TÉMA

Jiří Svoboda

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.
29. 2. 2024|

Od novely lesnického zákona si ministerstvo slibuje odolnější lesy. Podle kritiků však hrozí návrat monokultur

Kritice z několika stran čelí chystaná změna myslivecké legislativy. Připravuje ji ministerstvo zemědělství současně s novelou lesního zákona. Ta má uvolnit pravidla hospodaření v lesích, ministerstvo si od ní slibuje pestřejší lesy odolnější vůči kůrovci i klimatické změně. Zatímco vlastníci lesů jsou s navrženými změnami spokojeni, ekologické organizace mají výhrady. Nelíbí se jim například, že zákon ruší povinnost zalesňování ekologickými dřevinami a obávají se, že místo větší rozmanitosti to povede k návratu monokultur.
24. 2. 2024|

Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.
6. 2. 2024|

Nádraží v Českých Budějovicích opět plně slouží cestujícím. Oprava vyšla na miliardu korun

Lidé mohou opět kompletně využívat budovu vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Oprava trvala téměř čtyři roky a stála více než miliardu korun. Po tu dobu byla vždy část budovy uzavřená.
5. 2. 2024|

Fantova budova na hlaváku je se zpožděním opravena

Na hlavním nádraží v Praze se v neděli pro veřejnost otevřou zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy, zájemci je budou moct navštívit s organizovanými prohlídkami. Rezervační systém je již plný. Rekonstrukce, která začala na podzim 2021, měla původně skončit v létě.
2. 12. 2023|

Kvůli železničnímu tunelu se bude muset zřejmě zbourat část hotové D3 u Ševětína

Část hotové jihočeské dálnice D3 Ševětín–Borek čekají stavební úpravy. Provoz tam bude v budoucnu možná i několik let omezený, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Příčinou je plánovaná stavba Chotýčanského tunelu, jenž bude součástí IV. železničního koridoru. Na svém severním konci by měl tunel křižovat dálnici D3. Bude nutné část hotové dálnice zbourat, informoval server Zdopravy.cz. Informaci potvrdil také mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Tunel povede pod dálnicí.
27. 11. 2023Aktualizováno27. 11. 2023, 17:36|

Začala modernizace železnice mezi Karlštejnem a Berounem. Vlaky budou jezdit po jedné koleji

Na trati mezi Karlštejnem a Berounem začala rozsáhlá rekonstrukce, která potrvá až do roku 2026. Stavbaři kompletně zmodernizují více než sedmikilometrový úsek, což si vyžádá omezení provozu. Díky rekonstrukci se zvýší traťová rychlost a cestování by mělo být pohodlnější. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a Swietelsky Rail CZ, hodnota zakázky je téměř 2,3 miliardy korun bez DPH, řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
21. 11. 2023Aktualizováno21. 11. 2023, 14:15|

Nádraží v Semilech je kompletně opravené. Kromě budovy už i koleje a nástupiště

Správa železnic (SŽ) dokončila rekonstrukci nádraží v Semilech. Po nádražní budově, kterou v roce 2019 opravily České dráhy (ČD), je teď zmodernizované i kolejiště, nástupiště a přibyl nový podchod. Náročnou stavbu stihla společnost Swietelsky Rail CZ dokončit v jediné stavební sezoně, stavělo se přitom za provozu, řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Stavba přišla na 218 milionů korun a byla spolufinancována z evropských fondů.
26. 10. 2023|

Kampaň varuje před přebíháním kolejí i před rizikem přejezdů. Letos při střetu s vlakem zemřely už dvě stovky lidí

Budeš nám chybět, vzkazuje nová kampaň Správy železnic těm, kdo nedodržují pravidla chování na železničních přejezdech i v okolí kolejí. Reaguje na docela vysoké množství obětí. Loni zemřelo při střetech s vlaky 238 lidí, podobné množství nehod skončilo zraněním. I když částečně šlo o sebevraždy či pokusy o ně, podle železničářů dochází čím dále častěji k neštěstí i proto, že lidé jdou po kolejích a nevnímají okolí.
25. 10. 2023|

V Plzni vznikla nová vlaková zastávka Slovany. Pro cestující je lépe dostupná

Stavbaři ukončili rekonstrukci téměř čtyřkilometrového úseku trati Plzeň –⁠ České Budějovice. Konkrétně mezi hlavním nádražím v Plzni a okrajovou plzeňskou částí Koterov. Modernizace stála přes dvě miliardy korun. Největším přínosem pro cestující je vybudování nové zastávky Plzeň-Slovany, nahradila hůř dostupnou stanici v Koterově.
12. 10. 2023|

U Berouna začnou práce na koridoru do Prahy. Správa železnic slibuje co nejmenší komplikace

Z trati, která ještě pamatuje konec parního provozu, na moderní koridor se začne středočeský úsek mezi Berounem a Karlštejnem měnit v listopadu. Dopravu bude změna ovlivňovat čtyři roky, Správa železnic ale ujistila, že dopady budou menší, než je při podobných stavbách obvyklé. Vlaky sice budou v době prací jezdit jen po jedné ze dvou kolejí, ale vyšší rychlostí.
3. 10. 2023|

Funkcionalistický nádražní hotel v Pardubicích je po opravě. Je z něj vzdělávací centrum železničářů

Funkcionalistická dominanta Pardubic, bývalý nádražní hotel, je po nákladné rekonstrukci. Hotel se stal vzdělávacím a ekonomickým centrem Správy železnic (SŽ). Za investici organizace zaplatila 574 milionů korun, prozradil ředitel SŽ Jiří Svoboda. Zčásti bude budova sloužit i cestujícím, v přízemí se totiž podařilo obnovit restauraci.
7. 9. 2023Aktualizováno7. 9. 2023, 17:18|

Narážíme na kapacitu železnice, míní Svoboda. Nejhorší výluky má ale podle něj Česko za sebou

Cílem je železniční dopravu zrychlovat, ale už narážíme na kapacitu – spojů je opravdu hodně v porovnání například s Německem, řekl v Interview ČT24 generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Řešením je podle něj stavět nové železnice a také vysokorychlostní tratě. Prohlásil však, že nejhorší období výluk má Česko již za sebou.
9. 8. 2023|

Správa železnic má podepsanou smlouvu na kompletní opravu havířovské stanice za 3,4 miliardy

V Havířově začne v září modernizace železniční stanice. Správa železnic (SŽ) tak naváže na opravu havířovské nádražní haly a za 3,4 miliardy korun nechá kompletně zrekonstruovat celou staniční část včetně nástupišť. Informoval mluvčí SŽ Jan Nevola. Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda na sociální síti X napsal, že už byla podepsána i smlouva se zhotovitelem.
8. 8. 2023|

Přestavba trati ze Smíchova do Černošic za miliardy je hotová, zrychlí spoje

Téměř čtyřletá přestavba železniční trati z pražského Smíchova do Černošic je hotová. Rekonstrukce za více než 4,2 miliardy korun zahrnovala modernizaci kolejí, nástupišť a trakčního vedení. Výsledkem je podle Správy železnic (SŽ) zvýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti. Novinářům to ve středu při slavnostním ukončení přestavby řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
28. 6. 2023|

Šplhat na odstavené vagony je hazard. Správa železnic spustila osvětovou kampaň

Přecházení kolejí v úsecích, kde je to zakázané, či lezení na odstavené vagony představuje hazard, kvůli kterému ročně umírají desítky lidí. Například v pátek v Letohradě po zásahu proudem jeden mladík zemřel a druhý skončil v nemocnici. Správa železnic nyní spustila kampaň, ve které na nebezpečí upozorňuje.
20. 6. 2023|

Trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi je po pěti letech hotová, cesta z Prahy na jih Čech zrychlí

Mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi na Benešovsku skončily práce na stavbě nové trati, díky které se zrychlilo cestování vlaky z Prahy na jih Čech. Původní železniční trať nahradila téměř dvacet kilometrů dlouhá přeložka. Na dosud jednokolejném úseku přibyla druhá kolej, dva tunely a nová železniční stanice Červený Újezd. Náklady jsou 6,7 miliardy korun bez DPH, projekt je spolufinancován z EU, uvedl v Ješeticích na Benešovsku generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
15. 6. 2023|

PŘEHLEDNĚ: Plánované výluky na železnici kvůli letošním velkým stavbám

Správa železnic v letošní stavební sezoně plánuje 38 velkých stavebních projektů, zahájila jich už polovinu. Letos pracuje s rozpočtem 70 miliard korun, což je nejvíce ze všech dopravních oblastí. Mezi největší akce bude patřit stavba železnice na pražské letiště, která by v novém plánu měla vést až na pražské hlavní nádraží. Dalšími projekty jsou například modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží nebo stavba nové nádražní budovy ve stanici Brno Královo Pole.
28. 4. 2023Aktualizováno28. 4. 2023, 18:45|

Genetická stopa pravěkých lovců z Dolních Věstonic vymizela, jiným populacím z této doby se dařilo

Genetická mapa západní a střední Eurasie se po poslední době ledové před zhruba 20 tisíci lety výrazně změnila. Prokázal to mezinárodní výzkum, v němž genetici spolu s antropology a archeology prozkoumali kompletní lidský genom 356 mužů a žen, kteří žili před 50 až pěti tisíci lety před naším letopočtem. Studie, která vyšla v odborném časopise Nature, zpracovala i tři případy z Moravy, takže díky ní víme víc o podivném vymizení tamních lovců mamutů.
1. 3. 2023|

30 let zpět: Atentát na předsedu KSČM

Filmový režisér Jiří Svoboda, autor oceňovaných snímků Zánik samoty Berhof, Skalpel, prosím nebo později též Sametoví vrazi, se stal předsedou KSČM v roce 1990 coby představitel reformního proudu. O dva roky později se ho někdo pokusil zabít. Jaké motivy přiměly pachatele, aby se večer 5. prosince 1992 pokusil Jiřího Svobodu zavraždit, není známo, neboť útočník nebyl nikdy dopaden.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
6. 12. 2022|

Vlaky z Lovosic do České Lípy jezdí po opravené trati. Po měsících prací se zvýšila rychlost i výška nástupišť

Správa železnic završila modernizaci trati mezi Lovosicemi a Českou Lípou. Cestující museli na jaře a v létě přetrpět vleklé výluky, odměnou jim nyní je rychlejší, klidnější a také bezpečnější jízda. Od 11. prosince tudy začnou jezdit vlaky na prodloužené lince Postoloprty – Česká Lípa, některé spoje dojedou až k Máchovu jezeru.
30. 11. 2022|

30 let zpět: Levicové strany utvořily koalici

Před parlamentními volbami v červnu 1992 se zformovala nová koalice levicových stran – KSČM a Demokratické levice ČSFR. Dohromady pak tyto strany získaly 35 mandátů. V září téhož roku se k uskupení přidaly další levicové strany a hnutí. Dohodu o vzájemné spolupráci podepsali jejich zástupci na mítinku v Ostravě.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
19. 9. 2022|

Správa železnic zatím marně shání elektřinu na příští rok. Ministr ujistil, že bude

Správa železnic nemá zatím pro příští rok nasmlouvané dodávky elektřiny pro provoz vlaků. Již nepočítá s tím, že by se jí podařilo zajistit jeden kontrakt na celých dvanáct měsíců. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyloučil, že by hrozilo, že od Nového roku přestanou v Česku jezdit elektrické vlaky.
31. 8. 2022|