlády obou zemí na společném jednání ve Valticích. Ministři dopravy potom podepsali společné prohlášení, podle kterého by měly vlaky mezi Prahou a Bratislavou do roku 2030 jezdit o půl hodiny rychleji.
Česká a slovenská armáda budou nakupovat společně, dohodly se vlády na společném zasedání
Podle českého premiéra Andreje Babiše bylo významným tématem rozhovorů fungování Evropské unie. Míní, že Evropská rada, kterou chápe jako unijní „vládu“, by se měla scházet častěji. „Problémy, které máme – nejasné obchodní vztahy s USA, migraci, vztahy s Tureckem, situaci v NATO – bychom měli řešit častěji. A hlavně aby Evropská rada probíhala jako debata, ne jako série projevů,“ zmínil předseda české vlády.
Slovenský premiér Peter Pellegrini podotkl, že Česko i Slovensko mají nárok na to, aby se staly hybatelem lepšího fungování EU. „Neděláme problémy, kvůli kterým by se museli kolegové v Bruselu chytat za hlavu. A proto máme plné právo, abychom otevírali otázky o dalším fungování Evropské unie,“ poznamenal. Dodal, že „trpí neefektivitou“ debat na Evropské radě.
Společné nákupy munice i tanků
Premiéři i ministři hovořili i o vzájemné spolupráci dvou republik, které sdílejí společnou minulosti. Jedním z témat byla spolupráce v oblasti obrany. „Pokoušeli jsme se to řešit v rámci visegrádské čtyřky, ale myslím, že bude jednodušší začít Českou republikou a Slovenskou republikou – abychom vyhodnotili vzájemné nákupy, vzájemné investice, synergie v nákupech a tak dále,“ řekl Andrej Babiš.
Peter Pellegrini upřesnil, že se hovořilo například o společných nákupech malokalibrové munice či o její společné výrobě. „Rádi bychom spolupracovali i na společných projektech, jako je modernizace tanků T-72. Budeme pravděpodobně čelit i potřebě nákupu nových pásových obrněných vozidel. Můžeme se dohodnout, jak budeme společně postupovat. Minimálně platí, že když něco budeme kupovat dva, tak to bude větší objem a určitě dokážeme vyjednat lepší ceny,“ podotkl slovenský premiér.
Vlaky Praha–Bratislava mají během příštího desetiletí zrychlit
Z jednání ministrů dopravy Vladimíra Kremlíka a Arpáda Érseka vzešlo společné prohlášení o zrychlení železničního spojení hlavních měst obou zemí. Cesta z Prahy do Bratislavy by se měla do roku 2030 zkrátit z nynějších čtyř hodin asi na tři a půl. Napomoci by měla mimo jiné plánovaná modernizace trati na Slovensku mezi Kúty a Bratislavou, česká Správa železniční dopravní cesty v současnosti připravuje také rozsáhlou rekonstrukci stávající trati do Brna a ve druhé polovině příštího desetiletí chce začít stavět i nový rychlý výjezd z Prahy na východ.
Společné prohlášení zároveň předpokládá, že následně vznikne zcela nová vysokorychlostní trať. Zdůraznilo však potřebu rozvoje jak vysokorychlostního železničního spojení, tak i využití stávajícího vlakového spojení obou zemí.
Rychlejší spojení Prahy a Bratislavy by mělo být součástí snahy Visegrádské skupiny zrychlit železniční spojení mezi všemi čtyřmi metropolemi. „Slovensko si uvědomuje vysokou přidanou hodnotu tohoto projektu do budoucnosti. Posílíme tím konkurenceschopnost středoevropského regionu a poskytneme lidem možnost cestovat pohodlně, rychle a ekologicky,“ uvedl slovenský ministr Érsek.
Kromě aktuálních politických témat mělo společné zasedání vlád i symbolickou motivaci. Zatímco loni se schůzka konala v Košicích před stým výročím vzniku Československa a čtvrtstoletím samostatnosti Česka a Slovenska, letošní valtické zasedání proběhlo ve znamení nadcházejícího 30. výročí pádu komunistického režimu v zemi.