TÉMA

Uměleckoprůmyslové muzeum

Uměleckoprůmyslové museum v Praze po třiceti letech mění vedení. Převezme jej Radim Vondráček

Novým ředitelem Uměleckoprůmyslového musea (UPM) v Praze bude od 1. listopadu na šest let současný ředitel jeho sbírek a výzkumu Radim Vondráček. Ve funkci nahradí Helenu Koenigsmarkovou, která stojí v čele UPM déle než třicet let a své působení v této instituci ukončila na vlastní žádost.
18. 7. 2023Aktualizováno18. 7. 2023|

Josef Sudek vzpomíná na návštěvu u kouzelníka Rothmayera

Fotograf Josef Sudek a architekt Otto Rothmayer se potkali v době nacistické okupace. Umělce spojilo přátelství a nacházení krásy ve všedních věcech. Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) nyní jejich práce ukazuje na výstavě Návštěva u pana kouzelníka.
18. 1. 2022|

Japonská kimona, české kroje a současnou módu spojuje modrotisk

Nová výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze představuje dvě odlišné kultury, v nichž se dlouhodobě užíval modrotisk. Pod názvem Móda v modré přibližuje tradici i současnost indiga v českém a japonském textilu. V Česku se technice s dvoutisíciletou tradicí věnují už jen dvě rodinné dílny.
26. 11. 2021|

Je libo nejlepší šicí stroj na světě či reprodukci Klimta? Přehlížená chromolitografie sloužila kýči i umění

Chromolitografie byla dlouho považována za kýč, jako cenný doklad doby začala být vnímána až později, kdy už dochované příklady této vrcholné formy litografie byly čím dál vzácnější. Jako barvotisky vznikaly reklamní plakáty, svaté obrázky, ale zachovala se díky nim třeba i reprodukce jinak ztraceného obrazu Gustava Klimta. Náročnou, ovšem přitom podceňovanou litografickou techniku představuje aktuální výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze.
31. 5. 2021|

Tak mnoho, tak málo. Vladimír Birgus ve svých fotografiích svědčí o „divné době“

Výstava fotografa a pedagoga Vladimíra Birguse „Tak mnoho, tak málo“ v Domě U Černé Matky Boží se obrazově vrací do 70. a 80. let. A napříč zeměmi tehdejšího východního bloku zachycuje existenci ve stísněných podmínkách „divné doby“.
9. 10. 2019|

Aby každá jizba byla krásná

Skleněné nápojové soubory, porcelánové jídelní servisy, svítidla, bytový textil i nábytek si lidé mohli od konce dvacátých do závěru čtyřicátých let minulého století pořídit v Krásné jizbě. Tato instituce vznikla se záměrem zpřístupnit esteticky hodnotný bytový design široké veřejnosti. Navrhovali pro ni třeba Adolf Loos nebo Ladislav Sutnar. I předměty s jejich rukopisem najdou návštěvníci do 20. ledna na výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V následujícím rozhovoru Krásnou jizbou provádí autorka této expozice Lucie Vlčková.
16. 9. 2018|