Fotograf Josef Sudek a architekt Otto Rothmayer se potkali v době nacistické okupace. Umělce spojilo přátelství a nacházení krásy ve všedních věcech. Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) nyní jejich práce ukazuje na výstavě Návštěva u pana kouzelníka.
Josef Sudek vzpomíná na návštěvu u kouzelníka Rothmayera
Obsáhlá výstava ukazuje výběr z fotografických cyklů, které vznikly u Rothmayerovy vily na Břevnově, i Sudkovy snímky architektových realizací na Hradě. Právě na Pražském hradě se seznámili. Sudek fotil obnovené interiéry, které tu Rothmayer realizoval podle návrhů architekta Josipa Plečnika.
„Posílali si výkresy, do kterých Plečnik psal poznámky, podle nichž Rothmayer upravoval. Plně respektoval Plečnikův tvůrčí proces, ale jakmile Plečnik odjel, tak začal používat svůj vlastní architektonický výraz,“ popisuje architekt Petr Krajči.
Příležitost pracovat samostatně dostal Rothmayer třeba na přestavbě Tereziánského křídla Starého královského paláce. Jedna z posledních architektových realizací na Pražském hradě je sál v západním křídle zvaný Rothmayerův.
Na zahradě
Sudek a Rothmayer se ale nejčastěji potkávali v architektově vile na Břevnově. Navzájem se inspirovali a pomáhali si. Architekt třeba Sudkovi usnadnil panoramatické focení. „Rothmayer s manželkou vymysleli takový pytel, do kterého Sudek vlezl, a za tmy manipuloval s foťákem,“ prozradil kurátor výstavy Josef Mlčoch.
Sudek fotil hlavně na zahradě. Expoziční doba u večerních snímků trvala někdy i desítky minut. Jako objekt posloužily třeba prototypy židlí, které Rothmayer navrhl pro zahradu Na valech, ale nakonec se nevyužily. „Někdy jsou to v plném světle záběry za slunečného dne, jindy Sudek využíval zvláštní světelné atmosféry, kdy vodotrysk dělal vodní mlhu, která opticky změkčovala fotografický obraz,“ přibližuje Mlčoch snímky, které jsou – stejně jako ony židle – na výstavě k vidění.
Nízké s vysokým
Prohlédnout si návštěvníci mohou i fotografie, které měly původně viset na zdech Klínové chodby Hradu. Rothmayer navrhl rám – olovem spojené dva kusy skla. Sudek, původní profesí knihař, v nich fotografie aranžoval do nejrůznějších materiálů od buničiny po plátkové zlato.
„Propojuje nízké s vysokým podobně, jako se to potkává na Pražském hradě a i v díle Otty Rothmayera, který na jednu stranu pro Hrad pracuje s nejušlechtilejšími materiály a na druhou využívá nalezené rezaté dráty, aby z nich vytvářel výjimečná výtvarná díla,“ dodává Mlčoch.
Sudek svým přátelům s nadsázkou rád dával přezdívky. Architekt Otto Rothmayer byl „Pan kouzelník“. Na Návštěvě u Pana kouzelníka v UPM se mohou zájemci ocitnout až do 27. března. Zajít je možné i do Rothmayerovy vily.